رییس‌جمهوری چهارشنبه هفته جاری عازم عراق می‌شود و دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی عراقی و امضای اسناد همکاری و یادداشت‌های امنیتی از جمله برنامه‌های این سفر است. او سفر به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را هم در دستور کار دارد و احتمالا مهرماه راهی منهتن می‌شود.

آگاه: از سوی دیگر، سفرهای استانی دولتمردان کلید خورده است؛ رییس‌جمهوری همین چند روز پیش به مشهد رفت و ضمن زیارت بارگاه امام رئوف با فعالان اقتصادی و سیاسی و فرهنگی جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد و سه وزیر (صمت، کشور و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) نیز پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته با سفر به سیستان‌وبلوچستان، شیراز و یزد در جریان آخرین وضعیت برنامه‌ها و پروژه‌های تخصصی وزارتخانه‌های متبوعشان قرار گرفتند.
تحرکات دولتمردان حاکی از آن است که برنامه‌ها و رویکردهای دولت چهاردهم شتاب گرفته به همین جهت می‌توان در ۱۰۰روزگی دولت وفاق ملی، نقاط قوت و ضعف آن را در همین ابتدای فعالیتش احصا و کارنامه‌ای از عملکرد دولتی‌ها به مردم ارائه کرد. آن طور که رئیس‌جمهور در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرد: آماده است هر ماه با مردم صحبت و آنها را از آخرین اقدامات و فعالیت‌های دولتش مطلع کند. اما یادآوری یک نکته حائز اهمیت است و آن اینکه پس از به روی‌کارآمدن دولت چهاردهم و رأی اعتماد مجلس به همه وزرای پیشنهادی، مطالبی از سوی برخی از کنشگران سیاسی مبنی بر اولویت‌های دولت چهاردهم بیان شد.

