رقابت‌های پارالمپیک که هم اکنون در پاریس درحال برگزاری است، مدال‌های رنگارنگی برای تیم ورزشی ایران به همراه داشته است. نخستین مدال برای ایران توسط خانم ورزشکار 15ساله‌ای به دست آمد که به رنگ سیمین بود. روز گذشته نیز یکی دیگر از ورزشکاران رشته تیراندازی توانست مدال زرین را برای تیم ایران به دست آورد. در سومین روز از هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک پاریس، نمایندگان ایران در روز شنبه (۱۰شهریور) در پنج رشته ورزشی پاراتکواندو، پاراتیراندازی، پاراتیراندازی با کمان، پارادوومیدانی و گلبال به رقابت کردند.

درخشش فرزندان ایران

صعود حق‌شناس به نیمه‌نهایی پاراتکواندو
در جریان رقابت‌های روز سوم و پایانی پاراتکواندوی پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، حامد حق‌شناس، نماینده وزن ۸۰+کیلوگرم ایران و دارنده مدال‌های طلای جهان۲۰۲۱ و بازی‌های پاراآسیایی۲۰۲۲، پس از استراحت در دور نخست، در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر لیو لودانگ از چین به روی شیاپ چانگ رفت و در پایان درحالی‌که ۱۵ بر ۹ از حریف خود عقب افتاده بود در دقیقه پایانی با نمایش بی‌نظیر خود ۱۰امتیاز گرفت و درنهایت با نتیجه ۱۹ بر ۱۶ به برتری رسید و راهی نیمه‌نهایی شد.

علیرضا بخت، نماینده یک گام تا فینال
در ادامه رقابت‌های روز سوم و پایانی پاراتکواندوی پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، علیرضا بخت، نماینده وزن ۸۰-کیلوگرم ایران و دارنده مدال نقره بازی‌های پاراآسیایی۲۰۲۲، پس از استراحت در دور نخست، در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر نورلان دومبایف دارنده دو مدال طلای جهان ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ از قزاقستان به روی شیاپ چانگ رفت و پس از تساوی ۵ بر ۵ در وقت معمول مبارزه، در راند طلایی امتیاز نخست را کسب کرد و با شکست حریف خود راهی مرحله نیمه‌نهایی شد.

طلای جوانمردی تپانچه ۱۰ متر بانوان
رشته پاراتیراندازی هم بی‌نصیب از مدال نبود. دیروز در ادامه رقابت‌های پاراتیراندازی بازی‌های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴، مسابقات ماده ۱۰متر P2 زنان در مرکز شتقو برگزار شد. در این ماده، ایران دو نماینده داشت و ساره جوانمردی و نسرین شاهی در مرحله مقدماتی به مصاف حریفان رفتند. در این رقابت ساره جوانمردی با امتیاز ۵۷۰ و نسرین شاهی با امتیاز ۵۶۴ موفق به صعود به فینال رقابت‌ها شدند، اما شاهی بعد از پایان مسابقه مقدماتی و راهیابی به فینال در تست تپانچه مردود و دیسکالیفه و از جدول مسابقات حذف شد. همچنین تیرانداز لتونی نیز با همین مشکل برخورد کرد و او نیز دیسکالیفه و از جدول مسابقات حذف شد. حسین امیری، سرمربی تیم ملی پاراتیراندازی ایران در توضیحی کوتاه درباره این اتفاق گفت: پیش از برگزاری رقابت‌ها سلاح‌ها توسط کمیته برگزاری مسابقات تست می‌شوند که مشکلی نداشتند. روز گذشته نیز ما شخصا سلاح را تست کردیم و مشکلی نبود. دیروز و در پایان مسابقه و در تست رندوم متاسفانه وزن ماشه از استاندارد پایین‌تر بود و همین سبب شد تا پاراتیرانداز ما توسط داور ریجکت شده و دیسکالیفه شود. بدین ترتیب یکی از شانس‌های مسلم مدال ما از دست رفت. جوانمردی عصر دیروز در فینال این رقابت‌ها با هفت تیرانداز دیگر برای کسب مدال رقابت کرد و توانست در رقابتی نزدیک و نفسگیر که با آیسل اوزجان، پاراتیرانداز ترکیه‌ای داشت و در اغلب راندهای مسابقه حریف ترکیه‌ای در صدر جدول ایستاده بود، اما درنهایت در راندهای پایانی از حریف پیشی گرفت و با ۲۳۶.۸ امتیاز قهرمان شده و مدال طلا را بر گردن بیاویزد. این نخستین طلای کاروان فرزندان ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس بود. در این رقابت آیسل اوزجان به نقره رسید و فرانسیس از هند سوم شد.

