۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸

هادی رضائی ـ دبیر گروه سیاسی

آگاه: انسان‌ها ذاتا نیاز روانی به استقلال دارند و همه می‌خواهند مستقل باشند. در سطح اجتماعی و ملی نیز ملت‌ها در طول تاریخ استقلال سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را دنبال کرده‌اند و برای کسب استقلال چه زنان، مردان، پیر و جوان که جان خود را نداده‌اند، آنها مهم‌ترین دارایی خود یعنی جان را در راه کسب استقلال میهن خود فدا کرده‌اند و در بسیار اوقات این مجاهدت‌ها ره به جایی نبرده است و نسل‌های متعددی نتیجه مجاهدت‌های خود و جامعه‌شان برای آزادی را ندیده‌اند.
استقلال سیاسی در لغت آزادی و خودمختاری را معنا می‌دهد و مخالف واژه وابستگی است. اطلاق این واژه به کشورها و حکومت‌ها نشان‌دهنده قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب‌های آزادانه ملت و دولتمردان آن کشور در سطح جامعه جهانی است. به ملت، دولت و حکومتی می‌توان مستقل گفت که در سیاست، اقتصاد و فرهنگ خود استقلال داشته باشد. براین اساس و در این اصول، استقلال سیاسی از جایگاه بالای برخوردار است، به شکلی که اگر استقلال سیاسی نباشد به تبع آن، استقلال اقتصادی و فرهنگی هم وجود نخواهد داشت؛ البته باید توجه داشت که نبود استقلال فرهنگی و اقتصادی هم منجر به از بین رفتن استقلال سیاسی می‌شود.
ایجاد استقلال سیاسی و خودباوری ملی در مردم ایران یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است. ایران پس از انقلاب از بندهای وابستگی به غرب و شرق رهایی پیدا کرد و توانست به‌عنوان یک قدرت و ملت مستقل، در منطقه و جهان نقش‌آفرینی کند. امام (ره) این باور را در مردم ایران ایجاد کرد که می‌توان بدون اتکا به دیگر قدرت‌ها، با توکل به خداوند متعال و اتکا به مردم روی پای خود ایستاد و کشور را به یک قدرت منطقه‌ای و جهانی تبدیل کرد. آن چیزی که روز که امام‌خمینی(ره) مطرح می‌کرد برای بسیاری باورناپذیر بود اما امروز با گذشت سال‌ها از ارتحال امام برای کشور ما به واقعیت تبدیل شده است و مردم ما معنای ما می‌توانیم را به‌خوبی درک کرده‌اند.
انتخابات ریاست‌جمهوری و به تبع آن، انتخاب فردی به عنوان رییس‌جمهور یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی است که می‌تواند بر حفظ استقلال کشور، پیشرفت و بالندگی کشور موثر باشد. با نزدیک شدن به هشتم تیر و موعد انتخاب چهاردهمین رییس‌جمهوری، انتخاب فردی که بتواند استقلال سیاسی کشور را حفظ و ارتقا بخشد بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. بر همین اساس است که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار صمیمانه اخیر خود (۲۶ خرداد) با جمعی از جوانان مدال‌آور در المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجویی داخلی و جهانی، استقلال سیاسی کشور را واقعیتی محسوس خواندند و گفتند: «جمهوری اسلامی درباره مسائل مهم جهان، جایگاه، منطق و حرف‌های شنیدنی دارد که حتی مخالفان ما روی آن حساب می‌کنند.» ایشان تاکید کردند: این استقلال سیاسی نباید خدشه‌دار شود و هر دولتی سر کار می‌آید باید آن را حفظ کند.

استقلال سیاسی از اصول انقلاب اسلامی
استقلال سیاسی مطابق اصل «نه شرقی، نه غربی» از اصول مسلم انقلاب اسلامی است. حضرت امام(ره) به این نکته که دست رد زدن بر سینه دشمنان و بیگانگان و استعمارگران چپ و راست، از اصول خدشه‌ناپذیر ماست تاکید فرموده‌اند و از ابتدای نهضت در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود به آن اشاره داشتند. امام فرمودند: تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد. تا من هستم دست ایادی آمریکا و شوروی را در تمام زمینه‌ها کوتاه می‌کنم و اطمینان کامل دارم که تمامی مردم در اصول، همچون گذشته پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی خود هستند.»

استقلال سیاسی از هدف تا نتیجه انقلاب اسلامی
رسیدن به استقلال سیاسی را، حضرت امام یکی از اهداف این انقلاب عظیم معرفی کرده‌اند و در زمان‌های گوناگون، اهمیت آن را متذکر شده‌اند؛ مانند آن زمان که فرمودند «هدف، اسلام و استقلال مملکت است» (۲۱/۱/۱۳۴۳) پس روشن است که یکی از اهداف دنبال‌شده در این انقلاب، همانا رسیدن به استقلال سیاسی کشور است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین و اساسی‌ترین نتیجه‌ای که به دست آمد قطع دست ایادی شرق و غرب از کشور بود. خود ملت مسئولان را انتخاب کردند و مسئولان، بدون وابستگی و با استقلال رأی، به برنامه‌ریزی و خدمت به ملت پرداختند. سفارتخانه‌های بیگانه، دیگر وسیله‌ای برای تحقق بخشیدن به آرمان‌های بیگانگان نبودند و نظام جمهوری اسلامی، مهم‌ترین مشخصه‌اش دست رد زدن بر سینه ابرقدرت‌ها بود.
حضرت امام نیز بارها به این نکته اشاره فرمودند که این هدفی که در انقلاب به دنبال آن بودیم به دست آوردیم و از این رو، همواره برای حفظ و نگهداری آن تاکید می‌فرمودند و تمام توطئه‌های دشمنان را ناشی از این می‌دیدند که دست آنها از کشور کوتاه شده است و دیگر نمی‌توانند بر مقدرات این کشور حکومت کنند.