آگاه: کمبود مدارس در کشور به یکی از معضلات اساسی نظام آموزشی تبدیل شده است، این بحران نهتنها منجر به افزایش جمعیت کلاسهای درس و افت کیفیت یادگیری دانشآموزان میشود، بلکه دانشآموزان را ناگزیر به ادامه تحصیل در مدارس فرسوده و غیرمناسب میکند.
مدارس با شرایط نامطلوب و کلاسهای دلگیر بهشدت بر انگیزه و علاقه دانشآموزان به یادگیری تاثیر منفی میگذارند و در بسیاری از موارد، احساس زندانی بودن در مدرسه را در ذهن آنان ایجاد میکنند. در زمان حاضر، هفت نقطه از کشور، از جمله استان تهران، با کمبود شدید مدرسه مواجه هستند. بهطور خاص، در این استان ۱۳هزار کلاس درس کمبود وجود دارد و پنج منطقه از تهران، بهویژه مناطق ۱۷، ۱۵، ۱۸، ۱۹ و ۹، بیشترین آسیب را از این وضعیت میبینند.
حمیدرضا خانمحمدی، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تاکید کرده است که استانهای خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، قم، البرز و آذربایجانغربی در صدر نیازهای مالی و توجه برای ساخت مدرسه قرار دارند. طبق آمارهای رسمی، حدود ۷۰هزار کلاس درس در کشور نیازمند مقاومسازی و ۳۰هزار کلاس درس دیگر نیازمند تخریب و بازسازی هستند. آمار منتشرشده ازسوی مرکز آمار ایران نشان میدهد که وضعیت دسترسی دانشآموزان به فضاهای آموزشی در حدود هفت سال اخیر رو به بهبود بوده است و نسبت کلاسهای مستحکم به کل کلاسهای موجود از ۶۴درصد در سال تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۵ به ۸۲درصد در سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ رسیده است، همچنین نسبت کلاسهای درس دارای سامانه گرمایش و سرمایش استاندارد از ۴۸درصد در سال تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۵ به ۶۸درصد افزایش یافته و سرانه فضای آموزشی بهازای هر دانشآموز از ۵.۱۷مترمربع به ۵.۲۸مترمربع رسیده است. با این حال، هنوز با استاندارد فضای آموزشی بهازای هر دانشآموز که ۵.۲۸مترمربع است، فاصله وجود دارد.
۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۸٬۰۰۶
با وجود اینکه نسبت کلاسهای مستحکم از ۶۴درصد به ۸۲درصد در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است، اما همچنان برخی مناطق کشور، از جمله پایتخت، با معضل جدی کمبود مدرسه مواجه هستند و سهمیلیون دانشآموز در کلاسهای ناایمن حضور دارند.
نظر شما