ترافیک کاری روز گذشته در پاستور سنگین بود. ابتدا مراسم تودیع و معارفه معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با حضور «محمدرضا عارف» در ساختمان شهید رجایی برگزار شد و سید محمود حسینی‌پور از دولت خداحافظی کرد و شهرام دبیری هم رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

معاونان جدید رییس‌جمهوری چه کسانی هستند؟

آگاه: او دو هفته پُرکار را میان دولت و مجلس خواهد داشت، چراکه امروز فهرست وزرای پیشنهادی ازسوی مسعود پزشکیان به خانه ملت ارسال می‌شود و نمایندگان رزومه و برنامه‌های آنها را یک هفته در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌کنند. سپس در صحن علنی صلاحیت ۱۹وزیر پیشنهادی در دستورکار قرار خواهد گرفت؛ از این رو معاون پارلمانی به‌عنوان رابط باید ارتباط قوی و سازنده‌ای را بین وکلای مردم در مجلس و دولتی‌ها برقرار کند و با این تعامل، همه یا اکثر وزرای پیشنهادی بتوانند از فیلتر مجلس عبور کرده و راهی کابینه شوند

دبیری در مراسم معارفه خود پالس مثبتی به مجلس فرستاد، آنجا که گفت: «رییس‌جمهوری به من بسیار تاکید کردند که حتما باید سعی کنیم ارتباط سازنده و تعامل و همدلی خیلی خوبی با نمایندگان مجلس داشته باشیم. آقای پزشکیان فرزند مجلس است و آقای عارف هم در مجلس و هم در دولت فعالیت داشتند و بر امور مجلس و دولت اشراف دارند. همه باید تلاش کنند که تعامل خوبی بین مجلس و دولت در زمینه رأی اعتماد و در مراحل بعد در زمینه تهیه و ارائه لایحه شکل بگیرد. ما نمایندگان را روی چشم خود نگه می‌داریم.» مواضع او حاکی از چراغ سبز دولت به مجلس برای همکاری‌های بیشتر در سایه وحدت و همدلی است، حال باید دید در عمل دو قوه مجریه و مقننه چه ارتباط و تعاملی با یکدیگر برقرار می‌کند؛ هر دو تازه‌نفس هستند و ماموریت‌های سنگین و مهمی برعهده دارند. قطعا برنامه هفتم یکی از این ماموریت‌هاست.
محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهوری ضمن بیان این مطلب در مراسم معارفه معاون جدید پارلمانی رییس دولت گفت که: رویکرد دولت چهاردهم باتوجه‌به تجربه ارزنده پزشکیان در مجلس و همچنین افتخار نمایندگی من برای یک دوره حضور در مجلس، این است که در فضای صمیمانه و برادرانه و با قبول اینکه یک هدف، یک مسئولیت و یک کار داریم و آن اجرای قانون به‌طورکلی و به‌طور خاص اجرای برنامه هفتم به‌عنوان میثاق ملی است. اینکه آیا احکامی از برنامه هفتم باید اصلاح شود یا خیر، یک بحث فنی و کارشناسی است؛ قوانین را وحی منزل نمی‌دانیم اما اجرای قانون را یک اصل می‌دانیم. همین‌که مراسم پایان یافت، رییس‌جمهوری با احکام جدید رییس سازمان انرژی اتمی، رییس بنیاد شهید و معاون علمی و فناوری خود را منصوب کرد، پیش از این نیز معاون اول رییس‌جمهوری، رییس دفتر رییس‌جمهوری، مشاور عالی رییس‌جمهوری، معاون اجرایی و سرپرست ریاست‌جمهوری منصوب شده بودند و هنوز حکم معاون حقوقی، رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست و معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری صادر نشده است. احتمالا ظرف‌ روزهای آتی مابقی کرسی‌ها در کابینه تکمیل و سایر معاونان و رؤسای جدید مشخص می‌شوند و پس از برگزاری فرآیند رأی اعتماد، دولت چهاردهم رسما فعالیت خود را کلید می‌زند.

