آگاه: در مواجهه با این موضوع، خریدوفروش مکمل در جایگاهها رونق گرفته و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. در همین زمینه، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت، در گفتوگو اعلام کرد که فروش اجباری مکمل بنزین در جایگاهها پیگرد قضایی دارد. او در ادامه تاکید که تقاضای مردم برای خرید مکمل افزایش یافته و تعیین تکلیفنشدن این محصول موجب تناقضها و رواج سودجویی شده است.
فروش اجباری مکمل بنزین، در جایگاههای سوخت آن هم با تعریف و تمجید متصدیان پمپبنزین اتفاق تازهای نیست. از وقتی آلودگی هوا سایه شومش را بر سر شهر انداخته، عدهای فرصتطلب همین را گزک کرده و مرتب در گوش رانندهها زمزمه میکنند، بنزین تولیدی ناخالصی دارد و برای رفع این مشکل بهترین راه استفاده از مکمل است؛ البته در وهله اول پیشنهاد میدهند و با کلی چربزبانی راننده را مشتاق به خرید مکمل کرده و اگر ممانعتی صورت گرفت، وکیوم ظرف را باز کرده و خودسرانه مکمل را روانه باک بنزین میکنند.
مشکل دیگری که در زمینه مکملها وجود دارد، موضوع فروش مکمل تقلبی به مردم است. به دنبال نبود بنزین سوپر در جایگاهها، فروش اکتان بوسترها در جایگاهها رواج پیدا کرده است. این در حالی است که در برخی جایگاهها به اسم مکمل خارجی، مکمل تقلبی به مردم عرضه میشود. برای بسیاری از مردم، تشخیص مکمل تقلبی از اصل، کار دشواری است و همین موضوع خود مشکلات متعددی در روند سوخترسانی خودروها به وجود میآورد.
نکته موردتوجه آنجاست که موتورهایی با تکنولوژی توربوشارژ و پاشش مستقیم که حساسیت بیشتری نسبتبه کیفیت سوخت دارند، بهدنبال عرضهنشدن بنزین باکیفیت در جایگاهها با مشکلات فراوانی مواجه میشود.
بنزین توزیعشده بهدنبال اکتان پایین، مشکلات متعددی ایجاد کرده و بهدنبال توزیعنشدن بنزین سوپر در بسیاری از جایگاهها، بسیاری از شهروندان نگران مستهلک شدن زودهنگام موتور خودرو هستند و ازاینرو اقدام به استفاده از اکتان بوسترها میکنند.
برخی از جایگاهداران بهدنبال سوءاستفاده از این وضعیت، اقدام به فروش اکتان بوسترهای تقلبی و با قیمتهای بسیار بالا کردهاند. نکته موردتوجه آنجاست که اگر بنزین سوپر عرضه میشد و بنزین توزیعشده از کیفیت قابلقبولی برخوردار بود، آیا اساسا بازار سیاه اکتان بوسترها شکل میگرفت؟
کیفیت پایین بنزین تولیدی
ادعای عرضه بنزین یورو۵ در کشور توسط بسیاری از مسئولان تاکنون مطرح شده است. تاجاییکه مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیجفارس در خردادماه سال جاری و در حاشیه اختتامیه رویداد «جام رسانه امید» اظهار کرد که این پالایشگاه توان عرضه بنزین سوپر به کل کشور را دارد و تمامی فرآوردههای نفتی این پالایشگاه، استاندارد یورو۵ را دارا هستند.
این در حالی است که بالغ بر یک سال است که عرضه بنزین سوپر در بسیاری از شهرهای کشور، متوقف شده است. در تهران نیز چندین ماه است که بنزین سوپر علنا نایاب شده و تنها در چند جایگاه عرضه میشود؛ البته مشخص نیست بنزینی که تحت عنوان بنزین سوپر عرضه میشود، استانداردهای لازم یعنی اکتان بالای ۹۲ را داراست یا خیر.
چطور ممکن است که یک پالایشگاه بهتنهایی توان عرضه بنزین سوپر بهاندازه کل کشور را داشته باشد، اما بنزین سوپر در کل کشور تنها در تعداد انگشتشماری از جایگاهها یافت شود؟ این در حالی است که بنزین توزیعشده در بسیاری از جایگاههای کشور استاندارد یورو۴ را هم دارا نیست. در شرایطی که سوختهای موجود در جایگاهها از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بوده و علنا بنزین سوپر توزیع نمیشود، از استاندارد یورو۵ صحبت به میان آورده میشود.
باید گفت بازار خریدوفروش مکمل و روند سوخترسانی و استهلاک موتور خودروها، خلاف وعده مسئولان را اثبات میکند. پایین بودن کیفیت بنزین تولیدی، منجر به افزایش مصرف خودروها شده و روند مستهلک شدن آنها را تسریع کرده است. در چنین شرایطی، باید گفت علنا خود مسئولان به شکلگیری بازار سیاه مکملها دامن زدهاند، چراکه اگر بنزین استاندارد و با کیفیت بالا توزیع میشد، مردم به فکر استفاده از مکملها نمیافتادند.
در همین زمینه، ممنوعیت فروش اکتان بوستر در جایگاهها و برخورد قانونی با متخلفان، این بازار سیاه را متوقف نخواهد کرد و تنها شکل و شمایل آن را تغییر خواهد داد. مسئولان به جای تعیین مجازات جدید، باید بحران بهوجودآمده را علتیابی کنند. شاید در این مسیر متوجه شدند که ریشه این مسئله، مستقیما سیاستهای خود آنها در زمینه تولید و عرضه بنزین بوده و ممنوعیت فروش مکمل، کیفیت بنزین عرضهشده را بالا نخواهد برد.
نظر شما