در هفدهمین دوره از بازی‌های پارالمپیک ۴۴۰۰ورزشکار از ۱۸۴کشور جهان در ۲۲رشته با هم به رقابت پرداختند. کاروان ورزش ایران با نام «فرزندان ایران» و شعار «ایمان، ایثار و افتخار» در این دوره بازی‌ها شرکت کرد. کاروان ورزشی کشورمان با ۶۵ورزشکار در ۱۰رشته ورزشی والیبال نشسته، گلبال، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراوزنه‌برداری، پاراشنا، پاراتیروکمان، پاراتکواندو، پاراجودو و پاراکانو در این رویداد بزرگ حضور پیدا کرد. 

۱+۲۵ مدال برای «فرزندان ایران»

آگاه: کاروان ایران در پایان روز دهم بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس به ۲۴ مدال شامل هفت طلا، ۱۰ نقره و هفت برنز رسید.
کاروان ایران در روز دهم بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس موفق به کسب یک مدال طلا و یک برنز شد. در پرتاب نیزه زنان، الهام صالحی‌ برنزی و در پرتاب نیزه مردان، صادق بیت‌سیاح به مدال طلا رسید.
به این ترتیب، کاروان ایران با ۲۳مدال‌ شامل هفت طلا، ۱۰نقره و هفت برنز درحال‌حاضر در جایگاه پانزدهم جدول مدالی قرار دارد.
چین با ۹۰طلا، ۶۹نقره و ۴۹برنز در جایگاه اول جدول رده‌بندی قرار دارد. بریتانیا با ۴۶طلا، ۳۹نقره و ۳۰برنز دوم و آمریکا با ۳۴طلا، ۴۱نقره و ۲۳برنز سوم است.
یک ماه پس از اینکه پاریس میزبان مراسم افتتاحیه باشکوه و بحث‌برانگیز در رودخانه سن بود، پایتخت فرانسه دوباره با نمایشی دیگر در فضای باز، این‌بار در خیابان نمادین شانزه‌لیزه و میدان مجاور آن، لاکنکورد تاریخ‌ساز شد.
بازی‌های پارالمپیک پاریس‌۲۰۲۴ از ۲۸آگوست تا ۸سپتامبر با حضور ۴۴۰۰ورزشکار از سراسر جهان برگزار می‌شود. این ورزشکاران در ۲۲رشته ورزشی در مکان‌های مختلف نمادین پاریس از جمله کنار برج ایفل و کاخ ورسای رقابت خواهند کرد.
برای اولین‌بار مراسم افتتاحیه پارالمپیک خارج از ورزشگاه برگزار شد. ورزشکاران از خیابان شانزه‌لیزه تا میدان کنکورد رژه رفتند و حدود ۶۵۰۰۰تماشاگر شاهد این لحظه تاریخی بودند که نشان‌دهنده تعهد این شهر میزبان پارالمپیک به دسترسی و فراگیر بودن امکانات برای همه است.
مدال‌های بازی‌های پارالمپیک۲۰۲۴ پاریس تکه‌ای از آهن اصلی برج ایفل را دارند و طوری طراحی‌ شده‌اند که می‌توان آنها را از طریق حکاکی و خط بریل نیز احساس و لمس کرد. این مدال‌ها را جواهرسازی مشهور فرانسوی شومت طراحی کرد تا ورزش را به میراث فرهنگی فرانسه پیوند دهد.
بازیکنان پارالمپیک در ۲۲رشته ورزشی شرکت خواهند کرد که تنها دو مورد از آن‌ها یعنی بوچیا و گلبال معادل المپیک ندارند. در گلبال که شبیه هندبال است و در داخل خانه بازی می‌شود، تیم‌هایی از بازیکنان کم‌بینا یا نابینا از دستان خود برای گلزنی با توپ حاوی زنگ استفاده می‌کنند. ورزشکاران باید از عینک استفاده کنند تا دید آنها به‌طور کامل مسدود شود. در بوچیا که ورزشی شبیه به پتانک است نیز بازیکنان توپ‌های چرمی را تاجایی‌که می‌توانند به‌سمت توپ کوچکی به نام جک پرتاب می‌کنند یا می‌چرخانند.
ورزش‌های دیگر شامل پارالیفتینگ، راگبی با ویلچر و والیبال نشسته می‌شود. در این دوره از پارالمپیک در مقایسه با دوره قبلی پارالمپیک در توکیو، ۱۰رویداد مدال اضافه شده تا فرصت‌های بیشتری به ورزشکاران زن و کسانی که به حمایت بیشتری نیاز دارند، داده شود.

