بمب ۵۰۰کیلویی در شمال غرب استان فارس حدفاصل استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان رستم کشف شد.

کشف بمب به‌جامانده از جنگ گُجستان، حین عملیات حفاری گاز

آگاه: به گفته مسئولان محلی، در شهرستان رستم ساعت ۱۶ و ۳٠ دقیقه پنجشنبه بیست‌ودوم شهریور یک بمب ۵۰۰کیلویی را حین عملیات حفاری لوله‌کشی گاز در محل روستای امیر ایوب نزدیک به امامزاده در عمق ۶۵سانتی‌متری سطح زمین کشف شد. به نظر می‌رسد این بمب از بقایای بمباران جنگ گجستان ازسوی رژیم پهلوی باشد.
بر اساس اظهارات مسئولان اداره گاز این شهرستان، این بمب در عمق یک‌متری زمین حین کندکاری کانال برای لوله‌کشی گاز در داخل روستای امیر ایوب پیدا شده که با بیل مکانیکی به کنار کانال انتقال داده شد.
بعد از پیدا شدن این بمب، رییس شرکت گاز با فرماندار رستم و مسئولان انتظامی و امنیتی تماس و هماهنگی‌های لازم به‌منظور اعزام واحد متخصص ارتش از استان توسط فرمانداری صورت گرفت.
به‌منظور جلوگیری از خطر احتمالی انفجار، بمب تا رسیدن تیم خنثی‌سازی توسط نیروی انتظامی تحت کنترل قرار گرفت.
آقای انصاری، یکی از ساکنان روستای امیر ایوب گفت: این بمب ۵۰۰کیلوگرمی به‌جامانده از جنگ گجستان در سال۱۳۴۲، حین عملیات گازرسانی در حیاط منزل شخصی‌ام به این منطقه در عمق یک‌متری زمین پیدا شده است. مردم روستای امیر ایوب از طایفه انصاری و لرزبان در غائله گجستان توسط جنگنده‌های ارتش شاهنشاهی از اردیبهشت‌ماه سال۴۲ تا تیرماه این سال چندین بار هدف قرار گرفتند. جنگ «گُجستان» نام جنگی میان عشایر بویراحمد، ممسنی و رستم در سال ۱۳۴۲ در نقطه‌ای به نام تنگ «گُجستان» میان عشایر و مردم محلی و نیروهای رژیم پهلوی بعد از مطرح‌شدن قانون اصلاحات ارضی بود. حکومت پهلوی پس از شکست در این نبرد یک‌روزه، از اردیبهشت تا خرداد همان سال به‌صورت روزانه و در چند نوبت به‌وسیله هواپیماهای خود عشایر مستقر در منطقه گُجستان، جلیل، لوداب و دیگر مناطق بویراحمد را بمباران کرد که منجر به کشته‌شدن تعداد زیادی از عشایر شد. شهرستان رستم به مرکزیت مصیری در ۱۷۵کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.