۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵٬۱۰۲

یکی از کهن‌ترین هنرهای دستی که همچنان نیز طرفداران بسیاری دارد چرم‌دوزی است.

حرفه چرم‌دوزی

آگاه: قدمت این هنر را می‌توان چندهزار سال دانست. انسان‌های اولیه برای پوشش خود و همچنین ساخت برخی وسایل از پوست حیوانات استفاده می‌کردند. با پیشرفت بشر چرم‌دوزی نیز پیشرفت بسیاری کرده است؛ به‌طوری‌که استفاده از چرم فراتر از رفع نیازهای اولیه انسانی را پوشش می‌دهد.

وسایل چرم‌دوزی
چرم ماده اولیه و پایه اصلی چرم‌دوزی است که دارای دو نوع چرم طبیعی وچرم مصنوعی است.
چرم طبیعی: این چرم از دباغی پوست حیوانات مختلفی همچون گوسفند، بز، گاو، کروکودیل و... به‌دست می‌آید که دوام و ماندگاری بسیاری بالایی دارد و خود آن نیز به سه نوع سبک، نیمه‌سنگین و سنگین تقسیم می‌شود.
چرم مصنوعی: این چرم از پلاستیک ساخته شده و هدف از تولید آن جایگزین کردن چرم مصنوعی به‌جای چرم طبیعی است.

ابزارآلات چرم‌دوزی
در شغل چرم‌دوزی برای ساخت محصولات چرمی از ابزارهای بسیار زیادی استفاده می‌شود. مانند:
نخ و سوزن، سمبه، دستگاه پرس، دکمه، چسب، خط‌کش، درفش، تیغ و... که هرکدام از این وسایل کاربرد خاص خود را در هنگام تولید محصول چرمی دارند.

درآمد شغل چرم‌دوزی
به‌عنوان مثال، برای تولید یک کیف پول چرم طرح اسلیمی در ابتدا قیمت مواد اولیه را به‌دست آورده است. سپس مدت‌زمانی که یک نیروی کار برای تولید آن صرف می‌کند و در آخر قیمتی که شما می‌توانید این کیف را در بازار به فروش برسانید به دست آورید. اگر قیمت و هزینه اولیه این کیف ۱۰۰هزار تومان برای شما بوده باشد باتوجه‌به چهار تا پنج ساعت زمان برای ساخت آن می‌توانید این محصول را باتوجه‌به قیمت سایت و پیج‌های اینترنتی با قیمتی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان به فروش برسانید.

چگونه چرم‌دوزی یاد بگیریم؟
از آنجایی که هیچ رشته یا دانشگاهی این هنر را آموزش نمی‌دهد افرادی که به یادگیری این حوزه علاقه‌مند هستند می‌توانند به کارآموزی در کارگاه‌های چرم بپردازند تا از این طریق کم‌کم با فن و فنون این شغل آشنا شوند. راه دیگر آموختن چرم‌دوزی ثبت‌نام در کلاس و کارگاه‌هایی است که در مراکز فنی‌وحرفه‌ای برگزار می‌شود؛ البته افرادی هم هستند که بدون کارآموزی یا شرکت در هیچ دوره‌ای صرفا با تجربه این هنر را فراگرفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.