مدال‌آوران ورزش ایران در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک:
ملی‌پوش پاراوزنه‌برداری ایران در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک ضمن شکستن رکورد پارالمپیک به مدال طلای این رشته دست پیدا کرد تا هفتمین مدال طلای کاروان ورزش کشورمان به دست بیاید.
مدال طلا:
* ساره جوانمردی - تپانچه بادی ۱۰ متر
* امیرحسین علیپور - پرتاب وزنه
* سعید افرزو - پرتاب نیزه
* روح‌الله رستمی – پاراوزنه‌برداری
* تیم ملی والیبال نشسته
* یاسین خسروی - پرتاب وزنه
* علی‌اکبر غریب‌شاهی – پاراوزنه‌برداری

مدال نقره:
* ظفر ذاکر - پرتاب وزنه
* پرستو حبیبی- پرتاب کلاب
* زهرا رحیمی - پاراتکواندو
* فاطمه همتی - پاراتیروکمان
* تیم میکس کامپوند پاراتیروکمان
* مهدی اولاد - پرتاب وزنه
* هاجر صفرزاده - پارادوومیدانی
* حسن باجولوند - پرتاب دیسک
* میثم بنی‌طبا - پاراجودو
* علی پیروج - پرتاب نیزه

مدال برنز:
* علیرضا بخت - پاراتکواندو
* حامد حق‌شناس - پاراتکواندو
* علیرضا مختاری - پرتاب وزنه
* محمدرضا عرب‌عامری - پاراتیروکمان
* محسن بختیار – پاراوزنه‌برداری
* علی‌اصغر جوانمردی - پرتاب وزنه
* الهام صالحی - پرتاب نیزه


پادشاهی غریب‌شاهی در پاراوزنه‌برداری

۱+۲۵ مدال برای «فرزندان ایران»
در آخرین رو از هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک، مسابقات وزنه‌برداری در سالن لاچاپله آرنا برگزار شد و علی‌اکبر غریب شاهی ملی‌پوش کشورمان در دسته ۱۰۷کیلوگرم به مصاف رقیبانی از امارات، برزیل، مالزی، آمریکا، ژاپن، مکزیک، ازبکستان و مغولستان رفت.
غریب‌شاهی که چهار قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد، در حرکت اول خود وزنه ۲۴۷کیلوگرمی را انتخاب کرد که با موفقیت بالای سر برد و رکورد پارالمپیک را هم شکست.
او که رکورددار جهان هم محسوب می‌شود در دومین حرکت وزنه ۲۵۲کیلوگرمی را درخواست داد که به‌درستی آن را مهار کرد و یک‌بار دیگر رکورد شکست.
سومین حرکت غریب‌شاهی وزنه ۲۶۱کیلوگرمی بود که او در مهارش ناموفق بود و درنهایت با همان رکورد ۲۵۲کیلو قهرمان پارالمپیک پاریس شد. در این دسته وزنه‌بردار مغولستانی نقره گرفت و مدال برنز هم به نماینده مکزیک رسید.

صادق بیت‌سیاح: پارالمپیک توکیو نیز پرچم ام‌البنین را نشان دادم اما هیچ مشکلی پیش نیامد
عزتی که برقرار است

