۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۵٬۹۲۲

ملیحه محمودخواه- خبرنگار گروه جامعه: ده روز از  زلزله ۴.۶ ریشتری روستای آبگاه در ۵۵ کیلومتری شهرستان نیکشهر می‌گذرد، اما همچنان زمین روستا می‌لرزد و قصد آرام گذاشتن هم ندارد. خانه‌ها ویرانه شده و مردم در کوچه و خیابان سرگردانند و نه توان ساخت خانه‌هایشان را دارند. پس‌لرزه پشت پس‌لرزه، زمین را مدام می‌لرزاند و مردم فقیری که اکثر بیکارند، مانده‌اند در چادرهایی  که حالا گرما تار و پودش را می‌شکافد. داشتن چادر برای خانواده‌های خوش‌شانس روستا است. بسیاری از مردم زیر نخل‌هایی که آنها را به هم متصل کرده‌اند زندگی می‌کنند. در این محدوده بیش از سه هزار نفر بی‌خانه شده‌اند و تنها ۱۲۲ چادر و ۱۰۰ پشه‌بند بین آنها تقسیم کرده‌اند. 

زندگی در گرمای ۴۵ درجه

آگاه: زلزله که آمد بیش از ۴۰۰ خانوار روستاهای نیکشهر خانه‌هایشان خسارت جدی دید.این به جز ۶۰۰ خانه‌ای است که ترک برداشته و ایمنی کمی دارد. به گفته مسئولان وزارت مسکن ۴۰۰ خانه دیگر قابل سکونت نیست. یک هفته درخواست مکرر اهالی در گرمای بالای ۴۵ درجه طول کشید تا سازمان‌های متولی برایشان چادر فرستاند آن هم فقط ۱۲۲ چادر و ۱۰۰ پشه‌بند. مردم جرات ندارند وارد خانه‌هایشان شوند و حالا فامیل‌ها، همخانه که نه هم‌چادر شده‌اند تا شاید کسی از سازمان یا ارگانی دلش بیاید که شرایط آنها را تا حدودی بهبود ببخشد. باران هم که آمد شرایط به شدت سخت‌تر شده است. هوا شرجی‌تر شده وگرما بیشتر و مردمی که نمی‌دانند چه روزهایی را در پیش خواهند داشت. 

خطر پشه‌های آئدس جدی است
مردم تمام وقت خود را در خارج از خانه‌ها می‌گذرانند این در حالی است که خطر پشه‌های آئدس در این محدوده جدی است و باید برای آن کاری کرد. در چابهار و شهرهای اطراف بیش از ۸۱۰ نقطه پرخطر وجود دارد که این شرایط را در این محدوده خطرناکتر می کند. بعد از زلزله آن روز تاکنون این زمین لرزه‌ها ادامه داشته و تاکنون بیش از ۲۰ بار زمین لرزیده است. مردم همچنان می‌ترسند که زلزله شدیدتری رخ دهد و این زمین ناآرام دست از سرشان برندارد و خسارت سنگین‌تری را به بار بیاورد.

۹۰ درصد خانه‌ها آسیب جدی دیده‌اند
امام جمعه روستای آبگاه به آگاه می گوید: نیروهای هلال احمر شهرستان نیکشهر به همراه یک دستگاه آمبولانس ساعاتی بعد از رخ دادن زلزله با هدف امدادرسانی به منطقه آبگاه و کوچینک رسیدند.مولوی حیدر بلوچی‌خواه به این موضوع اشاره می‌کند که «خدا را شکر این حادثه خسارت جانی نداشته است اما بر اثر آن بیش از ۹۰ درصد خانه‌های مردم در روستای آبگاه آسیب دیده است به‌طوری که نه می‌توان کل ساختمان را تخریب کرد و نه قابلیت ترمیم دارد.» «با هماهنگی فرماندار نیکشهر کارشناسان ادارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و جهاد کشاورزی به منطقه برای ارزیابی میزان خسارت اعزام شدند و بازدیدهای میدانی را انجام داده‌اند. بر اساس برآورد آنها بیش از ۴۰۰ خانه از هزار خانه‌ای که در این دو روستا وجود دارد آسیب‌دیده است و قابلیت زندگی در آن وجود ندارد. 

