۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۵٬۲۱۸

تزیین ظروف شیشه‌ای بارنگ و نقاشی هنری است که در میان ملل مختلف محبوبیت دارد و آثار متعدد و متنوعی از این هنر را در موزه‌های مختلف جهان می‌توان یافت.

نقاشی روی شیشه

آگاه:‌ ویترای، هنر نقش و رنگ روی شیشه است. با توجه به موقعیت هر فضا، در معماری داخلی و خارجی، می‌توان از شیشه‌های منقوش همراه بارنگ‌های زیبا استفاده کرد؛ به‌طوری‌که با به‌کارگیری این شیشه‌ها فضا را به‌گونه‌ای متفاوت، منحصربه‌فرد و سحرآمیز کرد. هنر نقاشی روی شیشه از دیرباز در معماری ایرانی جایگاهی ویژه داشته است. 

روش کار 
با یک ماده خمیری‌شکل، نقوشی روی شیشه پیاده می‌شود و سپس با رنگ‌های زیبا و درخشان و متنوع، آن نقوش رنگ می‌شوند. با این تکنیک می‌توان محصولات زیبایی خلق کرد همچون درمورد آباژور و لوسترهای شیشه‌ای، آینه و شمعدان، پارتیشن، نقاشی فضاهای مختلف، سقف‌های مسطح و درها و پنجره‌ها، نیز می‌توان این تکنیک را اجرا کرد.

شرح شغل
نقاش شیشه‌های تزیینی (ویترای) شغلی است در گروه هنرهای تجسمی، شامل شایستگی‌های ابزارشناسی و به‌کارگیری رنگ‌ها، طراحی و ترسیم انواع طرح‌ها و نقوش ویترای، خمیر ریزی روی انواع سطوح، ساخت قیف خمیرریزی، رنگ‌آمیزی روی انواع سطوح، اجرای کار ویترای باخمیر و خطوط رنگی، اجرای طرح ترکیبی شیشه و آیینه، اجرای ظروف کاربردی با شیشه، فیکسه‌کاری پشت ویترای و همچنین رنگ‌آمیزی کار است و با مشاغل نقاشان و صنایع‌دستی در ارتباط است.

طول دوره آموزش
باتوجه‌به میزان ساعات برگزاری دوره در هفته، طول دوره حدود یک‌ماه و نیم است. (۴۰ساعت آموزش نظری و ۹۰ساعت آموزش عملی و درمجموع ۱۳۰ساعت)

شرایط لازم برای شرکت در دوره
- دارا بودن تحصیلات پایان دوره اول متوسطه 
- دارا بودن سلامت کامل جسمی و روانی
- داشتن حداقل ۱۵سال تمام 

مهم‌ترین ملزومات این حرفه
میز نور، صندلی، کامپیوتر، شیشه، کپسول آتش‌نشانی و ...

وضعیت کنونی، آینده شغلی و مزایای اشتغال این حرفه
نقاشی‌های کشیده‌شده روی شیشه، معمولا ذهنی و ابتکاری است و نیازی به طرح خاصی ندارد؛ بنابراین افرادی که در کارهای گرافیکی و طراحی تبحر ندارند هم می‌توانند این کار را انجام دهند. کارآموزان پس از طی دوره آموزشی، در صورت آشنایی با نحوه کار با ورق طلا و نیز شست‌وشوی شیشه تزیین‌شده، می‌توانند محصولات زیبا تولید کند و با فروش به گالری‌ها، دکوری‌فروشی‌ها و... کسب درآمد کنند.

میزان درآمد
بسته به تعداد فروش شخصی، قاب‌های ویترای را می‌توان از قابی ۳۰۰هزارتومان قیمت‌گذاری کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.