۱+۲۵ مدال برای «فرزندان ایران»
مدال طلای صادق بیت‌سیاح، ملی‌پوش پارادوومیدانی کشورمان در پارالمپیک پاریس با دیسکالیفه شدن از سوی داوران پس گرفته شد. صادق بیت‌سیاح، ملی‌پوش ایران با ثبت رکورد ۴۷.۶۴ متر در رقابت پرتاب نیزه کلاس F۱۱ در بازی‌های پارالمپیک پاریس ضمن شکستن رکورد پارالمپیک به مدال طلا دست یافت. پس از کسب طلا توسط نماینده کشورمان، مسئولان برگزاری بازی‌ها بیت‌سیاح را دیسکالیفه کردند و مدال طلا به نماینده هند رسید. به همین دلیل مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران اعتراض خود را نسبت به موضوع دیسکالیفه شدن بیت‌سیاح به کمیته برگزاری بازی‌ها اعلام کردند.
در نهایت کمیته برگزاری بازی‌ها اعتراض مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران را رد کرد تا دست صادق بیت‌سیاح از مدال طلا پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ کوتاه بماند. پس از رد شدن اعتراض مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران از سوی کمیته برگزاری بازی‌ها، مجددا اعتراض دیگری ازسوی مسئولان ایرانی ارائه شده و تا جلسه دیگری در این خصوص برگزار شود.
ملی‌پوش پرتاب نیزه ایران در پارالمپیک پاریس با چشمانی اشکبار بیان کرد که در پارالمپیک توکیو نیز پرچم ام‌البنین(س) را نشان داد اما هیچ مشکلی پیش نیامد.
در جریان رقابت پرتاب نیزه کلاس F۱۱ بازی‌های پارالمپیک پاریس، صادق بیت‌سیاح، ملی‌پوش ایران، با رکورد ۴۷.۶۴متر ضمن شکستن رکورد پارالمپیک به مدال طلا دست یافت اما پس از این مدال‌آوری، مسئولان برگزاری بازی‌ها بیت‌سیاح را دیسکالیفه کردند و مدال طلا به نماینده هند رسید.
صادق بیت‌سیاح پس از این تصمیم با چشمانی اشکبار اظهار کرد: در پارالمپیک توکیو که فیلمش موجود است، بنده پرچم حضرت ام‌البنین(س) را نشان دادم اما هیچ مشکلی پیدا نکردم، هیچ!
علی‌اصغر هادی‌زاده، سرپرست تیم پارادوومیدانی ایران در خصوص دیسکالیفه شدن صادق بیت‌سیاح اظهار کرد: بیت‌سیاح کار بزرگی انجام داد و رکوردهای خوبی در رقابت پرتاب نیزه داشت. وی موفق شد رکورد پارالمپیک را بشکند و قهرمان شود. متاسفانه بیت‌سیاح در حین این رقابت چند حرکت اضافی و خارج از عرف انجام داد. یک حرکت در زمان رکوردشکنی‌اش بود که این حرکت از نظر داور غیرورزشی تلقی شد و به بیت‌سیاح کارت زرد دادند.
وی افزود: در پایان مسابقه بعد از آنکه قهرمانی‌اش اعلام شد، بیت‌سیاح بدون اطلاع مربی و سرپرست پرچمی را از کیف ورزشی‌اش خارج کرد. ما حتی پرچم جمهوری اسلامی ایران را به ورزشکار نمی‌دهیم تا به داخل ورزشگاه ببرد و خودمان پرچم ایران را از روی سکوها به بچه‌ها می‌دهیم، اما بیت‌سیاح به دلایل اعتقادی و با توجه به باورهای دینی‌اش و عشق و علاقه به حضرت ام‌البنین(س)، پرچمی مزین به نام این بانو نشان داد که این حرکت را نیز یک حرکت خلاف مقررات ورزشی تلقی کردند و کارت زرد دوم و قرمز را به بیت‌سیاح نشان دادند. ما حتی متوجه این کارت زرد دوم نشدیم و زمانی که بیرون آمدیم متوجه شدیم که دیسکالیفه شده است.
هادی‌زاده بیان کرد: بلافاصله اعتراض رسمی خودمان را اعلام کردیم و مسئولان برگزاری هم فیلم‌ها را به ما نشان دادند. ما سعی کردیم این اتفاق را توجیه کنیم، اما مورد قبول قرار نگرفت و اعتراض ما رد شد. ما باز هم پیگیری کردیم و حتی مراسم اهدای مدال را به تاخیر انداختیم تا به فردا موکول شود. درخواستی را به هیات ژوری دادیم و همه اعضای این هیات اعتراض ما را قبول نکردند و این مدال از ما گرفته شد.
هادی‌زاده تصریح کرد: ستاد ما هم یکسری حرکات را از طریق کمیته بین‌المللی پارالمپیک انجام می‌دهد تا اگر امکانش باشد در این فرصت کوتاه باقیمانده تغییری در این روند داده شود. به نظرم با توجه به اینکه هیات ژوری رأی قاطع داده است حتی اعضای این هیات نظر کمیته بین‌المللی پارالمپیک را هم نمی‌پذیرند.
وی در پایان گفت: بیت‌سیاح با یک اشتباه ناخواسته یک مدال طلا را از خودش و کاروان ایران گرفت و همه ما را بسیار غمگین کرد.


