۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰

خبر کوتاه و تلخ بود. «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی حماس که به‌منظور شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری در تهران حضور داشت، شهید شد.

آگاه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد روز چهارشنبه محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
این خبر به‌سرعت بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی پیدا کرد. عروس هنیه در فیلمی که از خود منتشر کرده است چنان صلابتی از خود نشان می‌دهد و یاد شهید را در کنار خانواده شهیدپرورش زنده می‌کند که تمام حرف و حدیث‌های حاشیه‌ای را کنار می‌زند: «ما در معرکه جنگی هستیم که دیدار مجاهدین در جنت اعلی خواهد بود.»
«عبدالسلام هنیه» پسر شهید اسماعیل هنیه هم پیامی صادر کرد و با بیان اینکه ما در خیزش و مبارزه‌ای مستمر علیه دشمن اشغالگر قرار داریم و مقاومت با ترور رهبران خود پایان نمی‌یابد، تاکید کرد که پدرم به آنچه آرزویش بود رسید، حماس تا آزادسازی فلسطین به مقاومت ادامه خواهد داد.
شهادت رییس دفتر سیاسی حماس دومین عملیات تروریستی در کانون مقاومت بود. رژیم صهیونیستی سه‌شنبه‌شب (۹مرداد) به ضاحیه در جنوب بیروت پایتخت لبنان حمله کرد و در جریان این حمله، یکی از فرماندهان حزب‌الله را هدف قرار داد. شبکه خبری الجزیره گزارش داد که نظامیان صهیونیست از ترس واکنش احتمالی مقاومت، به نیروها و آمبولانس‌های خود در شمال سرزمین‌های اشغالی دستور آماده‌باش داده است.
بدون شک نطق طوفانی رییس‌جمهوری کشورمان در مراسم تحلیف خود که در هرم سبز بهارستان ـ در حمایت از فلسطین و غزه ـ  ایراد شد، رژیم صهیونیستی را در کُما برد و خواست بار دیگر با عملیاتی تروریستی به تقابل با جبهه مقاومت بپردازد اما نمی‌داند که خط مقاومت به وابسته به شخص نیست، گفتمان است و با رفتن افراد خللی در آن ایجاد نمی‌شود. مگر ترامپِ تروریست، حاج‌قاسم را از ما نگرفت. آیا با شهادت سردار دل‌ها حرکت نیروی مقاوم قدس سپاه یا جبهه مقاومت کُند شد؟
متوقف که نشد هیچ، بلکه مسیر با قوت استمرار یافت و امروز سبزپوشان سپاه همان راه او را ادامه می‌دهند. اما باید پرسید در واکنش به شهادت هنیه که از فرماندهان مقاومت بود باید چه عکس‌العملی نشان داد؟

لزوم برگزاری اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل
علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این‌باره می‌گوید: رژیم صهیونیستی مدعی یک حاکمیت رسمی و عضویت در سازمان ملل است و یک حکومت گرچه از نظر ما غصبی است، اما همین که رسما وارد فضای جنایت می‌شود، از نظر ما جای محکومیت دارد. وی با بیان اینکه باید متقاضی اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل باشیم، چون جنایتی رسمی در عرصه جهانی رخ‌ داده است، گفت: این ترور نقض امنیت جهانی است و نیازمند عکس‌العمل سازمان ملل است و دبیرکل باید موضع‌گیری کند. همچنین تشکل‌های جهان اسلام باید کاری مشابه انجام دهند. کشورهای مختلف دنیا نیز باید این حادثه را محکوم کنند؛ بنابراین یک حماسه درون کشور ما شکل خواهد گرفت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید می‌کند: امروز مبارزه با تروریسم، مبارزه با رژیم صهیونیستی است. ترور رهبران مقاومت با جدیت از سوی اسرائیل ادامه می‌یابد تا آتش جنگ خاموش نشود، اما این به معنای ورود ما به درگیری رسمی و جدی نیست. رژیم صهیونیستی توان مقابله با یک تشکل را نداشته و عملا در همه عرصه‌ها شکست‌ خورده است و قطعا راه‌های متعددی پیش روی ماست و جمهوری اسلامی قواعد بازی را به‌خوبی می‌داند. اتفاقات مهمی در راه است که باعث می‌شود عُمر ننگین رژیم صهیونیستی کوتاه‌تر شود.
 
با برنامه هزاران برابر خون هنیه را خواهیم گرفت
«نبی‌الله رشنو» کارشناس حوزه غرب آسیا نیز در تحلیل خود پیرامون شهادت «اسماعیل هنیه» با بیان اینکه باید برنامه‌ای کلان با هدایت جمهوری اسلامی تدارک دیده شود، به آگاه گفت: خاصه با فاجعه‌ای که به‌طور ناجوانمردانه و ددمنشانه رخ داد و حتما این پاسخ را در وسیع‌ترین، دردناک‌ترین و غیرممکن‌ترین حالت خواهند چشید.
وی به جنایت‌های این روزهای صهیونیست‌ها در خاک غزه اشاره می‌کند و می‌گوید: در پی یورش وحشیانه صهیونیست‌ها به نوار غزه، سعی داشتند این شهید را تخریب کنند، به دلیل آنکه از ایمان و تعهد او با خبر بودند و تلاش می‌کردند هنیه را تخریب کنند. مثلا در خبرها گفته می‌شد خانواده و فرزندان او به اشکال مختلف در نقاطی هستند درحالی‌که سه فرزند هنیه به دردناک‌ترین شکل به شهادت رسیدند و مراسم تشییع فرزندان او با استقبال و مشارکت آوارگان نوار غزه روبه‌رو شد.
تحلیل‌گر حوزه غرب آسیا با بیان اینکه شهید هنیه به اشکال مختلف در حال هماهنگی حفظ حیثیت محور مقاومت بود و می‌خواست این فریاد را بلند کند که اگر مردم غزه به شهادت برسند، گفت: صهیونیست‌ها به پایان خط رسیدند و وقتی فردی را با شتاب و وحشی‌گری به شهادت می‌رسانند، در آستانه فروپاشی هستند. وقتی صهیونیست‌ها روی نقاط اساسی و حیاتی دست می‌گذارند، نشان می‌دهد وحشت سراپای آن‌ها را گرفته است!
کارشناس حوزه غرب آسیا درباره واکنشی که باید درقبال این ترور انجام داد، تصریح کرد: قطعا اتفاقاتی خواهد افتاد که هزاران برابرِ خون اسماعیل هنیه گرفته می‌شود و باید شدیدترین پاسخ‌ها را از جمهوری اسلامی دریافت کنند.
به‌هرحال آنچه از نظر کارشناسان حوزه بین‌الملل استخراج شد نشان می‌دهد که ایران با هماهنگی جبهه مقاومت پاسخ درخوری به شهادت «اسماعیل هنیه» خواهد داد، اما  این نکته هم حائزاهمیت است که اولین پیام ترور رییس دفتر سیاسی حماس برای صهیونیست‌ها، تاخیر در آتش‌بس است. گفت‌وگوهایی میان حماس به نمایندگی از مقاومت با رژیم، با واسطه در جریان بود اما با این ترور آتش‌بس کنار گذاشته شد و برنامه‌ای دیگر در دستورکار قرار می‌گیرد.