۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷

زهرا بذرافکن – خبرنگار گروه فرهنگ: المپیک ۲۰۲۴ پاریس از آغاز با دادن اجازه ورود به ورزشکاران رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی تکلیفش را با جهانی که هر روز و هر روز تماشاگر جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین است، روشن کرد. گذشته از آن، المپیک پاریس نسبت به جریان صهیونیسم در جهان و مواضع جهانی نسبت به آن، ترجیح داد تا رویکردش را در سمت‌وسوی سیاسی منتفع از وجود رژیم اشغالگر قرار دهد و مطالبه‌گری و اعتراض‌های گسترده عموم مردم جهان و به‌ویژه ورزشکاران را نادیده گرفته و انکار کند. بر همین مبنا، در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به کنش‌های مردمی و ورزشکاران در جریان برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۲۴ در پاریس که در ادامه می‌خوانید.

آگاه: المپیک ۲۰۲۴ پاریس با نمایش و شعارهای مدافع انحرافات جنسی، مدعی نمایندگی اقلیت‌ها شد و با توهین به ادیان به‌ویژه مسیحیت، اکثریت جهان را نادیده انگاشت و افتضاحی به بار آورد که جهانی را به ابراز تاسف و تنفر واداشت؛ از خود فرانسویان گرفته تا دیگر جهانیان. این رویداد بزرگ جهانی که از ابتدا با شعار و هدفی صلح‌آمیز و برای پیوندی میان جهانیان با ابراز سالم برگزاری مسابقات ورزشی تاسیس شده است، حالا به یکی از پرچالش‌ترین و جنجالی‌ترین رویدادها و منافی صلح و آرامش جهانی بدل شده است. 

حضور اشغالگرها به هر قیمت
حضور ورزشکاران یا به بیان بهتر، جنایتکاران رژیم صهیونیستی در مسابقات المپیک پاریس تا کنون با خشم و اعتراض بسیاری از ورزشکاران و قهرمانان رشته‌های ورزشی جهان همراه بوده و هنوز هم ادامه دارد. بسیاری از کشورها تقاضای اخراج رژیم صهیونیستی و نماینده‌هایش را از المپیک پاریس مطرح کرده‌اند و علی‌رغم همه این اعتراض‌ها و مخالفت ورزشکاران حاضر در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس نسبت به شرکت ورزشکاران رژیم جعلی اسرائیل در این آوردگاه جهانی، مسئولان و گردانندگان جهانی المپیک و در رأس آنها توماس باخ، رییس جهانی کمیته بین‌المللی المپیک بدون توجه، همچنان به حضور رژیم‌ صهیونیستی در المپیک فرانسه اصرار دارند.
در برابر این مواضع و رویکردهای ضدانسانی و مخالف با صلح جهانی، رسالت رسانه‌هایی که در سمت حق و دفاع از حق ایستاده‌اند و مستقل از جریان‌های سیاسی جهانی فعالیت می‌کنند، انعکاس کنش‌های ضد صهیونیستی از ورزشکاران یا تماشاگران و دفاع‌ها و توجه‌هایی است که به مسائل پیرامون نسل‌کشی در جریان در فلسطین می‌شود. 

یک‌صدایی مردم جهان علیه اشغالگران
بازی‌های المپیک امسال به‌دلیل جنگ بی‌وقفه‌ و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، هدف اعتراضات گسترده مردم جهان نیز قرار دارد. تقریبا در هر مسابقه‌ای که بازیکنی از رژیم صهیونیستی در آن حضور دارد تماشاگران با حضور در سالن برگزاری مسابقه با بلندکردن پرچم فلسطین ورزشکار اسرائیلی را «هو» می‌کنند. یکی از این کنش‌های جمعی زمانی بود که تماشاگران در جریان بازی تیم‌های فوتبال پاراگوئه و رژیم اسرائیل، با «هو» کردن بازیکنان این رژیم اعتراض خود را نسبت‌به حضور آنها ابراز کردند. این مسابقه در شرایطی که تا دقیقه ۹۰ با نتیجه ۲ بر ۲ در جریان بود، با دو گلی که پاراگوئه در دقایق ۳+۹۰ و ۶+۹۰ به ثمر رساند، در نهایت با نتیجه ۴ بر ۲ به سود این تیم تمام شد. 

