وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یکی از وزارتخانه‌های استراتژیک دولت و مسئول برنامه‌ریزی، هماهنگی، پشتیبانی و توسعه توان دفاعی در کشور است. وظیفه تجهیز نیروهای دفاعی برای مقابله با تهدیدهای احتمالی نیز برعهده این وزارتخانه است.

از خلبانی جنگنده اف ۱۴ تا وزارت دفاع

آگاه: نهادهای وابسته به این وزارتخانه عبارت‌اند از: سازمان صنایع دفاع، سازمان صنایع هوافضا، سازمان صنایع هوایی، شرکت صنایع الکترونیک ایران، سازمان صنایع دریایی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، سازمان اتکا، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، شرکت باتری‌سازی نیرو.

وزیر پیشنهادی دفاع در دولت چهاردهم کیست؟
امیر سرتیپ «عزیز نصیرزاده» ازسوی رییس‌جمهور به مجلس دوازدهم برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح معرفی شده است. او متولد ۱۳۴۳ در شهر سراب استان آذربایجان شرقی است که از سال ۱۴۰۰ تاکنون، به‌عنوان جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. وی همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.
وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح، فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۶۱ آغاز کرد و در هنگام جنگ ایران و عراق از خلبانان نیروی هوایی ارتش بود. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ ریاست ستاد نهاجا (معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش) را برعهده داشت و از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.
سرتیپ نصیرزاده دوران تحصیلات متوسطه را در تهران گذراند. وی در سال ۱۳۶۱ به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش و طی دوره‌های آموزشی در ایران و پاکستان، به گردان تاکتیکی هواپیمای اف-۱۴ پیوست. او از اواسط جنگ ایران و عراق به‌عنوان خلبان جنگنده اف-۱۴ در چندین مأموریت هوایی شرکت داشت.
وی پس از جنگ در سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا، معاونت اطلاعات نیروی هوایی، معاونت طرح و برنامه نهاجا، معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی (رییس ستاد نیروی هوایی ارتش) و جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش فعالیت داشته است عزیز نصیرزاده در سال ۱۳۹۱ درجه سرتیپی دریافت کرد.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع:
- تمرکز بر تحقق سیاست‌های کلی نظام و اجرای برنامه پنج‌ساله هفتم مصوب نیروهای مسلح و وزارت دفاع
- ارتقای جهشی تولید و تأمین فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته و در لبه فناوری‌های روز، به‌ویژه تجهیزات و سامانه‌های بومی هوشمند موردنیاز نیروهای مسلح
- اکتساب فناوری‌های بدیع و نوظهور در راستای نوآوری جهشی در سامانه‌های دفاعی
- پایش مستمر تحولات فناورانه دفاعی در جهان و دستیابی به فناوری‌ها و محصولاتی که موجب غافلگیری دشمن شوند، با تاکید بر فناوری‌های نوین
- تأمین الزامات و ملزومات حفظ و ارتقای برتری نظامی جمهوری اسلامی ایران در برابر قدرت‌ها و تهدیدات منطقه‌ای، نیابتی و تروریستی و نیاز کاهش حضور و نفوذ آمریکا، رژیم صهیونیستی و نظام سلطه در منطقه
- پیشتاز و الهام بخش در اکتساب فناوری‌های پیشرفته و اقتدارآفرین با مشارکت مردم
- تحول صنعتی و دستیابی به صنعت پیشرو و دانش‌بنیان در محصولات پیشرفته و تعقیب فناوری‌های روز دنیا
- شناسایی و جلب مشارکت‌های حداکثری ظرفیت‌های صنعتی و تحقیقاتی نیروهای مسلح در قالب طرح‌ها و پروژه‌های مشترک دفاعی در داخل نیروهای مسلح
- اجرای نظام نوآوری دفاعی و توسعه جهشی شبکه نخبگان و همکاران ملی و مردمی همکار با بخش دفاع، به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق و تولید و ارائه خدمات و پرهیز از تصدی‌گری غیرضرور
- مراقبت از حفظ و توسعه قابلیت‌های شبکه همکاران
- دومنظوره‌سازی ظرفیت‌های تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی کشور و دفاع برای سرریز دانش و فناوری‌ها و پشتیبانی متقابل در مواقع لازم در قالب زنجیره ارزش
- ارتقای بهره‌وری در سازمان‌های صنعتی و خدماتی وزارت دفاع (افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام‌شده و کاهش زمان تحویل) با اصلاح مدیریت، کیفیت سرمایه انسانی، چابک‌سازی ساختارها، بهبود نظامات و روش‌ها و استانداردسازی
- پشتیبانی پایدار و مؤثر و دفاع از جبهه مقاومت و جبهه ضد استکبار در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به‌صورت آشکار و پنهان به‌خصوص در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای
- توسعه جهشی دیپلماسی و حقوق بین‌الملل دفاعی، دفاع مشروع از جمهوری اسلامی ایران
- ارتقای پدافند غیرعامل، ایمنی و امنیت کارکنان، اسناد، دانش و فناوری و اماکن وزارت دفاع در سطح اطمینان‌بخش
- تأمین نظرات و ملاحظات نیروهای مسلح در برنامه‌ها و مصوبات مجامع، کمیسیون‌ها و هیأت دولت
- شفافیت کامل، انضباط‌بخشی دقیق، عدم تعارض با بخش خصوصی و انطباق کامل با سیاست‌های کلی کشور در فعالیت‌های اقتصادی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از روز شنبه هفته جاری در صحن مجلس کلید خورد و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود امیر نصیرزاده با رأی قاطع نمایندگان راهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواهد داشت.

