آگاه: موتورسیکلتهای آلاینده را یک بحران و ازجمله دغدغههای اصلی آلودگی هوا در حوزه وسایل نقلیه برشمرد و افزود: انباشت موتورسیکلتهای آلاینده ناشی از ترک فعل دستگاههای متولی است و شاهد عقبماندگی ۵۰ساله در اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده هستیم.
وی معضل موتورسیکلتهای فرسوده و آلایندگی آن را ناشی از دو عامل دانست و توضیح داد: نخستین عامل ریشه در قانون یا فقدان قانون مناسب برای تعیین سن فرسودگی و شرایط جایگزینی این وسایل نقلیه دارد که منجر به رسوب موتورسیکلتهای فرسوده شده است همچنین عدم تعیین مسیر جایگزینی این وسایل نقلیه منجر شده تا امروز تنها کمتر از ۱۰درصد این وسایل نقلیه در خارج از محدوده سن فرسودگی قرار داشته باشد و در عمل بهعنوان یک وسیله نقلیه استاندارد برای تردد شناخته شوند.
تسهیلات ۱۰ساله برای نوسازی موتورسیکلتها
معاون عملیات پلیس راهور فراجا عامل دیگر در مسئله انباشت موتورسیکلتهای فرسوده و آلاینده را ناشی از ترک فعل دستگاههای متولی دانست و گفت: باوجوداینکه پس از ۵۰سال در سال۱۳۹۶ شاهد وضع قانون روشن در حوزه اسقاط وسایل نقلیه ذیل قانون هوای پاک بودیم، اما در عمل دستگاههای متولی هیچ عملکردی در حوزه وظایف خود نداشتهاند.
سردار سلیمی تصریح کرد: طبق ماده۸ قانون هوای پاک جدول سن فرسودگی وسایل نقلیه مشخص شد و همراستا با آن، تعیین شد که برای تسریع روند جایگزینی و نوسازی موتورسیکلتها تسهیلات ۱۰ساله با کارمزد چهاردرصد ازسوی دولت و شهرداریها اعطا شود.
وی با بیان اینکه طبق قانون، شهرداریها و دولت باید هر ساله ۱۰درصد موتورسیکلتهای فرسوده را با موتورهای برقی جایگزین میکردند، افزود: تقریبا این وظایف انجام نشده و به حاشیه رانده شده است؛ در صورتی که با اجرای این قانون امروز میزان موتورسیکلتهای فرسوده باید به کمتر از ۳۰درصد کاهش مییافت.
چهره مطالبهگر ازسوی مقصران؛ فرار روبهجلو
معاون عملیات پلیس راهور فراجا تاکید کرد: در صورت اجرای قانون، امروز باید بیش از ۷۰درصد موتورسیکلتهای کشور برقی میشد اما اکنون نهادهای مسئول که ترک فعل کردند در برخی موارد در فضاهای رسانهای چهره مطالبهگر حوزه محیطزیست به خود میگیرند.
سردار سلیمی تاکید کرد: پلیس در انتهای زنجیره برخورد با وسایل نقلیه آلاینده قرار دارد و نباید انتظار داشت که ترک فعل و بیتوجهی دستگاههای دیگر را پلیس با رفتار انتظامی حلوفصل کند.
به گفته وی، برخورد پلیس خارج از چهارچوب قانون نبوده و بیشتر از جنس تنبیهی است؛ درحالیکه موضوع جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده و آلاینده نیازمند اقدامی اجرایی درجهت نوسازی است که در عمل از حوزه اختیار و مسئولیت پلیس خارج است.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا، برقیکردن موتورسیکلتها را دارای نتایج چندوجهی موثر دانست و افزود: موتورسیکلتهای برقی بهدلیل قدرت پایین و توان مانور کم، علاوهبر فقدان آلایندگی در رعایت حقوق شهروندی و کاهش آلودگی صوتی و ممانعت از مخاطرات انسانی بسیار موثر هستند.
براساس اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، اکنون بیش از ۹۰درصد موتورسیکلتهایی که در سطح خیابانها تردد میکنند، فرسودهاند و با وجود تعیین حداکثر ۱۲سال سن مفید برای این وسایل نقلیه، سن برخی موتورسیکلتهای حتی از ۳۰سال نیز عبور کرده است.
براساس این گزارش، طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی، بیش از ۱۰درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود ۱۲برابر یک خودروی یورو۴ آلایندگی ایجاد میکنند.
همچنین به گفته داریوش گلعلیزاده، رییس وقت مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیطزیست در دیماه سال گذشته، ۹۰درصد موتورسیکلتهای شمارهگذاری شده فرسوده و فاقد معاینه فنی هستند که با اجرای طرحی، موتورسیکلتها فرسوده را ازردهخارج خواهیم کرد.
وی با یادآوری اینکه در بین منابع آلاینده کلانشهرها بهویژه شهر تهران، موتورسیکلتها نزدیک به ۱۰درصد در انتشار ذرات معلق سهم دارند، درباره چرایی مراجعهنکردن صاحبان موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی گفت: باتوجهبه اینکه بیش از ۹۰درصد از موتورسیکلتها فرسودهاند، اگر به این مراکز مراجعه کنند، نمیتوانند تایید این مراکز را بگیرند؛ ازاینرو برنامه ما در این زمینه اجرای طرح ازردهخارجکردن موتورسیکلتهای فرسوده به استناد ماده۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو است که دوباره سن فرسودگی را احیا خواهد کرد.
نظر شما