طوبی مؤید-خبرنگار گروه جامعه: وعده وزیر جدید راه و شهرسازی در زمینه تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، نیشتر تازه‌ای به زخم کهنه رانت و دلالی در این حوزه زد. دولت چهاردهم نخستین دولت در سال‌های اخیر است که هیچ وعده‌ای در حوزه مسکن به مردم نداده است. با این حال این به آن معنا نیست که تکلیف قانونی و تعهد مستند به اسناد بالادستی در این خصوص ندارد. ازجمله اتمام باقیمانده پروژه مسکن مهر و به سرانجام رساندن نهضت ملی مسکن که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از ظرفیت‌های وزارت راه و شهرسازی را به خود اختصاص داده است.

دلالان، عامل رشد ناقص بازار مسکن

به گزارش آگاه، بنا به گفته کارشناسان آنچه اجرای پروژه‌های مسکن را با چالش مواجه کرده، حضور دلالان و افراد سودجو در مسیر آنهاست. در این میان دلایلی که پای دلالان را به پروژه‌های ملی مسکن باز می‌کند می‌توان در چند سرفصل خلاصه کرد؛ اول وجود بودجه دولتی است. دوم اعطای امتیازات و رانت‌های مالی و مالیاتی تسهیلات ارزان‌قیمت با خواب و بازپرداخت بلندمدت است. تاکید بر واگذاری پروژه‌ها با قطعه‌ها و تقسیم‌بندی‌های بزرگ که منفعت و دامنه سود ذینفعان را بالا می‌برد از دیگر دلایل است. همچنین دست‌اندازهای فراوان بر سر دسترسی عموم به امکانات دولتی و شفاف نبودن فرآیند این دسترسی برای کارگزاران بزرگ‌تر را نیز نباید فراموش کرد.
با تمام اینها فرزانه صادق مالواجرد، وزیر جدید راه و شهرسازی وعده تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر و نهضت ملی مسکن را داده است. به گفته وی، اتمام باقیمانده مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن در دستورکار ویژه قرار دارد. وی تاکید کرده است: برای سایر موارد مربوط به بخش مسکن هم برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بتوانیم به بهترین نحو ممکن مسکن را به دست مردم برسانیم. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: خانه‌دار کردن دهک‌های یک تا سه یعنی مسکن محرومان، کارگران و اقشار ویژه یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.

به ریش مردم می‌خندند
فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگو با تسنیم به دست‌اندازهای تحقق این وعده وزیر اشاره کرد. وی از وجود رانت در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: شوربختانه امروز مشاهده می‌کنیم که پروژه‌های نهضت ملی مسکن طی یک رانت و تحت‌عنوان کارگزاری از سوی برخی شرکت‌ها در بین سازندگان توزیع می‌شود. پورحاجت ادامه داد: اشخاصی که اهلیت آنها مشخص نیست تحت عنوان کارگزار توزیع کار نهضت ملی مسکن را انجام می‌دهند که لازم است برای بررسی دقیق این فرآیند عجیب نهادهای نظارتی ورود سریع و جدی داشته باشند. وی افزود: فردی به بنده پیام داده که در شهر دزفول می‌تواند 400 تا 4000 واحد نهضت ملی مسکن را بدون بوروکراسی‌های معمول واگذار کند.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان وجود این افراد در نهضت ملی مسکن را نشانه بی‌انضباطی دانست و تصریح کرد: این اشخاص چه کسانی هستند؟ وقتی از شخص پیشنهاددهنده این سوال را پرسیدم که شما تحت چه عنوان درحال توزیع واحدهای نهضت ملی مسکن هستید، به نظر می‌رسد دلال هستید، فقط خندید. وی با طرح این پرسش که براساس چه متر و معیاری واحدهای نهضت ملی مسکن برای توزیع به فرد یا شرکتی واگذار شده است؟ اضافه کرد: شرکتی که با بنده تماس گرفت، تحت عنوان کارگزاری درحال توزیع ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در بازار است.
پورحاجت با بیان اینکه از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهیم خیلی سریع به این موضوع رسیدگی کند، یادآور شد: شرکت کارگزار بابت واگذاری هر واحد نهضت ملی مسکن یک میلیون تومان پول می‌گیرد.

همپوشانی قوانین و برنامه‌ها به نفع متقاضیان
البته انتظارات از دولت در تامین و مدیریت بازار و اجرای طرح نهضت ملی مسکن منحصر به موارد یادشده نیست و بنا به گفته متقی، عضو انجمن انبوه‌سازان؛ یک میلیون متقاضی مسکن منتظر دریافت زمین رایگان هستند. این گزارش می‌افزاید درحال‌حاضر دومیلیون و ۶۰۰هزار پروژه نهضت ملی مسکن در کشور درحال ساخت است و حدود یک‌میلیون واحد مسکونی دیگر هم باید توسط دولت ساخته شود. درعین‌حال که طرح‌های تکلیفی برنامه هفتم توسعه نیز با همپوشانی با قانون جهش تولید مسکن و طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند بخشی از نیاز تخصیص زمین را تامین کند.
گفتنی است؛ از سال۱۴۰۰ تاکنون دو و نیم‌میلیون قطعه زمین به مردم اعطا شده است و یک میلیون متقاضی دیگر نیز در صف انتظار برای دریافت زمین رایگان قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.