۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۵
کد خبر: ۴٬۳۰۸

حامد هاشمی ـ آگاه مسائل سیاسی

استکبارستیزی در وصایای حضرت روح‌الله

آگاه: آرمان استکبارستیزی محصول تفکرات شخصی امام خمینی(ره) نبوده و ریشه در عمق تعالیم اسلامی دارد و نه‌تنها ایشان، بلکه تمامی کسانی که خود را پیرو راه اولیای الهی و داخل در جبهه حق‌پرستان می‌دانند، موظف به ستیز با مستکبران هستند.
امام نسخه استکبارستیزی اسلام را که موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد، منحصر به قلمرو جغرافیایی ایران نمی‌دانست، بلکه آن را به‌عنوان نسخه‌ای شفابخش برای همه مستضعفان و قابل تحقق در تمامی نقاط جهان تلقی می‌کرد.
درواقع در میان آرمان‌ها و اهداف بلند انقلاب اسلامی، استکبارستیزی از جایگاهی محوری برخوردار است، به‌طوری‌که می‌توان این آرمان را صفت ذات انقلاب و جزو مفاهیم مقوم ماهیت آن قلمداد کرد. یعنی درصورت کنارگذاشتن استکبارستیزی، انقلاب اسلامی بدون تردید دستخوش دگردیسی هویتی خواهد شد.
در همین راستا، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که با رهبری بزرگ‌ترین انقلاب ضد استکباری تاریخ معاصر جهان تحول شگرفی در محیط بین‌الملل ایجاد کرد و علاوه‌بر شکست ابرقدرت‌ها موجب بیداری ملت‌های آزادی‌خواه تحت سلطه مستکبران شد، در خرداد۱۳۶۸ به دیار باقی شتافت و خیل مشتاقان خود را تنها گذاشت. لکن در وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی‌اش که میراث گرانقدر وی محسوب می‌شود، افق حرکت ملت ایران و همه مستضعفان جهان را به‌روشنی ترسیم کرده است.
امام با تاکید دوباره بر راهبرد استکبارستیزی و تحریک توده‌های انسانی به خیزش علیه ابرقدرت‌ها نشان می‌دهد که این راهبرد ویژگی مقطعی ندارد، بلکه تا رسیدن به مقصود نهایی می‌بایست پیوسته سرلوحه کار جبهه مستضعفین باشد. ایشان خطاب به تمامی پویندگان راه آزادی می‌نویسد: «وصیت من به همه مسلمانان و مستضعفان جهان این است که شماها نباید بنشینید و منتظر آن باشید که حکام و دست‏اندرکاران کشورتان یا قدرت‌های‏ خارجی بیایند و برای شما استقلال و آزادی را تحفه بیاورند... و شما ای مستضعفان جهان وای کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان بپاخیزید و حق را با چنگ و دندان بگیرید و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرت‌ها و عمّال سرسپرده آنان نترسید؛ و حکام جنایتکار که دسترنج شما را به دشمنان شما و اسلام عزیز تسلیم می‏کنند از کشور خود برانید؛ و خود و طبقات خدمتگزار متعهد، زمام امور را به دست گیرید و همه در زیر پرچم پرافتخار اسلام مجتمع و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخیزید؛ و به‌سوی یک دولت اسلامی با جمهوری‌های آزاد و مستقل به پیش روید که با تحقق آن، همه مستکبران جهان را به جای خود خواهید نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهید رساند. به امید آن روز که خداوند تعالی وعده فرموده است.» (همان، ج‏۲۱، صص ۴۴۷ و ۴۴۸)
جالب اینجاست که امام خمینی(ره) با نگاه ژرف و تیزبین خود به‌خوبی تشخیص داده بود که عصر بیداری و آگاهی ملت‌ها فرارسیده است؛ لذا در وصیتنامه خود امیدوارانه شکل‌گیری قریب‌الوقوع جنبش‌های رهایی بخش برای خروج از زیر یوغ استکباری سلطه‌گران را نوید می‌دهد: «اکنون ملت‌های محروم جهان بیدار شده‏اند و طولی نخواهد کشید که این بیداری‌ها به قیام و نهضت و انقلاب انجامیده و خود را از تحت سلطه ستمگران مستکبر نجات خواهند داد. و شما مسلمانانِ پایبند به ارزش‌های اسلامی می‏بینید که جدایی و انقطاع از شرق و غرب برکات خود را دارد نشان می‏دهد.» (همان، ج۲۱، ص۴۴۱)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.