«نیروی دریایی آمریکا از دریای سرخ اخراج شد.» این خبری بود که طی روزهای اخیر در سرتیتر بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای قرار گرفت. 

اخراج آمریکا از دریای سرخ

آگاه: در همین راستا، محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در پیامی اعلام کرد «با گذشت چند سال از تجاوز و محاصره، ملت یمن به لطف خداوند توانسته‌اند امتیازات بزرگی به دست آورند. جدیدترین این امتیازات، اخراج نیروی دریایی آمریکا از دریای سرخ بوده است.»


شکست خفت‌بار آمریکایی‌های مدعی در دریای سرخ ازسوی حوثی‌های سلحشور بار دیگر پوشالی بودن قدرت نظامی آمریکا را به رخ جهانیان کشید. به‌طورکلی طی چند روز گذشته، تغییر موازنه قدرت در دریای سرخ و خلیج عدن به وقوع پیوست و باتوجه‌به سه عملیات ویژه و کوبنده‌ای که ارتش یمن تدارک دید و توانست عملیات‌های نظامی پردامنه و مطلوبی را علیه کشتی‌های لجستیکی صهیونیست‌ها انجام دهد، رزم ناوهای آمریکایی به‌ناچار و از سر ترس و استیصال حدود ۹۰۰کیلومتر از مرزهای یمن فاصله گرفتند و این یعنی موازنه قدرت در دریای سرخ به نفع محور مقاومت ایجاد شده است.
نیروهای مسلح یمن در ماه‌های گذشته در حمایت از مردم غزه، چند کشتی رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های حامل کالا برای این رژیم را که در دریای سرخ، اقیانوس هند و تنگه باب‌المندب عازم سرزمین‌های اشغالی بودند، هدف قرار داده‌اند. نیروهای مسلح یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به نوار غزه و کشتار مردم این منطقه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی و کشتی نیروهای ائتلاف حامی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد. آمریکا و انگلیس طی چندین نوبت به بهانه صیانت از کشتیرانی بین‌المللی علیه مواضع نیروهای یمنی حمله کردند اما این اقدامات به گواه کارشناسان بین‌المللی نتوانسته است حملات علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را مهار و بازدارندگی ایجاد کند.

انتخابات آمریکا و بحران دریای سرخ!
شبکه اقتصادی بلومبرگ در تحلیلی از شکست آمریکا در دریای سرخ و پیامدهای عملیات یمنی‌ها در این دریا نوشت که هر نامزدی که در انتخابات ۱۵آبان آمریکا پیروز شود با واقعیت شکست این کشور در مواجهه با انصارالله روبه‌رو خواهد شد. در تحلیل اخیر تارنمای بلومبرگ آمده است: حوثی‌ها آمد و شد از کانال سوئز را بیش از ۵۰درصد کاهش داده، مصر را از درآمد ترانزیتی آن محروم کرده و بندر ایلات اسرائیل در خلیج عقبه را نیز ورشکست کرده‌اند. نزدیک به یک سال پس از آغاز عملیات یمنی‌ها، به نظر می‌رسد که انصارالله بیش از آنکه مهار شده باشد، جسورتر شده است. آبراهی که ۱۰ تا ۱۵درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌کرد، اکنون به شکارگاه شناورها تبدیل شده است.
در ادامه این نوشتار به پیامدهای جهانی جدید عملیات دریایی یمنی‌ها پرداخته شده و آمده است: یکی از این موارد، کاهش هزینه‌های قدرتنمایی است. حوثی‌ها یک قدرت نظامی متعارف نیستند. آنها حتی یمن را به‌طور کامل کنترل نمی‌کنند. بااین‌حال از پهپاد و موشک برای کنترل دسترسی به آبراه‌های حیاتی استفاده کرده‌اند. مورد دوم، هم‌افزایی راهبردی بین دشمنان آمریکاست. حوثی‌ها به لطف هدایت‌های ایران و حزب‌الله لبنان، مخوف‌تر شده و از اکتبر۲۰۲۳، اجازه داده‌اند که بیشتر کشتی‌های چین بدون آسیب تردد کنند. حوثی‌ها همچنین ازسوی روسیه که تشنه انتقام از آمریکاست تشویق شده و به نظر می‌رسد که مستقیما نیز از جانب مسکو حمایت می‌شوند.

قدرتنمایی مستقل حوثی‌ها در بحرالاحمر
اندیشکده بروکینگز آمریکا نیز در تحلیلی که به ماهیت و نقش انصارالله و مقاومت یمن اختصاص داشت، نوشت: از زمانی که حوثی‌ها حمله به کشتی‌های بین‌المللی را آغاز کردند، پوشش رسانه‌ای و بیانیه‌های رسمی آنها را به‌عنوان «نیروی نیابتی ایران» معرفی کرده‌اند، اما این تحلیل، تهدید حوثی‌ها را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد و راه‌حل بحران را مبهم می‌کند. آنها نماینده ایران نیستند، حتی اگر از حمایت ایران بهره‌مند شوند. ایران کنترلی بر رفتار حوثی‌ها ندارد و حوثی‌ها عمدتا به نمایندگی از ایران عمل نمی‌کنند. این مهم است زیرا حوثی‌ها نشان داده‌اند که اغلب بازیگر غیرقابل پیش‌بینی و تهاجمی‌تر از حامیان ایرانی خود هستند. حوثی‌ها به جای اینکه بخشی از یک سیستم پروکسی متمرکز باشند، بخشی مستقل از یک شبکه پیچیده‌تر هستند که به آنها اجازه می‌دهد مستقیما با بیش از ۱۲گروه دیگر در منطقه برای اشتراک‌گذاری تخصص، هماهنگی فعالیت‌ها و حتی همکاری در حملات کار مشترک کنند. این شبکه، گسترش هرج‌ومرج را بسیار فراتر از آنچه ایران می‌تواند به‌تنهایی تنظیم کند و فراتر از آنچه می‌تواند به‌طور موثر کنترل کند، امکان‌پذیر می‌کند.
به همین دلیل، تلاش‌ها برای مقابله با تهدید حوثی‌ها از طریق اعمال فشار یا تعامل با ایران، محکوم به شکست است.
در ادامه تحلیل اندیشکده آمریکایی بروکینگز آمده است: پس از آنکه یک پهپاد حوثی در ۱۹ژوئیه به تل‌آویو اصابت کرده و یک شهروند اسرائیلی را کشت و چندین نفر دیگر را زخمی کرد، حوثی‌ها به‌سرعت برای اثبات استقلال عمل خود اعلام کردند که ایران تنها پس از حمله از آن مطلع شده است. 
حوثی‌ها همواره نشان داده‌اند که خودشان تصمیم‌گیرنده هستند. حوثی‌ها درحالی‌که هنوز به بخش‌های خارجی وابسته هستند، توانایی‌های خود را برای ساخت سلاح در داخل یمن بهبود بخشیده‌اند و تخصص مستقل خود را با سلاح‌های جدید تقویت کرده‌اند. 
تنها در چند ماه گذشته، آنها به‌سرعت استفاده خود از کشتی‌های سطحی بدون سرنشین را بهبود بخشیده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد در ماه ژوئن گذشته یک کشتی زغال‌سنگ یونانی را دریای سرخ غرق کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.