قرار بود چهار تلفن امدادی به یک سیستم یکپارچه برای پاسخگویی در زمان بحران متصل شوند اما به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اگر تمام دستگاه‌ها پای کار نیایند خللی در آغاز به کار این سامانه ایجاد ‌می‌شود.

سرانجام ادغام «تلفن‌های امدادی» چه خواهد شد؟

به گزارش آگاه: قرار بود چهار تلفن امدادی ۱۱۲، ۱۱۵، ۱۲۳ و ۱۲۵ به یک سیستم یکپارچه برای پاسخگویی در زمان بحران متصل شوند؛ اما تاکنون این اقدام مهم برای پاسخگویی به مردم در زمان بحران عملیاتی نشده است، موضوعی که هرچه می‌گذرد جای خالی آن بیشتر حس می‌شود.

موضوع تجمیع تلفن های امدادی چندسالی است که از سوی مسئولان استانی و کشوری مطرح و بر اجرای آن تأکید می‌کنند. نخستین بار در دولت‌های گذشته از ادغام تلفن‌های امدادی ایران به مانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا سخن به میان آمد اما کار عملیاتی آن به دولت سیزدهم محول شد.

طرح تجمیع تلفن های امدادی چهار سازمان آتش‌نشانی(۱۲۵)، اورژانس(۱۱۵)، جمعیت هلال احمر(۱۱۲) و اورژانس اجتماعی بهزیستی(۱۲۳) از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم دوباره مطرح شد تا یک شماره واحد به مانند برخی کشورهای دیگر به این سامانه ها اختصاص دهند و در زمان وقوع حوادث احتمالی، مردم سردرگم نشوند و از طریق یک شماره تلفن بتوانند در زمان طلایی به حادثه دیدگان کمک شود.

مهدی رحمتی نژاد، سرپرست مرکز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به آخرین جزئیات ادغام تلفن‌های امدادی کشور، اظهار کرد: پس از مصوبه دولت در سال ۱۳۹۲، ‌تصمیم گرفته شد تا شماره های امداد و نجات کشور با هم ادغام شوند، فرآیند در دست بررسی قرار گرفت تا آنکه در دولت سیزدهم تصمیم گرفته شد تا شهرداری تهران به عنوان پایلوت متولی اجرای این طرح شود.

سرپرست مرکز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تاکنون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شماره ای واحد به تلفن های امدادی اختصاص نداده است، اظهار کرد: احتمال این وجود دارد که یکی از شماره‌های این ۴ دستگاه به عنوان شماره واحد انتخاب شود اما باید در نظر داشته باشیم این طرح از  ۶ماه تا ۱ سال آزمایشی است و شماره های ۴دستگاه در دسترس است اما تماس گیرندگان به مرکز تماس  وصل می شوند و از آنجا به بعد مرکز امدادی پاسخگو خواهد بود. 

وی یادآور شد: در فاز نخست ادغام تلفن‌های امدادی قرار است در بخشی از شهر تهران(یکی از مراکز مخابراتی) اجرا شود، پس از موفقیت در فازهای بعدی این موضوع در تهران و پس از آن در تمامی استانهای کشور اجرا خواهد شد. 

رحمتی نژاد درباره چگونگی فعالیت مرکز ادغام شده تلفن‌های امدادی نیز گفت: این مرکز تنها رابط بین تماس شهروندان با مراکز امدادی و بحرانی خواهد بود و عملیات توسط خود سازمان ها انجام خواهد شد و براساس میزان گستردگی حادثه از تمامی ۴دستگاه امداد رسان برای بهبود وضعیت حادثه دیدگان کمک خواهند گرفت. 

جزئیات جدید ادغام تلفن‌های امدادی

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آخرین وضعیت ادغام تلفن های امدادی(سامانه SOS)  سخن گفت و اظهار کرد: همه دنیا و کشورهای پیشرفته و غیرپیشرفته، شماره واحد امدادی دارند و ما در تلاشیم تا این تلفن‌ها هرچه سریعتر ادغام شوند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به آخرین اقدامات صورت گرفته برای ادغام تلفن‌های امدای اشاره کرد و گفت: آنچه که به ما درباره نرم افزارها و سخت افزارها مربوط است در حال انجام است؛ اغلب دستگاه‌ها برای ادغام تلفن های امدادی پای کار هستند اما برخی از این دستگاه‌ها همراهی کافی را ندارند.

 وی در پاسخ به این پرسش آیا وقفه ای در عملیات ادغام تلفن‌های امدادی به وجود آمده یا خیر؛ پاسخ داد: در فرآیندهای ما به لحاظ عملیاتی وقفه ای به وجود نیامده است، اما ما نگران این هستیم که اگر تمام دستگاه ها پای کار نیایند در آن مقطعی که براساس برنامه ریزی های باید سامانه آغاز به کار کند خللی ایجاد شود.

 نصیری درباره عدم همراهی برخی دستگاه‌ها توضیح بیشتری نداد؛ اما در پاسخ به پرسشی درباره ورود سازمان‌های ناظر بر عدم همراهی دستگاه‌ها در طرح ادغام تلفن‌های امدادی، خاطرنشان کرد: ما منتظر این هستیم که شورای عالی مدیریت بحران کشور به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود و رئیس جمهور به وزاری مربوطه تکلیف کنند، مصوبه ای که داشته ایم در سطح ستاد مدیریت بحران شهر تهران است و برخی همکاران می‌گویند ساختار سامانه SOS باید استانی باشد و بعد در تهران به عنوان پایلوت اجرا شود. 

زمان اجرای ادغام تلفن‌های امدادی در کشور

 وی تأکید کرد: بالاخره سازمان‌ها نکاتی مطرح را می کنند که ما اطمینان داریم مشکلی از حیث تأخیر پیش نخواهد آمد و پایلوت کوچک را در یکی از مناطق تهران در نظر گرفته ایم و بدون این که مردم بدانند و شماره ای ادغام شود، یک دوره آزمایشی را طی خواهیم کرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اینکه آیا تلفنی به سامانه SOS اختصاص یافته است؟ پاسخ داد: در حال پیگیری هستیم تا سازمان ملی مقررات این تلفن را به تلفن‌های امدادی اختصاص دهد.

وی درباره زمان آغاز فاز نخست ادغام تلفن‌های امدادی در کشور، عنوان کرد: توقع داریم سال آینده، فاز اول سامانه SOS افتتاح و راه اندازی شود و زیربار برود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.