۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۳٬۳۵۲

دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی ـ رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

آگاه:  قانون اساسی نقش هر یک از قوای سه‌گانه را به‌طور دقیق مشخص کرده است. مجلس نقش قانون‌گذاری و نظارت، دولت نقش اجرا و قوه قضاییه نقش نظارت بر قانون را دارد و باید در چارچوب قانون اساسی مسئولیت خود را بپذیرند و خارج از این قوانین عمل نکنند. شعار سال گذشته «مهار تورم، رشد تولید» است واقعیت این است که «مهار تورم، رشد تولید» و حل مشکلات اقتصاد کشور جز از طریق واگذاری اقتصاد به مردم، امکان‌پذیر نیست؛ البته، دولت‌ها در مواردی که مردم قادر به انجام آن نیستند، باید کمک کنند. بیشترین چالشی که با آن مواجهیم، رقابت دولت با بخش خصوصی است؛ به‌طوری که ایجاد دوباره شرکت‌های نیمه‌دولتی و شبه‌دولتی (مانند نهادهای مهم غیردولتی و بعضی نهادهای حاکمیتی) باعث کاهش قدرت اقتصادی کشور و قدرت تولید نیز می‌شود.

بزرگ‌ترین مشکل کشور، عدم تحویل اقتصاد به مردم است. از ۴۵سال پیش تا به امروز، بحث خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌ها و کارگاه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی به مردم مورد بحث قرار گرفته است. مهم‌ترین موضوعی که در برنامه هفتم به آن اشاره شده، خصوصی‌سازی و واگذاری این شرکت‌ها و کارگاه‌ها به مردم است. این نوع واگذاری در صورت برآورده شدن، می‌تواند باعث بهبود و سروسامانی بانک‌ها و اقتصاد کشور شود.

با وجود این، یکی از مشکلات اساسی اقتصاد امروز ما، تورم است. این امر به دلیل بالا بردن پایه پولی ازسوی بانک‌ها در کشور رخ داده است. بانک‌ها با بخش خصوصی همکاری نمی‌کنند و درآمدهایشان از این راه کسب نمی‌شود. آنها با دولت ارتباط برقرار می‌کنند و بدهی‌شان به دولت و بانک مرکزی به‌صورت مداوم افزایش می‌یابد. همچنین، بدهی دولت نیز به بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند. تمام این موارد، عامل افزایش پایه پولی و تورم در کشور بوده و نیازمند سروسامان و مدیریت مناسبی هستند.

رابطه نفت با دولت در برنامه هفتم باید شفاف‌سازی شود. هدف ما در برنامه هفتم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تبدیل دوونیم میلیون بشکه نفت خام به فرآورده‌هاست، به‌جای خام‌فروشی. همچنین، فرآیند حمل‌ونقل دوونیم میلیون بشکه نفت به داخل را نیز باید شفاف سازیم و نرخ‌گذاری و سرمایه‌گذاری آن را مشخص کنیم. با این اقدام، علاوه بر بهبود پالایشگاه‌ها، می‌توانیم به ایجاد عدالت در جامعه کمک کنیم. سهم مردم از تحویل دوونیم میلیون بشکه نفت به داخل، باید با عدالت تقسیم شود تا همه مردم بتوانند از ثروت این منابع بهره‌مند شوند. این یکی از موارد بسیار مهمی است که رهبر انقلاب فرمودند و باید به آن توجه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.