نادیده‌انگاری اکثریت به قیمت برجسته کردن منحرفان
در آغاز برگزاری المپیک۲۰۲۴ پاریس، مسیحیان در این شهر برای محکومیت توهین به حضرت مسیح‌(ع) در افتتاحیه المپیک تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند. بعد از برگزاری بخش شام آخر در افتتاحیه المپیک پاریس، کلیسای کاتولیک فرانسه با محکومیت آن، اعلام کرد که این صحنه‌ها مسیحیت را به سخره گرفته است. کمیته برگزاری بازی‌های المپیک در این خصوص مجبور به عذرخواهی شد، اما مسیحیان روزهای پس از آن در شهر پاریس برای محکومیت توهین به حضرت مسیح(ع) در افتتاحیه المپیک تظاهرات بسیار گسترده‌ای برگزار کردند. تداعی تابلوی «شام آخر» حضرت عیسی مسیح‌(ع) اثر «لئوناردو داوینچی»، با استفاده از مظاهر همجنسگرایانه، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. منتقدان ضمن اشاره به تأکید بیش از حد بر مسائل جنسی و ضد انسانی بودن نمایش یاد شده، به استفاده از کودکان در چنین نمایشی نیز اعتراض کردند؛ آن‌ها اجرای این نمایش را توهین به مسیحیت و مسیحیان نامیده و مخالفت خود را با آن به‌ویژه در فضای مجازی اعلام کردند.

اعتراض دوباره کمیته المپیک فلسطین
صفحه رسمی کمیته المپیک فلسطین در شبکه اجتماعی فیس‌بوک ویدیویی با عنوان «تداوم تخلفات اسراییل که با هنجارها و منشور ورزشی المپیک و پیام انسان‌دوستانه و اخلاقی آنها در تضاد است» منتشر و نیز فاش کرد که یک نظامی صهیونیست در میان ورزشکاران این رژیم اشغالگر در المپیک پاریس حضور دارد. 
طبق گزارش منتشرشده در روزنامه العربی الجدید، جبریل الرجوب، رییس کمیته المپیک فلسطین در اظهاراتی در این ویدیو اعلام کرد: فعالیت‌های ورزشی در فدراسیون اسراییل در شهرک‌هایی انجام می‌شود که وجود آنها غیرقانونی است. او ادامه داد: یک جودوکار اسراییلی به نام پیتر بالچیک اینجا حضور دارد که راکت‌هایی را امضا کرده و به‌عنوان هدیه به‌سمت بچه‌های غزه پرتاب کرده است، حال سوال این است که آیا او شایسته حضور در میان افراد خیرخواه در پاریس هست؟ الرجوب اضافه کرد: او در این تصویر در میان گروهی از بازیکنان و سربازان اسراییلی به همراه رییس کمیته المپیک رژیم اشغالگر از واحدهای ارتش اسراییل که در حال ارتکاب جنایت در غزه هستند بازدید کرده، برخی از بازیکنان نیز سرباز ارتش رژیم اشغالگر هستند. ما از همه می‌خواهیم که مجرمان را محاکمه کنند. این مقام فلسطینی همچنین تاکید کرد: من معتقدم این فعالیت‌ها و شرکت در آن با پیام بازی‌های المپیک مغایرت دارد و آنچه اسراییل و کمیته المپیک آن انجام داده‌اند، حق حضور در بازی‌های المپیک را از آنها سلب می‌کند.