دردسرهای غول مهربان ایرانی در پاریس
کسب دو قهرمانی پارالمپیک و دومین مرد بلندقد جهان بودن، توجه زیادی را به همراه دارد. البته این باعث نمی‌شود که او یک تخت‌خواب مناسب در پاریس داشته باشد. مرتضی مهرزاد، ستاره تیم والیبال نشسته ایران با قد ۲.۴۶متری از این موضوع ناراحت نیست. هادی رضایی، سرمربی تیم ملی والیبال نشسته ایران گفت: در توکیو آنها یک تخت مخصوص درست کردند اما متاسفانه اینجا در پاریس این اتفاق رخ نداد و او روی زمین دراز می‌کشد. او تخت مخصوصی ندارد، اما هدف مهمی در ذهنش دارد. برای او مهم نیست که روی زمین دراز بکشد یا به‌اندازه کافی غذا نخورد. به‌هرحال او فکر قهرمان شدن را در سر دارد. مهرزاد و یارانش ماموریت بزرگی در پیش دارند و آن هم کسب هشتمین عنوان پارالمپیک در والیبال نشسته برای ایران است. ایران از ۹حضورش در والیبال نشسته در المپیک، هفت قهرمانی کسب کرده است. مهرزاد با این قهرمانی می‌تواند هت‌تریک کند. او همچنین بلندقدترین ورزشکاری است که تابه‌حال در بازی‌های پارالمپیک شرکت کرده است.

اعتراض ایران پذیرفته شد
یکی دیگر از اتفاقات عجیب و البته شیرین در رقابت‌های پاراالمپیک برای ایران رقم خورد و عنوان چهارمی ظفر ذاکر در مسابقات پرتاب وزنه و سومی پرستو حبیبی در پارالمپیک پاریس پس از اعتراض مسئولان ایران، به مدال نقره تبدیل شد.در دومین روز از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، جمعه‌شب مسابقه پرتاب وزنه در کلاس 55F برگزار شد که در پایان ظفر ذاکر با رکورد ۱۱.۸۸ متر در رده چهارم قرار گرفت و حامد امیری با رکورد ۱۱.۳۷ هفتم شد.  پس از پایان این رقابت و در شرایطی که نتیجه رسمی از سوی مسئولان برگزاری اعلام شده بود، مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران نسبت به عملکرد دو ورزشکار از صربستان و لهستان که نقره و برنز گرفته بودند، اعتراض کردند. این اعتراض مورد قبول قرار گرفت و تمام رکوردهای ورزشکار صربستانی و همچنین رکورد اصلی نماینده لهستان خطا اعلام شد. بدین ترتیب ظفر ذاکر با همان رکورد ۱۱.۸۸ متر به جایگاه دوم صعود کرد و صاحب مدال نقره در پارالمپیک پاریس شد. همچنین حامد امیری با یک پله ارتقا، در رده ششم قرار گرفت. در این رقابت نمایندگان بلغارستان و لهستان اول و سوم شدند. پرستو حبیبی، بانوی ملی‌پوش پارادوومیدانی ایران نیز پس از اعتراض به عملکرد ورزشکار لهستانی، صاحب مدال نقره در پارالمپیک پاریس شد. در جریان رقابت پرتاب کلاب 32F پرستو حبیبی، ملی‌پوش کشورمان با رکورد ۲۶.۲۹ برنز گرفت. در پایان این رقابت اعتراضی از سوی مسئولان یکی از شرکت‌کنندگان این مسابقه به عملکرد قهرمان لهستانی صورت گرفت که مثمرثمر بود و همه رکوردهای نماینده لهستان که طلا گرفته بود، خطا اعلام شده و او از جدول حذف شد. با این اتفاق، رتبه پرستو حبیبی بالا رفت و او مدال نقره را به خود اختصاص داد و پس از نماینده تونس در رده دوم قرار گرفت. حبیبی نخستین مدال‌آور پارادوومیدانی ایران در رشته پرتاب کلاب محسوب می‌شود. کاروان ایران تاکنون سه مدال نقره توسط زهرا رحیمی، پرستو حبیبی و ظفر ذاکر کسب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.