واکنش‌ها
حجت‌الاسلام محمد موحدی‌آزاد، دادستانی کل کشور: 

۱+۲۵ مدال برای «فرزندان ایران»
باید دانست که اهمیت کار بزرگ این ورزشکار به گوش دنیا رسید و برای چندمین بار کذب بودن ادعای آزادی بیان مدعیان غربی بر همگان روشن شد.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه تلگرام:

۱+۲۵ مدال برای «فرزندان ایران»
مدال طلای پاراالمپیک؟ نه، ممنون؛ ما خودمون پرچم یازهرا (س) داریم! آقای صادق بیت‌سیاح؛ من به تو افتخار می‌کنم، خیلی مردی…

محمدحسین پویانفر، مداح اهل‌بیت(ع) در توئیتر نوشت: 

۱+۲۵ مدال برای «فرزندان ایران»
به هر کسی که گرفتارِ توست... آزاده/ به هر که از تو رها شد اسیر می‌گویند/ پرچم ارباب ما از همه بالاتر است/ خودت برای ما طلایی آقای بیت‌سیاح

سیدمحسن موسوی‌زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی: 

۱+۲۵ مدال برای «فرزندان ایران»
مدال افتخار خادمی اهل‌بیت عصمت و طهارت، گردان‌آویزی گرانبهاست که بر گردن شیعیان مخلص آل الله آویخته می‌شود و این با هیچ مدال طلایی قابل مقایسه نیست.

واکنش شورای شهر به ماجرای مدال بیت‌ سیاح

شورای شهر تهران از مدیران ورزشی کشور خواست که در مورد ماجرای پس گرفتن مدال طلای ورزشکار پارالمپیک واکنش موثر نشان دهد.
احمد علوی امروز در صحن علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه روز گذشته در مسابقات پارالمپیک مدال را از صادق بیت‌سیاح، ورزشکار کشورمان به دلیل نشان دادن پرچم خانم ام‌البنین (س)پس گرفتند، گفت: «بیت سیاح در سکوی اول جهان قرار می‌گیرد و به نام‌های حضرت ام البنین و امام حسین(ع) احترام می‌گذارد. اما پس از این اقدام، مدال او پس گرفته می‌شود به نظرم او مدال بزرگ‌تری گرفت اما المپیک پاریس نشان‌ داد که خیلی از ارزش‌هایی از آن اسم می‌برد وجود خارجی ندارد این افتتاحیه یا افتضاحیه‌ای که صدای مردم پاریس را هم درآورد با همه نمادهای کثیف هم‌جنس‌گرایی و توهین‌هایی که به حضرت مسیح(ع) کردند،  نشان‌دهنده تضاد ارزش‌ها در غرب و عدم پذیرش اعتقادات اسلامی است. امیدواریم وزارت ورزش نسبت به این اتفاق واکنش موثر داشته باشند چراکه طلای این ورزشکار در تاریخ تشیع ماندگار خواهد بود.» وی با بیان اینکه روز گذشته مجموعه ورزشی شرکت واحد مجدد بهره برداری شد، گفت: در سال‌های اخیر این ورزشگاه ساخته می شود و چند سال بعد این مجموعه را به دلیل آب دادن استخر بستند و در دوران کرونا نیز کلا مجموعه بسته شد و روز گذشته این مجموعه بهره برداری شد. علوی تاکید کرد: اگر نظارت بر کار پیمانکارها نباشد میلیاردها  تومان خسارت وارد می شود. باید بر روی کار پیمانکاران جدید نیز نظارت شود تا شاهد بروز مشکلات نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.