آگاه: در چند ماه اخیر که دولت چهاردهم کار خود را آغاز کرده است مباحث مرتبط با مصرف بالای سوخت در کشور بسیار بیشتر از دولتهای قبل مورد توجه قرار گرفته است. گفته میشود چون قیمت سوخت در کشور بسیار پایین است، همین امر موجب شده تا مصرف زیاد باشد و همین قیمت ارزان نیز عامل تشویقی مهمی در قاچاق سوخت و بهویژه بنزین به برخی کشورهای همسایه به حساب میآید. اینها نکاتی هستند که در شبکههای اجتماعی و ازسوی کارشناسان مورد توجه قرار میگیرند. این افراد تاکید دارند که باید برای مصرف سوخت در کشور فکری جدی کرد که اگر این اتفاق نیفتد باید تمام سرمایه و توان خود را برای تامین بنزین موردنیاز کشور خرج کنیم.
اما اجازه دهید در این مختصر روی دیگر سکه را نیز ببینیم. درحالحاضر صنعت خودروسازی کشور با وجود تمام اخبار مبتنی بر زیانده بودن دو تولیدکننده اصلی، ماشینهایی را تولید و روانه بازار میکند که بهطور میانگین از همان ابتدای تردد در خیابانهای شهر و جادهها در هر ۱۰۰کیلومتر ۱۰لیتر بنزین مصرف میکنند؛ خودروهایی که بابت کیفیت تولید و ایمنی نیز محل بحث و جدل هستند و بارها درباره این موارد نیز سخن رفته و تذکرها داده شده است.
آمار ارائهشده از سوی مسئولان نشان میدهد که در شرایط فعلی روزانه حدود ۱۲۰میلیون لیتر بنزین در کشور دود میشود. اما مسئله مصرف بالای سوخت و قیمت ارزان آن بهطور مستقیم به قاچاق سوخت ربط داده میشود. این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس و نیز کارشناسان اقتصادی ارقام مختلفی را برای قاچاق سوخت از کشور ارائه میکنند. این رقم از سوی مالک شریعتی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی ۱۰میلیون لیتر بنزین و پنجمیلیون لیتر گازوئیل اعلام شده است.
حالا سوال و نکته اصلی که برخی کارشناسان نیز بر آن تاکید دارند اما ظاهرا موردتوجه و علاقه مسئولان و متولیان امر نیست به همان صنعت خودروسازی برمیگردد. زمانی که خودروی صفر وطنی با مصرف ۱۰لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر تولید و روانه بازار میشود چه انتظاری مبنی بر مدیریت و حتی کاهش مصرف سوخت در کشور وجود دارد؟ کاهش مصرف سوخت باید با واردات یا تولید خودروهای کممصرف، هیبریدی و برقی محقق شود. تجربه و البته یافتههای پژوهشگران نشان میدهد که افزایش قیمت سوخت نیز ابزاری است که حدود ۶ماه جواب میدهد و بعد از این مدت مردم دوباره به قیمتهای جدید عادت میکنند و دوباره همان خودروهای پرمصرف، بنزین تولیدی را خواهند بلعید.
باید صریح گفت که اگر خودروهای پرمصرف داخلی از چرخه تولید خارج شوند، هم در مصرف بنزین و گازوئیل صرفهجویی میشود و هم هوای پاک که فراموش شده به آسمانها بازمیگردد اما افسوس که چرخه قدرت و ثروت در صنعت تولید خودرو اجازه این کار را نخواهد داد.
ناترازی بهانه است
رضا ظریفی ـ دبیر تحریریه
۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱
«ناترازی» واژهای است که این روزها بیشتر از همیشه در ادبیات اقتصادی کشور مورد استفاده قرار میگیرد؛ ناترازی در بودجه، ناترازی در قانون هدفمندی یارانهها و البته ناترازی در مصرف سوخت کشور.