دره دارانداش که به نام دره گوورچینلیق نیز شناخته می‌شود؛ مقصدی پرهیجان برای طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به سفرهای ماجراجویانه است. با سفر به این دره حیرت‌انگیز، در کنار تفریح و لذت بردن از زیبایی‌های این مکان؛ آدرنالین خونتان بیشتر می‌شود و لحظاتی را پیش رو خواهید داشت که شاید تاکنون در هیچ جای دیگر تجربه نکرده باشید.

دارانداش، دره صعب‌العبور و زیبای آذربایجان شرقی

آگاه: رود آق‌چای با عبور خود از میان صخره‌ها و سنگ‌های سخت، دره‌ای تماشایی به نام دارانداش را در دل طبیعت زیبای زنوز ایجاد کرده است. این رود با عبور خود، دل صخره‌ها را شکافته و با ایجاد دالان‌هایی آب‌رو، موجبات به شهرت رسیدن این مکان را فراهم کرده است. این دالان‌ها مأمن و پناهگاه کبوتران و پرندگان نیز است.
فاصله صخره‌های دره دارانداش بین دو تا ۱۰متر است و به هزارتویی افسانه‌ای می‌ماند که آدمی را به یاد صحنه‌های فیلم‌های پر ماجرا می‌اندازد. طول این دره به ۵۰۰ متر می‌رسد و جریان هفت آبشار تماشایی، زیبایی آن را دو چندان کرده است.
دره تماشایی دارانداش که از مکان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید، نام‌های مختلفی دارد. دارانداش و داران داش از جمله آنها است که داش در زبان ترکی به‌معنای سنگ است و شاید دلیل به کار بردن این اسم به‌خاطر وجود صخره‌ها و سنگ‌ها باشد. گاهی از اوقات آن را با نام دره درندشت نیز معرفی می‌کنند که البته این نام از اعتبار کمتری برخوردار است.
گوورچینلیق، گورچینیک دره سی و دره گورچینیک از دیگر نام‌هایی است که محلی‌ها برای دره دارانداش به کار می‌برند. عده‌ای نیز این دره را با نام گوورچینلیک تلفظ می‌کنند. دلیل این نام‌گذاری بی‌ارتباط با وجود کبوتران و پرندگان در دالان‌ها و لابه‌لای صخره‌های دره نیست؛ به‌گونه‌ای که با پیمایش این دره و در طول مسیرتان، آن‌ها را می‌بینید.
دره دارانداش یکی از جاهای دیدنی مرند در استان آذربایجان‌شرقی است که در نزدیکی روستای هریس یا هوروز قرار دارد. البته در این منطقه روستایی به اسم دارانداش وجود دارد؛ اما هریس به مسیر منتهی به دره نزدیک‌تر است. این دره در دامنه‌های جنوب‌شرقی ارتفاعات کیامکی و دامنه کوه زیدر قرار دارد که یکی از مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست این استان است.
بدیهی است که این دره با داشتن آب‌وهوای خنک و دل‌پذیر، مقصدی عالی برای فرار از گرمای تابستان و داشتن یک آب‌تنی فراموش‌نشدنی است، پس سفر به گوورچینلیق را در فصل تابستان فراموش نکنید.
در ضمن به خاطر داشته باشید با توجه به سردسیر بودن منطقه آذربایجان، در فصل‌های بارندگی از رفتن به این دره خودداری کنید یا حداقل تجهیزات لازم را به‌همراه داشته باشید.برای دره‌نوردی در دارانداش باید مهارت‌های کافی و تکنیک‌های لازم در دره‌نوردی و آمادگی بدنی مناسبی داشته باشید؛ چراکه هم پیاده‌روی طولانی و هم صعود و فرود از صخره‌ها را پیش رو دارید.
 برای پیمایش دره دارانداش تجهیزات فرود مانند طناب، کلاه ایمنی و... به‌همراه داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.