سید محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس در فیلمی که به‌تازگی از او منتشر شده است، مدعی شده است: «یکی از معیارهایی که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند، نداشتن سابقه سوء است... وزیری که در فتنه سال۸۸ حاضر بوده و در همان زمان وزارت اطلاعات نامه می‌دهد که ایشان جزو فعالان است و بعد از آن نامه رییس صداوسیما مطرح می‌شود که ایشان حق ندارد در تلویزیون حرف بزند، زیرا ایشان بسیار در این فتنه دخالت داشته یا دیگر وزیری که متاسفانه رأی آورده است، فتنه «زن، زندگی، آزادی» را نهادینه کرده است، یعنی در اصل ضدیت با فرهنگ مردم را ایشان نهادینه کرده است.

به نام انتقاد «دوقطبی‌سازی» نکنید!

آگاه: چقدر از پلیس‌های ما به شهادت رسیدند یا مردم عادی به شهادت رسیدند یا به فکر تجزیه ایران افتادند. این وزیری که الان رأی آورده است، این جنبش را پاک می‌داند. بنابر تعبیر روایت امام رضا(ع)، این آقا و هرکسی مثل او که راضی به فتنه جنبش زن، زندگی، آزادی بود در قتل‌هایی که انجام شده، شریک است و در اصل خود قاتل است.»
حمله او به دولتی‌ها درحالی کلید خورد که هم رییس‌جمهوری بر وفاق و همدلی در عرصه سیاسی کشور تاکید می‌کند و هم محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در هیات رزمندگان اسلام در مشهد گفته بود که برخی را می‌بینم که قلبشان راضی نیست دولت موفق شود؛ کمین‌کردن برای شکست دولت خلاف رضایت حضرت آقاست.
از زمانی که این فلیم در فضای مجازی منتشر شد تا به امروز هیچ مقام دولتی واکنشی نشان نداده و طبیعی است که در مقام پاسخگویی قرار نگیرند، به این دلیل که دولت به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و باید همگان به او برای موفقیت در امور اجرایی کشور کمک کنند و این خواست مقام معظم رهبری نیز هست؛ البته نمی‌توان گفت منتقدان کامل سکوت کرده و هیچ نقد و اظهارنظری بیان نکنند، اما انتقاد باید منصفانه و نه مغرضانه باشد. نگارنده نمی‌خواهد نبویان را چهره سیاه یا حامیان دولت چهاردهم را نیروهای منصف معرفی کند، چنین قصد و هدفی نداریم، بلکه بر اظهارنظر بر مدار انصاف تاکید داریم و می‌گویم نباید به مسئولان و مدیران بلندپایه بدبین بود، آن هم در ابتدای کار!
رهبر انقلاب سال۹۷ در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری فرموده بودند: «این ویروس بدبینی چیز بدی است؛ بدبینی به سپاه، بدبینی به دولت، بدبینی به مجلس، بدبینی به قوه‌ی قضائیه، بدبینی به نهادهای انقلابی و بنیادهای انقلابی، بدبینی به اینها. بله، انتقاد اشکالی ندارد، بلکه لازم است؛ انتقاد برای اصلاح لازم است، انتقاد یک عمل دوستانه است، عمل خصمانه نیست؛ وقتی شما انتقاد می‌کنید یک عمل دوستانه است؛ همین «اَلمُؤمِنُ مِرآةُ المُؤمِن»، (۱) [یعنی] آنچه را در طرف مقابل وجود دارد که عیب در او است و مورد انتقاد شما است، شما آن را درمی‌آورید، به او می‌گویید، این بسیار کار خوبی است؛ انتقاد باید انجام بگیرد. گاهی اوقات انتقاد بایستی عمومی هم باشد؛ ما همیشه معتقد نیستیم که انتقاد بایستی درِگوشی باشد؛ نه، گاهی هم باید عمومی باشد، اما اینکه ما به نحوی انتقاد بکنیم که آن شنونده‌ انتقاد به تعبیر رایج بندِ دلش پاره بشود و بگوید «دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد»، این‌جوری نباید انتقاد بکنیم؛ ما گاهی اوقات اشتباه می‌کنیم در کیفیت انتقاد کردن و این‌جوری کار می‌کنیم.»
از سوی دیگر، باید مراقب بود تا با موضع‌گیری‌ها خود به دوقطبی شدن در جامعه دامن نزنیم. بالاخره پیامی که از سوی رییس‌جمهوری به مردم، مسئولان و رجال سیاسی منتقل شده حل مشکلات زیر سایه وحدت و همگرایی است، او یک‌شنبه‌شب(۱۸شهریورماه) در مراسم بزرگداشت روز پزشک و داروساز باردیگر تاکید کرد: «همان خاکیم که هستیم، همان آدمی هستیم که بودیم تصور نمی‌کنم این جایگاه بخواهد در رفتار ما تغییر ایجاد کند. اینجا ایستاده‌ایم تا بتوانیم گره از مشکلات مردم باز کنیم.»
براین اساس و با چشم‌اندازی که ازسوی مسئولان ارشد کشور برای کار و خدمت به مردم تحت هدایت رهبر انقلاب ترسیم شده، باید از دیو و دلبرسازی در جامعه پرهیز کرد.

دیو و دلبرسازی نشود
«ناصر ایمانی» تحلیل‌گر مسائل سیاسی می‌گوید: بارها رهبر انقلاب به دوقطبی‌سازی اشاره کردند که نباید به سمت دیو و دلبرسازی در جامعه حرکت کنیم، یعنی نه یک‌سری افراد را پاک و مطهر بدانیم و یک‌سری را باطل. این حتی در میان مردم هم مطرح است. نباید گفته شود که ما دو تیپ مردم داریم، یک بخش افرادی هستند که آدم‌های خوب و طرفدار نظام بوده و در نقطه مقابل، افرادی حضور دارند که مخالف نظام هستند. یا بین جناح‌های سیاسی مطرح شود که اگر کشور دست یک جریان بیفتد، کشور را نابود می‌کند یا دست جریانی دیگر باشد، نجات پیدا می‌کند. این مصداق دوقطبی‌سازی است.
او با بیان اینکه در محکوم کردن یک جریان سیاسی به دوقطبی‌سازی کار خوبی نیست، تاکید می‌کند: «باید توجه کنیم که هردو جناح سیاسی ما در این زمینه پرونده خوبی ندارند. اینکه یک طرف را متهم به همه بدی‌ها کنند و خود را مبری کنند، دوقطبی‌سازی کاذب است. در این اقدامات بویی از انتقاد منصفانه به گوش نمی‌رسد، اینها نقادی نیست، دوقطبی‌سازی است.»
یک کنشگر و تحلیل سیاسی باید با منطق و برهان اظهارنظر کند و در مقابل نقدهای ارائه‌شده، پیشنهادات خود را هم اعلام کند و قطعا این مسیر می‌تواند راهگشا باشد، ضمن آنکه مجدد یادآوری می‌کنیم، انتقاد و اعتراض کردنِ سالم قطعا برای پیشرفت کار کشور مفید است؛ اما این را هم باید توجه داشت که کار اجرایی سخت است و باید به مسئولان فرصت داد تا در یک بازه حداقل یک‌ساله برنامه‌ها و اهداف خود را دنبال و اجرایی کند و پس از آن نگاه جدی به کارنامه ارائه‌شده ازسوی آنها داشته باشیم. نقد تمیز و سالم نیاز امروز جامعه ماست؛ باید  استقبال کرد اما با حرف‌های حاشیه‌ساز دوقطبی‌سازی نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.