نبوی زیر میز تندروها زد
این افراد رفع فیلترینگ، آزادی‌های زندانیان، رفع حصر و... را از مهم‌ترین برنامه‌های می‌دانستند که باید پزشکیان آنها را پیگیری کند، اما روز گذشته یک مصاحبه در یک رسانه اصلاح‌طلب منتشر شد که بازی رادیکال‌ها را به هم ریخت. ماجرا از مصاحبه «بهزاد نبوی» رییس پیشین جبهه اصلاحات ایران آغاز شد. او در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به اولویت‌های اصلی دولت اشاره کرد و گفت: معتقدم مسائل بسیار مهمی در کشور وجود دارند. مثلا برای برخی طیف‌های سیاسی، آزادی و دموکراسی اهمیت بسیار زیادی دارد. در نقطه مقابل ممکن است برخی طیف‌های دیگر به این گزاره‌ها، اهمیتی ندهند. همچنین مسائلی چون حجاب، موضوع فیلترینگ و برخی موارد دیگر هم موافقان و مخالفانی دارند! اما اولویتی که باید به عنوان مهم‌ترین اولویت و هدف مسعود پزشکیان مدنظر باشد، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. همه طیف‌ها هم روی این ضرورت توافق دارند. هیچ جناحی وجود ندارد که مخالف حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشد. حتی بخش عمده‌ای از مردم و طیف‌هایی که از وضع موجود ناراضی‌اند، در صورت حل مشکلات اقتصادی و معیشتی، نسبت به حل معضلات دیگر انعطاف بیشتری از خود نشان خواهند داد.
وی تاکید می‌کند: من نمی‌گویم دولت باید این پرونده‌های مهم (حجاب، فیلترینگ و...) را کنار بگذارد. اتفاقا دکتر پزشکیان در ایام انتخابات برای رفع این مشکلات وعده‌هایی داده و باید حل این معضلات را نیز دنبال کند. اما گزاره‌ای که می‌تواند به‌عنوان هدف اصلی در رأس برنامه‌های دولت چهاردهم قرار بگیرد، حل معضلات اقتصادی و معیشتی و رفاهی است. در اینکه مشکل اقتصاد و معیشت مهم‌ترین اولویت هر دولتی از جمله دولت آقای پزشکیان است تردیدی وجود ندارد.
او برخلاف همفکرانش در جبهه اصلاحات همانند آذر منصوری، رییس فعلی این جبهه و دبیرکل حزب اتحاد ملت ـ بخوانید بدل جبهه منحل‌شده مشارکت ـ که همچنان بر این باور است باید برای رفع حصر تلاش کرد، اولویت‌های دیگر از جنس اقتصاد و رسیدگی به معیشت مردم را برای دولت پزشکیان مهم می‌داند. مواضع نبوی اصلاح‌طلب که خموده و شکسته شده، طبیعتا به مذاق رادیکال‌های جریان اصلاح‌طلب خوش نمی‌آید، به‌خاطر آنکه آنان می‌خواهند سیاسی‌کاری کنند، بلایی که پیش از این بر سر خاتمی، دولتِ اصلاحات، مجلس ششم و شورای اول تهران آوردند و نتیجه تندروی‌های خود را در سپهر سیاست ایران به‌ویژه پس از فتنه۸۸ مشاهده کردند!
این تندروی‌ها منجر به تذکر یک چهره نزدیک به رییس دولت اصلاحات به دوستانش در جبهه اصلاحات شد. محمدعلی ابطحی، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب ستاره صبح گفته بود: من به وزرای مسعود پزشکیان خوش‌بین هستم، زیرا عقیده دارم برآمده از نام «وفاق ملی» است که برای کابینه‌اش انتخاب کرده است. چنین کابینه‌ای نمی‌توانست به معنی مسلط‌شدن جمعی بر دیگری باشد. در کابینه وفاق محور اصلی کسانی هستند که به مسعود پزشکیان رأی داده‌اند ولی توجه داشته باشید که کلیت رأی رییس‌جمهوری سیاسی نبود.
او اصلاحاتی‌ها را خطاب قرار می‌دهد و با بیان اینکه درست است که اصلاح‌طلبان فعالیت زیادی داشتند و از دلایل جدی موفقیت مسعود پزشکیان بودند، ولی سبد رأی رییس‌جمهوری منتخب صرفا به اصلاح‌طلبی وابسته نیست، می‌گوید: مجموعه افرادی که در کشور دعوا و درگیری نمی‌خواستند و به ساماندهی حوزه کار، معیشت و زندگی چشم دوخته بودند به مسعود پزشکیان رأی دادند. ما به‌عنوان جریانی سیاسی نباید از ایشان توقع داشته باشیم تا تابع محض اصلاح‌طلبی باشد.
این عضو کابینه اصلاحات همانند نبوی به سامان‌دادن حوزه معیشت مردم تاکید می‌کند، حرفی که کارشناسان به زبان می‌آورند و پزشکیان نیز به نظر کارشناسان بهای ویژه می‌دهد. مرتضی عزتی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت‌مدرس پیش از این، اولویت دولت جدید را حمایت از تولید دانست و با بیان اینکه بسیاری از مشکلات فرهنگی و سیاسی ما نیز از ضعف بخش مولد جامعه نشات می‌گیرد، گفت: دولت چهاردهم با شرایط ویژه و سختی روبه‌روست و لازم است برای برون‌رفت از این بحران اقتصاد از زیر سایه سیاست خارج شود و با تدوین برنامه دقیق اصلاح ساختاری می‌تواند بخشی از مشکلات را در میان‌مدت برطرف کند.

نتیجه‌گیری...
مواضع چهره‌های سیاسی شاخص اصلاح‌طلب همچون نبوی نشان می‌دهد، این افراد با فاصله از رادیکال‌ها می‌خواهند نگاه منطقی‌تری به پیرامون خود داشته باشند. حال باید دید رسانه‌ها و حزبی‌هایشان چه واکنشی به مواضع «چریک پیر» خواهند داشت، آیا آنها هم حاضر خواهند شد ضمن چشم‌پوشی از بازی‌های سیاسی، واقع‌گرایانه اظهارنظر کنند یا همانند دیگر چهره‌ها همچون مصطفی تاج‌زاده و همسر او، خود را محصور تندروی‌های دهه‌های ۷۰ و ۸۰ می‌کنند؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.