۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۵٬۰۶۱

میناکار به شخصی می‌گویند که به کار و هنر میناکاری می‌پردازد.

هنر میناکاری

آگاه: میناکاری جز رشته‌هایی است که در سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود. طبق تعریف این سازمان از وظایف و حرفه میناکاری می‌توان اینگونه گفت که: «میناکاری از مشاغل صنایع‌دستی و هنر است که شامل وظایف ترسیم نقوش ایرانی و اسلامی، هندسی ساده، ختایی و اسلیمی و جانوری انتزاعی و گیاهی بر روی ظروف مس (لعاب‌شده)، طلا و نقره (ساده، مرصع، حجره‌ای و غیره) و رنگ‌آمیزی آنهاست و با تذهیب‌کاران، طلاسازان، مراکز هتلداری و صنایعی و گردشگری کشور در ارتباط است.»
درحال‌حاضر میناکاری بیشتر در اصفهان رواج دارد، خصوصا میناکاری روی مس. در خرید صنایع‌دستی اصفهان، میناکاری همیشه یکی از پرمخاطب‌ترین این محصولات است.

وسایل موردنیاز میناکاری:
شیشه، کاردک، سوزن یا خودکار سوزنی، انواع قلموی رنگ محوکن، مداد میناکاری، محلول بس برای ترکیب رنگ رنگ‌های مختلف

لعاب، سرمایه اولیه برای شروع حرفه میناکاری
برای شروع شغل میناکاری مانند هر شغل دیگری نیاز به مقداری سرمایه اولیه است. اما خوشبختانه حرفه میناکاری جز آن دسته از شغل‌هاست که به سرمایه اولیه کمی نیاز دارد. برای مکان و جای فعالیت شما می‌توانید کارتان را از اتاق خانه‌تان شروع کنید. لوازم اولیه میناکاری را که در بالا نام برده شد تهیه کنید. ظرف موردنظرتان را بخرید یا خودتان اگر می‌توانید آماده و سپس شروع به فعالیت کنید. برای کوره هم می‌توانید از کوره‌های کوچک خانگی شروع کنید یا محصولات خود را در کوره‌های اجاره‌ای پخت کنید. روش کار کوره‌های اجاره‌ای بدین صورت است که شما با پرداخت مبلغی از کوره آنها استفاده می‌کنید. بعد از اینکه کارتان اندکی رشد کرد و مشتریان خود را پیدا کردید، می‌توانید به فکر مکانی باشید تا اولین کارگاه میناکاری خود را راه‌اندازی کنید.

درآمد میناکاری چقدر است؟
درآمد میناکاری وابستگی زیادی به کیفیت محصول نهایی، سابقه شما در این حرفه، برند و شهرتتان دارد. اما در حالت کلی میناکاری جز آن دسته از حرفه‌های صنایع‌دستی است که درآمد آن برای افراد می‌تواند رضایت‌بخش باشد. مثلا یک میناکار تازه‌کار می‌تواند باتوجه‌به بازار فروشی که برای خود ایجاد کرده است که درآمد معمولی بین ۱۰ تا ۲۰میلیون تومان در ماه (در سال۱۴۰۲) داشته باشد. اما میناکاران حرفه و اساتید این شغل درآمد بالای ۲۰۰میلیون تومان در ماه نیز داشته‌اند. پس درآمد میناکاری یک مسئله است که ارتباط مستقیمی با میزان تخصص شما دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.