زندگی در گرمای ۴۵ درجه

تنها ۱۲۲ تخته چادر برای ۴۰۰ خانواده 
 در روستای آبگاه ۱۲۲ تخته چادر و ۱۰۰ پشه‌بند بین مردم توزیع شده است که با توجه به اینکه روستای آبگاه حدود ۵۰۰ خانوار دارد و اکثریت مردم آسیب دیده‌اند نیاز است که تعداد بیشتری چادر برای اسکان موقت مردم اختصاص داده شود چرا که این تعداد کمک جوابگوی خسارات مردم نیست. این موضوعی است که مولوی بلوچی‌خواه بیان کرده و ادامه می‌دهد:  انتظار ما و مردم بر این است که مشکلات مردم هرچه زودتر حل شود و مسوولان به قول‌هایی که داده‌اند زودتر عمل کنند تا زندگی مردم به روال عادی باز گردد. گرما جانکاه است و  بسیاری از کسانی که خانه‌‎هایشان در این حادثه آسیب دیده  کارگرانی هستند که خانه‎های فقیرانه داشته‎اند که بازسازی آنها برای این قشر زحمتکش مقدور نیست و حالا از ترس پس‌لرزه‌ها در داخل چادرها زندگی می‌کنند به دلیل اینکه چادر کم است برخی از فامیل‌ها با هم در یک چادر شب را تا صبح سپری می کنند.  بخشدار مرکزی نیکشهر در این رابطه می‌گوید: زلزله‌ای که در ۸ مرداد ۱۴۰۳ در شهرستان نیکشهر رخ داده است خساراتی را در روستاهای آبگاه، کوچینک و آبگاه وانان در پی داشته که کانون اصلی آن در روستای آبگاه بوده است.
احسان رئیسی ادامه می دهد: اقدامات لازم و اولیه در سطح شهرستان انجام شده است و تا حصول نتیجه پیگیر مشکلات مردم هستیم تا زندگی به روال عادی برگردد.
وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد منازل مسکونی مردم در مناطق زلزله‌زده آسیب جدی وارد شده و نیاز به ساخت خانه جدید است، خاطرنشان می‌کند: در پی وقوع زلزله ۴.۶ ریشتری و پس لرزه‌های آن طی ۱۰ روز گذشته زندگی مردم منطقه آبگاه و کوچینک مختل شده است و مردم در گرما ۴۵ درجه در بیرون از خانه‌ها با دلهره و نگرانی به سر می‌برند.

زندگی در گرمای ۴۵ درجه

تلاش می کنیم زودتر مشکل را برطرف کنیم 
مجیب حسنی فرماندار نیکشهر  نیز می‌گوید: بیشترین خسارات وارد شده زلزله در روستای آبگاه بوده که پس‌لرزه‌های آن تا امروز ادامه داشت و در روستاهای کوچینک، آبگاه وانان، ملوران، چاه علی و بخش‌هایی از بنت احساس شده است.
وی بیان کرد: در پی این زلزله ، با توجه به عدم استحکام منازل مسکونی به بسیاری از خانه‌های مردم خسارت جدی وارد شده است.
فرماندار نیکشهر ادامه می‌دهد: پس از وقوع زمین لرزه ۴.۶ ریشتری در منطقه آبگاه و کوچینک که کانون اصلی آن روستای آبگاه بوده بیشتر منازل مسکونی در این روستا آسیب‌دیده که این زمین‌لرزه در روستاهای آبگاه وانان و کوچینک نیز احساس شده و برخی از منازل نیز ترک خورده‌اند. وی تصریح می کند: برای جبران خسارت‌ها با دستگاه‌های اجرایی و مدیران کل استان سیستان و بلوچستان هماهنگ شده است و قرار است مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اقدامات لازم برای ساخت مسکن جدید انجام دهند.فرماندار نیکشهر اظهار می‌کند: «بیشتر خسارات وارد شده به منازل مسکونی به دلیل عدم استحکام و عدم رعایت اصول فنی در ساخت‌وسازها بوده که با رایزنی‌های انجام شده مقرر شده تا خسارات این زلزله در سه روستای آبگاه دبار(کانون اصلی زلزله) کوچینک و آبگاه وانان به صورت پرداخت‌های بلاعوض و بیمه‌ای و ساخت منزل جدید به صورت نامحدود انجام شود.» حسنی با اشاره به اینکه خدمات زیربنایی آب، برق و مخابرات نیز مشکلی ندارند، می گوید: «تمام امکانات شهرستان را برای کمک به زلزله‌زدگان در منطقه آبگاه و کوچینک بسیج کرده‌ایم که در صورت لزوم از ظرفیت‌های استانی و کشوری استفاده خواهیم کرد.»

۷۰ تخته چادر برای اسکان موقت مردم 
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز به آگاه توضیح می‌دهد: برای جبران حجم بالای خسارت مناطق زلزله‌زده در بخش مرکزی نیکشهر نیازمند توجه ویژه مسوولان کشوری هستیم  باید هر چه سریع‌تر مسوولان کشوری برای ساخت حداقل یک‌هزار واحد مسکونی مقاوم و استاندارد برای مناطق سیل‌زده نیکشهر اقدام کنند چون در گرما و چادر زندگی کردن سخت است.
محمدانور بجارزهی توضیح می‌دهد که  علاوه بر اقدامات جمعیت هلال‌احمر در تحویل چادر به مردم زلزله‌زده با هماهنگی و تماس تلفنی با دبیرکل جمعیت هلال احمر و مسوولان حوزه امداد و نجات استان سیستان و بلوچستان و مرکز کشور قرار شد به‌زودی ۷۰ تخته چادر برای اسکان موقت مردم در روستای وانان تحویل داده شود. وی ادامه می‌دهد: در زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌های اخیر، به بیش از هزار منزل مسکونی غیراستاندارد و خشتی و گلی مردم روستاهای زلزله‌زده بخش مرکزی نیکشهر آسیب جدی وارد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.