۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱

تزیین ظروف شیشه‌ای بارنگ و نقاشی هنری است که در میان ملل مختلف محبوبیت دارد و آثار متعدد و متنوعی از این هنر را در موزه‌های مختلف جهان می‌توان یافت.

آگاه:‌ ویترای، هنر نقش و رنگ روی شیشه است. با توجه به موقعیت هر فضا، در معماری داخلی و خارجی، می‌توان از شیشه‌های منقوش همراه بارنگ‌های زیبا استفاده کرد؛ به‌طوری‌که با به‌کارگیری این شیشه‌ها فضا را به‌گونه‌ای متفاوت، منحصربه‌فرد و سحرآمیز کرد. هنر نقاشی روی شیشه از دیرباز در معماری ایرانی جایگاهی ویژه داشته است. 

روش کار 
با یک ماده خمیری‌شکل، نقوشی روی شیشه پیاده می‌شود و سپس با رنگ‌های زیبا و درخشان و متنوع، آن نقوش رنگ می‌شوند. با این تکنیک می‌توان محصولات زیبایی خلق کرد همچون درمورد آباژور و لوسترهای شیشه‌ای، آینه و شمعدان، پارتیشن، نقاشی فضاهای مختلف، سقف‌های مسطح و درها و پنجره‌ها، نیز می‌توان این تکنیک را اجرا کرد.

شرح شغل
نقاش شیشه‌های تزیینی (ویترای) شغلی است در گروه هنرهای تجسمی، شامل شایستگی‌های ابزارشناسی و به‌کارگیری رنگ‌ها، طراحی و ترسیم انواع طرح‌ها و نقوش ویترای، خمیر ریزی روی انواع سطوح، ساخت قیف خمیرریزی، رنگ‌آمیزی روی انواع سطوح، اجرای کار ویترای باخمیر و خطوط رنگی، اجرای طرح ترکیبی شیشه و آیینه، اجرای ظروف کاربردی با شیشه، فیکسه‌کاری پشت ویترای و همچنین رنگ‌آمیزی کار است و با مشاغل نقاشان و صنایع‌دستی در ارتباط است.

طول دوره آموزش
باتوجه‌به میزان ساعات برگزاری دوره در هفته، طول دوره حدود یک‌ماه و نیم است. (۴۰ساعت آموزش نظری و ۹۰ساعت آموزش عملی و درمجموع ۱۳۰ساعت)

شرایط لازم برای شرکت در دوره
- دارا بودن تحصیلات پایان دوره اول متوسطه 
- دارا بودن سلامت کامل جسمی و روانی
- داشتن حداقل ۱۵سال تمام 

مهم‌ترین ملزومات این حرفه
میز نور، صندلی، کامپیوتر، شیشه، کپسول آتش‌نشانی و ...

وضعیت کنونی، آینده شغلی و مزایای اشتغال این حرفه
نقاشی‌های کشیده‌شده روی شیشه، معمولا ذهنی و ابتکاری است و نیازی به طرح خاصی ندارد؛ بنابراین افرادی که در کارهای گرافیکی و طراحی تبحر ندارند هم می‌توانند این کار را انجام دهند. کارآموزان پس از طی دوره آموزشی، در صورت آشنایی با نحوه کار با ورق طلا و نیز شست‌وشوی شیشه تزیین‌شده، می‌توانند محصولات زیبا تولید کند و با فروش به گالری‌ها، دکوری‌فروشی‌ها و... کسب درآمد کنند.

میزان درآمد
بسته به تعداد فروش شخصی، قاب‌های ویترای را می‌توان از قابی ۳۰۰هزارتومان قیمت‌گذاری کرد.