از نخستین روزهای پیروزی اتقلاب اسلامی تاکنون، ۱۴ نفر در رأس وزارت دفاع قرار گرفته‌اند؛ اسامی آن‌ها عبارت است از: احمد مدنی، مصطفی چمران، جواد فکوری، موسی نامجو، محمد سلیمی، محمدحسین جلالی، اکبر ترکان، محمد فروزنده، علی شمخانی، مصطفی محمدنجار، احمد وحیدی و حسین دهقان، امیر سرتیپ امیر حاتمی و امیر محمدرضا قرایی.از بین وزرای دفاع، سه نفر از آنان (مصطفی چمران، سرلشکر جواد فکوری و سرلشکر موسی نامجو) به شهادت رسیده‌اند.

احمد مدنی (۱۳۵۸-۱۳۵۷)
احمد مدنی پس از پیروزی انقلاب در کابینه دولت موقت به سمت وزیر دفاع و فرماندهی نیروی دریایی انتخاب شد، اما پس از حدود دو ماه از وزارت دفاع کناره گرفت و مدتی عهده‌دار استانداری خوزستان شد.

مصطفی چمران (۱۳۶۰-۱۳۵۸)
مصطفی چمران پس از پیروزی انقلاب، معاونت نخست‌وزیری در امور انقلاب را برعهده گرفت و مهم‌ترین نقطه کارنامه او در این مقطع، در شهر پاوه و در مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب رقم خورد. او بعد از این پیروزی به تهران احضار و از طرف امام خمینی (ره)، به وزارت دفاع منصوب شد.

جواد فکوری (۱۳۶۰)
سرلشکر خلبان جواد فکوری پس از تشکیل کابینه محمدعلی رجایی به‌عنوان وزیر دفاع انتخاب شد. در شهریورماه ۱۳۶۰ و با نزدیک شدن زمان اجرای عملیات شکست حصر آبادان، سرهنگ فکوری به پیشنهاد تیمسار فلاحی به ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی منتقل شد.

موسی نامجو (۱۳۶۰)
سیدموسی نامجو پس از شهادت دکتر چمران به‌عنوان نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع منصوب شد و به اندازه‌ای با حضرت روح‌الله محشور بود که امام (ره) او را سید موسی خطاب می‌کردند؛ پس از آن به‌عنوان وزیر دفاع به کابینه شهید باهنر راه یافت.

محمد سلیمی( ۱۳۶۴-۱۳۶۰)
امیر سرلشکر محمد سلیمی در دولت سوم با درجه سرهنگی به وزارت دفاع رفت و سال‌ها بعد در خرداد ۱۳۷۹، با کناره‌گیری امیر سرلشکر علی شهبازی، به عنوان دومین فرمانده کل ارتش منصوب و به درجه سرلشکری نائل آمد.

محمدحسین جلالی (۱۳۶۸-۱۳۶۴)
با تشکیل کابینه دولت چهارم، محمدحسین جلالی به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انتخاب شد تا این مسئولیت را برای چهار سال برعهده بگیرد.

اکبر ترکان (۱۳۷۲-۱۳۶۸)
اکبر ترکان که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح را در دولت نخست هاشمی رفسنجانی برعهده گرفت، تنها فرد غیرنظامی بود که در جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت دفاع رسیده است.

محمد فروزنده (۱۳۷۶-۱۳۷۲)
محمد فروزنده در دولت دوم هاشمی رفسنجانی به‌عنوان هشتمین وزیر دفاع تاریخ انقلاب اسلامی انتخاب شد و از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و چهار سال این مسئولیت را برعهده داشت.
وی پس از این دوره با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان پنجمین رییس بنیاد مستضعفان انتخاب شد.

علی شمخانی (۱۳۸۴-۱۳۷۶)
امیر دریابان علی شمخانی در سال ۷۶ با پیروزی محمد خاتمی به‌عنوان وزیر دفاع معرفی و از مجلس رأی اعتماد گرفت و هشت سال این مسئولیت را برعهده گرفت. او هم‌اکنون مشاور سیاسی رهبر انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

مصطفی محمدنجار (۱۳۸۸-۱۳۸۴)
سردار مصطفی محمدنجار در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان وزیر دفاع از مجلس رأی اعتماد گرفت و تا سال ۱۳۸۸ در این سمت حضور داشت.
احمد وحیدی (۱۳۹۲-۱۳۸۸)
سردار احمد وحیدی در دولت دهم، با رأی قاطع نمایندگان به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انتخاب شد و چهارسال در این مسئولیت باقی ماند. او در دولت سیزدهم، وزیر کشور بود.

حسین دهقان (۱۳۹۶ تا ۱۳۹۲)
سردار حسین دهقان سال ۱۳۹۲ به‌عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه دفاع به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا از مجلس رأی اعتماد گرفت و به‌عنوان وزیر دفاع مشغول به فعالیت شد. وی هم‌اکنون رییس بنیاد مستضعفان است.

امیر حاتمی (۱۴۰۰ تا ۱۳۹۶)
رییس دولت دوازدهم پس از انتخابات تصمیم گرفت یک امیر ارتش را به مجلس به‌عنوان وزیر دفاع معرفی کند؛ امیر سرتیپ امیر حاتمی از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ سکاندار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شد. او پس از پایان ماموریتش ازسوی رهبر انقلاب به‌عنوان مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور ارتش منصوب شد.

امیر محمدرضا قرایی آشتیانی (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳)
سال ۱۴۰۰ و پس از پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، امیر محمدرضا قرایی آشتیانی که پیش از این جانشین رییس ستادکل نیروهای مسلح بود بر کرسی وزارت دفاع تکیه زد و تا به امروز این مسئولیت را برعهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.