«جنگل فندقلو» که با گویش محلی «مشه» خوانده می‌شود، یکی از زیباترین دیدنی‌های استان اردبیل برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. جنگل فندقلو یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که در جنوب شهر نمین واقع شده است.

جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل

آگاه: باتوجه‌به موقعیت کوهستانی منطقه، مسیرهای راهپیمایی متعددی برای رسیدن به جنگل فندقلو وجود دارد ولی در این میان مسیرهای دریاچه سوها و آبشار لاتون بهترین مسیرهای کوهنوردی محسوب می‌شوند. توقف‌گاه هر دو مسیر آبگرم «مشه‌سویی» است.
جنگل درختان فندق: وجود تعداد زیاد درختان فندق در این جنگل باعث شده است تا به نام جنگل فندقلو معروف و شناخته شود.
آبگرم مشه‌سویی: آبگرم جنگل یا در اصطلاح محلی (مشه‌سویی) بین روستاهای آلادیزگه و گیلده، در وسط جنگل و در ارتفاع ۶۳۰متری قرار دارد و به‌لحاظ خواص درمانی برای پا درد و کمردرد مشهور است.
دشت گل‌های بابونه: فندقلو در فصل بهار تا اوایل تابستان شبیه فرشی پر از گل‌های بابونه می‌شود. 
در جنگل فندقلو ۱۹گونه جنگلی شناسایی شده‌اند که در این میان، گونه‌های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک وجود دارند، که به ارزش منطقه می‌افزایند. اما نام فندقلو از این جهت بر این جنگل نهاده شده که در آن درخت فندق بیش از سایر گونه‌ها روییده است. در منطقه فندقلو حیواناتی نظیر روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، سمور و پرندگانی چون قرقاول، کبک، عقاب طلایی، چکاوک و کلاغ ابلق یافت می‌شوند.
جنگل فندقلو نقطه تقابل هوای خشک و سرد ناحیه اردبیل با هوای گرم و مرطوب گیلان است؛ ازاین‌رو، بیشتر روزهای سال هوای جنگل مه‌آلود است و حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان می‌توان شاهد جریان ابرها در ارتفاع پایین بود. تله‌کابین گردنه حیران فندقلو یکی از مهیج‌ترین تفریحات این منطقه محسوب می‌شود. 
جنگل فندقلو به‌علت قرارگرفتن در ارتفاعات، دارای تابستانی بسیار خنک و مطبوع و زمستانی سرد و مرطوب است. این جنگل جزو مناطق سردسیر استان اردبیل محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر از گرمای هوای تابستانی به تنگ آمده‌اید، بار سفر را به سوی این جنگل زیبا ببندید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.