حمایت همه‌جانبه غرب از صهیونیسم
دادستانی پاریس در پی شکایت کمیته برگزاری المپیک و پارالمپیک فرانسه از تماشاگران معترض به حملات رژیم اسراییل در جریان بازی فوتبال بین اسراییل و پاراگوئه درمورد آنها تحقیقات قضایی را آغاز کرده است. کمیته سازماندهی المپیک و پارالمپیک فرانسه (COJOP) این تماشاگران که پرچم‌ فلسطین را در دست داشتند با عنوان «یهودی‌ستیز» خطاب کرده و از آنها شکایت کرده است. امتداد این واکنش‌ها تنها به «هو» شدن ورزشکاران اسراییلی ختم نشده است. تاکنون چندین ورزشکار مسلمان از بازی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی خودداری کرده‌ و از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد، داده‌های شخصی ورزشکاران صهیونیست حاضر در المپیک پاریس نیز افشا شده است. منابعی در پلیس فرانسه گزارش داده‌اند که پس از افشای این داده‌ها، با اداره مبارزه با جرایم سایبری فرانسه تماس گرفته شد تا این اطلاعات از پلتفرم‌های مربوطه حذف شوند. بر اساس گزارش‌ها، ازجمله نتایج آزمایش خون ورزشکاران صهیونیستی، نام کاربری و رمز عبور آنها برای دسترسی به خدمات مختلف، در یک کانال تلگرامی بارگذاری شده بود. همچنین، یک منبع پلیس به خبرگزاری فرانسه گفته که علاوه‌ بر داده‌های مذکور، اطلاعاتی در مورد ورزشکاران صهیونیستی حاضر در ارتش این رژیم فاش شده است. در پی آن، دفتر دادستانی پاریس نیز اعلام کرده است که از روز یکشنبه تحقیقاتی درباره تهدیدهای جدی به مرگ ورزشکاران صهیونیست آغاز شده است. دادستانی همچنین گفته است که تحقیقات پس از گزارش «ژرالد دارمنن»، وزیر کشور فرانسه آغاز شده است. 
همزمان پلیس فرانسه در راستای حمایت ۲۴ساعته از امنیت صهیونیست‌ها، در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک نوجوان ۱۵ساله فرانسوی را به دلیل تهدید اسحاق هرتزوگ، رییس رژیم صهیونیستی دستگیر کرده است. به گفته روزنامه «لِپاریسین»، در بیانیه پلیس فرانسه آمده است که این نوجوان ۱۵ساله که با والدینش در حومه جنوبی پاریس زندگی می‌کند به‌طور ناشناس خواستار حمله به هرتزوگ، رییس رژیم صهیونیستی شده است. یکی از مقام‌های دادستانی پاریس هم در اظهاراتی با اشاره به نداشتن سابقه کیفری این نوجوان، اعلام کرد: او به گذراندن یک دوره اجباری شهروندی محکوم می‌شود.

ورزشکاران المپیک، سفیران مبارزه با صهیونیسم

از جمله این کنش‌های صلح‌طلبانه و انسانی می‌توان به رفتار جودوکار تاجیکستانی اشاره کرد که پس از پایان مبارزه‌ و قهرمانی‌اش با جودوکار اسرائیلی و شکست‌دادن او، ازدست‌دادن با او امتناع کرد و درحالی‌که انگشت خود را به علامت پیروزی جلوی دوربین‌ها به آسمان بلند کرده بود با سردادن ندای الله‌اکبر خشم خود را از رژیم کودک‌کش اسرائیل ابراز کرد. این کنش از سوی رسانه‌های مختلف به تصویر کشیده شد.
 نیز، در رقابت‌های جودو مردان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در وزن ۷۳-کیلوگرم و در نخستین دیدار این وزن، مبارز الجزایری با بالا بردن وزن خود از تقابل با ورزشکار اسرائیلی انصراف داد. مسعود رضوان ادریس، جودوکار الجزایری که باید وزنش کمتر از ۷۳کیلوگرم می‌بود تا در مسابقات حضور پیدا کند، در وزن‌کشی یک روز پیش از مسابقه از وزن ۷۳کیلوگرم تجاوز کرد و با وزن ۷۳.۴کیلوگرم دیسکالیفه شد و به نوعی از رقابت با حریفش انصراف داد. فتحی نورین دیگر جودوکار الجزایری بود که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو از رویارویی با جودوکار اسرائیلی انصراف داده بود. ورزشکاران الجزایری سال‌هاست که در حمایت از فلسطین و جنایات جنگی اسرائیل در نواز غزه حاضر به مبارزه مقابل آنها نمی‌شوند. به‌علاوه، زینب نوروزی، بانوی قایقران ایران اسلامی پس از پایان رقابتش در مسابقات قایقرانی با پرچم متحد ایران و فلسطین مقابل دوربین‌های تلویزیونی سراسر جهان حاضر شد و با اعلام همراهی با ملت فلسطین، خشم و اعتراض خود را نسبت‌به رژیم جعلی صهیونیستی همصدا با جهانیان به تصویر کشید.