حسین افشین
ریاست پژوهشکده علوم و فناوری‌های انرژی، آب و محیط زیست

معاونان جدید رییس‌جمهوری چه کسانی هستند؟

«حسین افشین»: پس از حضور پزشکیان در ساختمان سفید ریاست‌جمهوری، زمزمه‌هایی مبنی بر حضور سورنا ستاری یا محمدجواد آذری جهرمی در مقام معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری مطرح می‌شد اما رییس‌جمهوری ترجیح داد یکی از نیروهای جوان را در این جایگاه قرار دهد. «حسین افشین» که از استادان دانشگاه صنعتی شریف است، ریاست پژوهشکده علوم و فناوری‌های انرژی، آب و محیط زیست را برعهده داشته و همچنین عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی مکانیک است.
او همچنین تخصص خود را در رشته مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی اخذ کرده است و سابقه حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس را دارد.
در دولت یازدهم و دوازدهم سورنا ستاری این مسئولیت را عهده‌دار شد و یک سال هم در دولت سیزدهم در همین منصب حضور داشت، اما نتوانست به همکاری خود ادامه دهد و روح‌الله دهقانی فیروزآبادی جایگزین او شد.
 

سعید اوحدی
معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

معاونان جدید رییس‌جمهوری چه کسانی هستند؟
«سعید اوحدی»: در سال۱۳۵۵ در آزمون اعزام به خارج با رتبه عالی از پنج دانشگاه معتبر آمریکا پذیرش گرفت و برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی راه و ساختمان به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا رفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به ایران بازگشت و مشغول به انجام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود شد با شروع جنگ تحمیلی علی‌رغم آنکه مدت زیادی به پایان تحصیلاتش نمانده بود به ایران بازگشت و به جبهه رفت. او پس از دو سال حضور مستمر در جبهه سرانجام در ۱۸بهمن‌ماه سال۱۳۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی اسیر شد و بعد از حدود هشت سال اسارت آزاد شد. 
معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت دوازدهم، معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس سازمان حج و زیارت، رئیس سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و معاون و نماینده تام الاختیار نماینده ولی فقیه در امور آزادگان از جمله سوابق اجرایی اوحدی است.

زهرا بهروز آذر
معاون رییس‌جمهوری در امور زنان

معاونان جدید رییس‌جمهوری چه کسانی هستند؟
«زهرا بهروز آذر»: او با حکم رییس دولت، معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده شد. وی پیش از این و دوره شهرداری «پیروز حناچی» مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران بود و در انتخابات شورای ششم شهر تهران که همزمان با دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ برگزار شده بود نیز در لیست اصلاح‌طلبان قرار داشت اما از ورود به خیابان بهشت باز ماند. این فعال اصلاح‌طلب همچنین تجربه فعالیت در نهادهای مدنی حوزه زنان را دارد و پژوهشگر حوزه کارآفرینی اجتماعی است و در این حوزه تالیفات و پژوهش‌های مختلفی را انجام داده است.
 

محمد اسلامی
رئیس سازمان انرژی اتمی

معاونان جدید رییس‌جمهوری چه کسانی هستند؟
«محمد اسلامی»: او از سال۹۶ تا ۹۷ به مدت یک سال استاندار مازندران در دولت دوازدهم بود و پس از کناره‌گیری «عباس آخوندی» از وزارت راه و شهرسازی، مدتی حکم سرپرستی را دریافت کرد و سپس ازسوی رییسی‌جمهوری وقت به‌عنوان وزیر به میدان آرژانتین رفت و تا پایان دولت تدبیر و امید، این مسئولیت را برعهده داشت.
سال۱۴۰۰ و زمانی که شهید جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سکاندار قوه مجریه شد، از اسلامی در کابینه استفاده کرد اما این بار او رییس سازمان انرژی اتمی شد. در دولت چهاردهم دوباره اسلامی به‌عنوان گزینه‌های اصلی برای وزارت راه و شهرسازی و سازمان انرژی اتمی معرفی شد و در نهایت با حکم پزشکیان در جایگاه خود در سکانداری سازمان مهم انرژی اتمی در خیابان امیرآباد ابقا شد.

در دولت سیزدهم، انسیه خزعلی معاون زنان و خانواده رییس‌جمهوری بود. در دولت یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار بر کرسی معاونت زنان ریاست‌جمهوری تکیه زده بودند. تاکنون محمد اسلامی که در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم نیز حضور داشت در دولت سیزدهم به فعالیت خود ادامه خواهد داد، باید دید رییس‌جمهوری که امروز برای معرفی وزرای پیشنهادی خود به مجلس می‌رود، می‌خواهد کدامیک از وزرای فعلی را در کابینه حفظ کند؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.