آگاه: پریسا خسروتاش با اشاره به تکنیکهای مطالعه برای دانشآموزان گفت: یافتههای پژوهشی، حاکی از آن است که سبکهای مطالعه با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموز رابطه مثبتی دارد و میتواند منجر به افزایش خودکارآمدی تحصیلی یادگیرنده شود و باور مثبت دانشآموز نسبت به خود، داشتن احساس خوشایندتر در محیط مدرسه و تجربه هیجانات تحصیلی مثبتتر در مدرسه و کلاس درس را ایجاد کند. خسروتاش در ادامه، برخی از سبکهای مطالعه و راهبردهای شناختی مرتبط با آنها را تشریح کرد و گفت: یکی از این راهبردها در یادگیری موضوعات غیرمعنیدار مانند یادگیری فرمولها و موارد غیر معنادار دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. هرچندکه هدف اصلی در یادگیری و کسب اطلاعات در حوزه تعلیم و تربیت، ایجاد یادگیری معنادار مطالب است، گاهی لازم است یادگیرندگان برای رسیدن به هدف نهایی خود که کسب اطلاعات معنادار است، به تعدادی از اهداف بین راه هم مسلط شوند و در این مسیر، تعدادی از مطالب غیرمعنادار را حفظ کنند. این مطالب در ذات خود معنادار نیستند اما برای مطالب معنیدار سطح بالاتر خود، اساس و پایههای پراهمیتی محسوب میشوند.
وی یک راه برای حفظ اطلاعات غیرمعنادار را روش «مطالعه همراه با فواصل» عنوان کرد و توضیح داد: در این روش، زمان مطالعه یادگیرنده به زمانهای متفاوت تقسیم میشود و در چندین نوبت، اطلاعات موردنظر موردمطالعه قرار میگیرند. در این شکل از یادگیری، بهدلیل کاهش خستگی ذهنی دانشآموز، انگیزه و اشتیاق ذهنی یادگیرنده برای یادگیری مطالب، بیشتر میشود و از طرفی بهدلیل استراحتهایی که بین عملکرد یادگیری در فواصل متفاوت وجود دارد، مطالب بهتر و کاملتر در حافظه ثبت و ضبط میشوند.
این روانشناس حوزه تحصیلی بیان کرد معمولا بعد از یادگیری، به میزانی فراموشی رخ میدهد اما در این روش بهدلیل اینکه یادگیرنده در چند نوبت به یادگیری یک مطلب میپردازد، هر آنچه را در بار قبل فراموش شده است در نوبت بعدی، با سرعت بیشتری از بار قبل میآموزد، زیرا همیشه یادگیری مجدد یک مطلب، سریعتر و در زمان کوتاهتری نسبتبه بار اول رخ میدهد. این درمانگر اختلالات یادگیری، یکی دیگر از راههای بهخاطر سپردن این نوع مطالب را تقسیم هر مطلب به بخشهای کوچکتر و حفظ بخشهای جداگانه این مطلب، در هر نوبت یادگیری دانست و گفت: زمانی که اطلاعات به بخشهای متفاوت و کوچکتر تقسیم شوند، انتقال آنها به حافظه درازمدت آسانتر خواهد شد و با نظم و دستهبندی دقیقتر در طبقات کتابخانهای حافظه درازمدت دانشآموز جای میگیرند.
۱۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۸٬۸۶۹
یک درمانگر اختلالات یادگیری ضمن تشریح سبکهای مطالعه کارآمد برای دانشآموزان، گفت: پژوهشهای موجود در حوزه روانشناسی مدرسه، حاکی از رابطه مثبت و اثرگذار بین سبکهای مطالعه و عملکرد تحصیلی موفقیتآمیز دانشآموز است.
نظر شما