۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۶٬۸۸۱

محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) روش واکسیناسیون جدیدی را توصیه می‌کنند که می‌تواند HIV را تنها با دو واکسن از بین ببرد. اولین دوز سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و به آن کمک می‌کند تا یک هفته بعد پاسخ قوی‌تری به دوز دوم ایجاد کند.

غلبه بر ایدز فقط با دو دوز واکسن

آگاه: یکی از دلایل اصلی که چرا ساختن یک واکسن موثر HIV دشوار بوده این است که این ویروس به‌سرعت جهش می‌یابد که به آن اجازه می‌دهد از پاسخ آنتی‌بادی(پادتن) تولیدشده توسط واکسن‌ها فرار کند. چندین سال پیش، محققان MIT نشان دادند که تجویز یک‌سری دوزهای فزاینده واکسن HIV در طول دو هفته می‌تواند با تولید مقادیر بیشتری از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده به غلبه بر بخشی از این چالش کمک کند. با این حال، تزریق چند دوز واکسن برای کمپین‌های واکسیناسیون انبوه عملی نیست.
محققان در یک مطالعه جدید دریافته‌اند که می‌توانند تنها با دو دوز واکسن به فاصله یک هفته، به یک پاسخ ایمنی مناسب دست یابند. دوز اول که بسیار کمتر است، سیستم ایمنی را آماده می‌کند تا به دوز دوم و بزرگ‌تر، واکنش قوی‌تری نشان دهد. این مطالعه که ترکیبی از مدل‌سازی محاسباتی و آزمایش‌ها روی موش‌ها بود، از پروتئین پوششی HIV به عنوان واکسن استفاده کرد. 
نسخه تک‌دوز این واکسن اکنون در مرحله آزمایش‌های بالینی قرار دارد و محققان امیدوارند گروه مطالعاتی دیگری را تشکیل دهند که این واکسن را براساس برنامه دو دوز دریافت کند.
آروپ چاکرابورتی(Arup Chakraborty) استاد انستیتوی جان ام دوچ(John M. Deutch) در MIT می‌گوید: با گردهم‌آوردن علوم فیزیکی و زیستی، برخی از سوالات اساسی ایمونولوژیک را که به توسعه این برنامه دو دوزی برای تقلید از برنامه چند دوزی کمک کردند، روشن کردیم. وی اشاره می‌کند که این رویکرد می‌تواند به واکسن‌های سایر بیماری‌ها نیز تعمیم یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.