اگر انقلاب صنعتی شیوه زندگی برای میلیون‌ها کارگر را تغییر داد و آنها را از خانه و مزرعه و حتی تولیدی‌های کوچکشان به کارخانه‌های بزرگ کشاند، عده‌ای را بیکار کرد و هر ساله هزاران نفر را به کشتن داد، امروز صنعت IT میلیون‌ها نفر را از محل کار به خانه برگردانده است. همان جوانانی که تن به کار به سبک پدرانشان نمی‌دهند و روی کاناپه با موبایل پول درمی‌آورند. در این شرایط باید خود را برای شغل‌های جدید آماده کنیم؟ مشاغل باردیگر متحول می‌شوند؟ کارشناسان می‌گویند بله.

کارگران به خانه برمی‌گردند

آگاه: بابک هاشمی‌پور، رییس کانون کاریابی‌های کشور از تغییر نگاه کارجویان به بازار کار و مشاغل خبر می‌دهد و می‌گوید: پس از شیوع کرونا و خانه‌نشین شدن افراد، طرز فکر کارجویان نسبت به اشتغال و ماهیت شغل‌های موجود تغییر کرده است؛ به‌نحوی‌که هر سال شهرک‌های صنعتی بنر می‌زنند و به دنبال نیروی کار می‌گردند. وی می‌گوید: یکی از دلایل کمبود نیروی کار این است که بیشتر مردم به کار طبق قانون کار تمایل ندارند چون معتقدند دستمزد و حقوقی که دریافت می‌کنند کافی نیست و کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.‌ امروز جوانان در بسیاری از خانواده‌ها باوجودآنکه بیکار هستند اما رغبتی به انجام کارهای سنتی و تابع قانون کار نشان نمی‌دهند و بیشتر مایل‌اند با گوشی همراه خود پول درآورند.
رییس کانون کاریابی‌های کشور به کارفرمایان توصیه کرد باتوجه‌به اینکه نگرش جوانان تغییر کرده، روش خود را در به‌کارگیری نیروها تغییر دهند، چون در غیر این صورت محکوم به فنا خواهند شد. به گفته او، بهتر است که ساعات کار را آزاد و حقوق‌ها را افزایش دهند. به اعتقاد هاشمی‌پور، این نگاه که افراد هشت ساعت تمام در یک کارگاه یا کارخانه مشغول کار باشند دیگر مورد اقبال نیست و افراد به سمت مشاغل خودمحور و بدون کارفرما رفته‌اند که آقابالاسر نداشته باشند.  
حمید نجف، کارشناس بازار کار هم با تاکید بر ایجاد جذابیت برای شغل‌های سنتی می‌گوید: بسیاری از شغل‌های سنتی به‌تدریج در بازار کمرنگ می‌شوند و دلیل آن فناوری‌های نوین و فضای مجازی است.
نجف می‌گوید: باید پذیرفت که کرونا باعث شد تا کسب‌وکارهای اینترنتی شکل بگیرد و بسیاری از مشاغل به‌ویژه مشاغل خدماتی که از این همه‌گیری آسیب دیدند، به سمت اینترنتی شدن بروند. به همین دلیل عده زیادی از مردم به توسعه کسب‌وکار در بستر اینترنت و فضای مجازی علاقه‌مند شدند و فروش‌ اینترنتی رواج یافت. به گفته این کارشناس بازار کار، برخی شغل‌ها پرستیژ ندارند و فارغ‌التحصیلان و کارجویان با این توجیه که منزلت اجتماعی بالایی ندارد و دستمزدشان پایین است، به‌ندرت از آنها استقبال می‌کنند.وی به پایین بودن هزینه راه‌اندازی شغل‌های اینترنتی اشاره می‌کند و می‌گوید: امروز تقاضا برای کسب‌وکارهای اینترنتی به دلیل سودآوری بالا و کم‌سرمایه بودن بالا رفته و افراد ترجیح می‌دهند برای کسب درآمد و سودآوری بیشتر، کسب‌وکار خود را در بستر فضای مجازی و از طریق گوشی‌های تلفن همراه راه‌اندازی کنند و توسعه دهند.
تغییرات شغلی در راه است
بنا بر اعتقاد کارشناسان، تا چند سال آینده بازار کار کشور دگرگون شده و دستخوش تحولات تازه‌ای خواهد شد. هرچند نشانه‌های این تغییر چند سالی است در بازار کشورهای جهان خود را نشان داده و هوش مصنوعی، فناوری‌های نانو، تکنولوژی‌ هایتک، رباتیک، چاپگرهای سه‌بعدی در تولد مشاغل جدید تاثیرگذار بوده است. براساس آمار مجمع جهانی اقتصاد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۷۱میلیون شغل به‌دلیل تاثیری که از تکنولوژی می‌پذیرند، از بین خواهند رفت ولی به واسطه به‌کارگیری تکنولوژی‌ها مشاغل جدیدی ایجاد می‌شود که ۷۸میلیون شغل برآورد شده است؛ موضوعی که حمید حاج‌اسماعیلی، تحلیلگر بازار با اشاره به آن می‌گوید: باتوجه‌به تغییر تکنولوژی‌ها و شرایط جدیدی که در عصر ارتباطات و فناوری‌های اطلاعات شکل خواهد گرفت، بازار کار جهان و بسیاری کشورها متحول خواهد شد و کشور ما نیز از این تغییر و تحولات تاثیر خواهد پذیرفت.
به گفته وی، باید خود را برای این تحولات آماده و بسترها و زیرساخت‌های ورود مشاغل جدید را فراهم کنیم زیرا به‌تدریج کارجویان و فضای کسب‌وکار از مشاغل قدیمی و سنتی فاصله می‌گیرد و به‌سمت شغل‌های جدید و نوظهور می‌رود. این کارشناس بازار کار معتقد است: مشاغل سنتی با ظهور مشاغل جدید به ظاهر از بین می‌رود ولی در حقیقت شکل و فرم عرضه آنها تغییر می‌یابد به این نحو که در مشاغل آینده، نیروی کار به جای انجام کار یدی، پشت سیستم می‌نشیند یا از طریق گوشی تلفن همراه با دنیای مجازی ارتباط برقرار می‌کند.
بر اساس گزارش‌ سازمان‌های بین‌المللی، ظهور مشاغل جدید بر پایه IT بازار کار را دچار تحولات عظیمی می‌کند و با رویش شغل‌های جدید و حذف تدریجی مشاغل سنتی، انقلاب چهارم صنعتی را شکل خواهد شد. به نظر می‌رسد این بار کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی باید مراقب باشند که اگر خود را با این تغییرات هماهنگ نکنند باید منتظر بحران کمبود کارگر شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.