آگاه: احمد محمودزاده، رییس سازمان مدارس غیردولتی در برنامه تلویزیونی «صف اول» گفت: ۲.۵میلیون دانشآموز در ۱۸هزار مدرسه غیردولتی کشور تحصیل میکنند. مدارس هیات امنایی جزو مدارس دولتی هستند. این مدارس فوقبرنامه دارند و از مشارکت اولیا در اداره مدرسه استفاده میشود. در سند تحول بنیادین هم به مدارس هیات امنایی تاکید شده است؛ البته نه ناظر به مسائل مالی آن بلکه اداره مدرسه با مشارکت خانوادهها، مشارکت محله و مشارکت ذینفعان مدنظر است.
رییس سازمان مدارس غیردولتی متذکر شد: شهریه اکثر مدارس تعیین شده است و توانمندسازی نیروی انسانی این مدارس در نیمه اول شهریور انجام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به توسعه کمّی و کیفی مدارس غیردولتی اشاره کرده است، گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید ۱۶درصد دانشآموزان در مدارس غیردولتی تحصیل کنند؛ البته نگاه ما بیشتر از کمّیت، افزایش کیفیت این مدارس است.
محمودزاده ادامه داد: هماکنون ۱۵درصد دانشآموزان در مدارس غیردولتی هستند و توسعه هنرستانها و دبیرستانهای غیردولتی را مدنظر داریم، در دوره ابتدایی توسعه کیفی مدنظر است. در برنامه هفتم توسعه عددی برای حضور دانشآموزان در مدارس غیردولتی تعیین نشده و همان ۱۶درصد تعیینشده در برنامه ششم توسعه تثبیت شده است. محمودزاده درباره حمایت از مدارس غیردولتی مطرح کرد: بندهای حمایتی خوبی را در قانون تاسیس مدارس غیردولتی داریم. همچنین معلمان این مدارس مورد حمایت قرار گرفتند و ساعت کاری آنها از ۴۴ساعت در هفته به ۳۰ساعت کاهش یافت. نظارت جدی بر مدارس غیردولتی و موضوع تعارض منافع یا شفافیت در مدارس غیردولتی که در قانون هم تاکید شده، آغاز شده است. وی درباره رتبهبندی مدارس غیردولتی مطرح کرد: یکی از تکالیفی که قانون بازنگری مدارس غیردولتی تکلیف کرده است بحث رتبهبندی این مدارس است و از زمان ابلاغ قانون (اواخر اردیبهشت) بهمدت ۶ماه برای تحقق این موضوع فرصت داریم.
رییس سازمان مدارس غیردولتی در پاسخ به این پرسش که «رتبهبندی مدارس به خانوادهها چهکمکی میکند؟» بیان کرد: کیفیت مدارس و شهریه آنها در رتبهبندی مدنظر است شاید شهریه مدارس غیردولتی را بر اساس رتبه آنها اعلام کنیم و خانوادهها بدانند که در چه مدرسهای ثبتنام کردند و این مدرسه در حوزه سختافزار، نرمافزار یا بحثهای کیفیت دارای چه شاخصهایی است و در سامانه مشارکتها، رتبه هر مدرسه مشخص میشود. وی درباره شهریه مدارس غیردولتی عنوان کرد: شهریه جزء چالشهای اصلی مدارس غیردولتی است، این هم دلایلی دارد؛ بهعنوان مثال، حمایتهای قانونی همچون حمایتهای مالی و زیرساختی که از مدارس غیردولتی باید شکل بپذیرد در دولتها اتفاق نمیافتد.
محمودزاده ادامه داد: ماده۱۰ قانون تاسیس مدارس غیردولتی دقیقا اشاره به این موضوع دارد که بین ۳۵ تا ۵۰درصد از نیاز مالی مدارس غیردولتی را بانک مرکزی مکلف است بهصورت وام قرضالحسنه در اختیار این مدارس قرار دهد، این کار در سالهای گذشته اصلا اتفاق نیفتاده بود خوشبختانه ما این کار را شروع کردیم البته با عدد خیلی کوچک و رقمی که بانک مرکزی به ما ابلاغ کرد، ۴۰۰میلیارد تومان است. وی درباره نظارت بر مدارس غیردولتی گفت: ۷۵درصد از مدارس غیردولتی کمتر از ۳۰میلیون شهریه میگیرند؛ تقریبا نزدیک به یک و نیم درصد مدارس شهریههای بالا دارند که حدود ۸۶ تا ۹۶میلیون تومان است که مربوط به مناطق خاص تهران است که دارای امکانات خاصی هستند و شهریه بالای ۱۰۰میلیون تومان در پایه دوازدهم برخی مدارس وجود دارد که بهصورت ویژه برای کنکور کار میکنند و اجازه دارند علاوهبر ۹۶میلیون تومان تا ۱۵درصد شهریه را هم اضافه دریافت کنند. محمودزاده متذکر شد: هیچ گزارشی مبنی بر اینکه مدرسهای ۲۰۰میلیون تومان شهریه دریافت میکند، اصلا نداریم. اگر مدرسهای شهریه اضافه دریافت کند طبق قانون جدید باید آن را به خانوادهها برگرداند و جریمه نقدی هم میشوند.
رییس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه در شهر تهران، اجاره ملک بر افزایش شهریه تاثیر دارد، متذکر شد: شهریه حدود هشت درصد مدارس غیردولتی هنوز در سامانه مشارکتها اعلام نشده است و باید پیشثبتنام را براساس شهریه سال گذشته انجام دهند؛ بهعنوان مثال هماکنون حدود ۸۶۰مدرسه سما شهریهشان مشخص نشده است. وی بیان کرد: هفته گذشته جلسهای برای اولتیماتوم به همه مدارسی که هنوز نتوانستند شهریهشان را بگیرند برگزار کردیم و یک هفته به آنها فرصت دادیم.
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
فاطمه اسدی دولابی: رییس سازمان مدارس غیردولتی گفت: ۱.۵درصد مدارس غیردولتی شهریه حدود ۸۶ تا ۹۶میلیون تومانی دارند که امکانات خاص دارند و مربوط به مناطق خاص تهران است، شهریه بالای ۱۰۰میلیون تومان هم در پایه دوازدهم وجود دارد.