کارآفرینی زنان در راستای ایجاد اشتغال پایدار و تحکیم خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مورد حمایت دولت‌ها باشد زیرا اشتغال زنان، توانمندسازی اقتصادی جامعه را در پی دارد.

کارآفرینی زنان؛ ایجاد اشتغال پایدار و تحکیم خانواده

آگاه: اعظم درویش خضری، عضو مجمع کارآفرینی زنان ارزش‌آفرین با اشاره به ضرورت کارآفرینی برای بانوان، تاکید کرد: کارآفرینی به خصوص در جوامع امروزی به شکل کاربردی و در فضای مجازی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ وقتی زنان وارد عرصه اقتصادی می‌شوند با توجه به مسئولیت‌پذیری و دقت نظر و سوابق پاکدستی که دارند، می‌توانند در بهبود وضعیت اقتصادی موثر باشند. وی خاطرنشان کرد: زمانی که بحث کارآفرینی زنان به وجود می‌آید در حقیقت درباره یک خانواده صحبت می‌کنیم و باید اینگونه مطرح کنیم که نقش کارآفرینی زنان در خانواده و پیامد آن در جامعه و رفع فقر اقتصادی چیست زیرا وقتی درون یک خانواده یک اشتغال خانگی شکل می‌گیرد، نقش‌ها و وظایف تقسیم می‌شود و در این شرایط مسئولیت‌پذیری و همبستگی خانوادگی بین افراد بیشتر می‌شود. به گفته وی، با ایجاد شغل در خانه، اعضای خانواده اهداف مشترک تعریف می‌کنند و در پی آن، انعطاف پذیری اعضای خانواده بیشتر می‌شود و در نتیجه، کیفیت زندگی بهبود پیدا می‌کند و بنیاد خانواده مستحکم‌تر می‌شود.
عضو مجمع کارآفرینی زنان ارزش آفرین با اشاره به داده‌هایی که دیده‌بان جهانی کارآفرینی منتشر کرده است، گفت: موضوع کارآفرینی برای زنان در همه دنیا مطرح است و از هر ۶ زن در دنیا یک نفر قصد دارد در آینده نزدیک یک کسب‌وکار راه‌اندازی کند. اشتیاق کارآفرینی در بین زنان بسیار بالا است؛ در کشورهای کم‌درآمد، حدود ۲۸ درصد زنان و در کشورهای پردرآمد نیز حدود ۱۱ درصد به کارآفرینی علاقه دارند. خضری افزود: اشتیاق کارآفرینی در بین زنان بسیار بالا است؛ در کشورهای کم‌درآمد، حدود ۲۸ درصد زنان و در کشورهای پردرآمد نیز حدود ۱۱ درصد به کارآفرینی علاقه دارند همچنین در غرب آسیا و آفریقا از هر سه زن یک نفر تمایل به کارآفرینی دارد. وی اضافه کرد: از هر ۱۰ زن در سراسر جهان، یک زن در مراحل اولیه شروع یک کسب‌وکار در مقایسه با یک مرد از هر هشت مرد است و با توجه به ظرافت‌های روحی بانوان و توجه آنان به نیازهای روز، تفکر نو را در ایجاد کسب و کار وارد می‌کنند.
کارشناس حوزه زنان، ادامه داد: کسب‌وکارهای کوچک در اقتصاد به‌شدت حائز اهمیت هستند؛ به عنوان مثال حدود ۵۰درصد تولید ناخالص داخلی آلمان از طریق کارآفرینی و صنایع کوچک و متوسط به دست می‌آید و ۶۰ درصد از سهم تولید اشتغال را نیز این مشاغل به خود اختصاص می‌دهند. وی تصریح کرد: زنان در کشورهای با درآمد پایین و متوسط نسبت به زنان کشورهای پردرآمد بیشتر احتمال دارد که در محصولات خود، خدمات نوین عرضه کنند همچنین در غرب آسیا تقریباً از هر پنج کارآفرین ۲ نفر محصولات یا خدمات نوآورانه ارائه می‌کنند یا در فرایندهای خود دست به نوآوری می‌زنند.
خضری با اشاره به داده‌های مرکز آمار ایران در مورد سیمای جمعیتی کشور، افزود: در سال ۱۴۰۳، تعداد ۲۹.۶ میلیون نفر از جمعیت ۴۲.۶ میلیون نفری زنان، در سن اشتغال یعنی از ۱۵ تا ۶۴ سال قرار دارند و زنان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بیشترین مشارکت اقتصادی معادل حدود ۲۶ درصد را دارند. به گفته وی، اشتغال زنان، توانمندسازی اقتصادی جامعه را در پی دارد و وقتی این قشر در مسائل مالی و اقتصادی مسئولیت بر عهده می‌گیرند، نقش موثری ایفا می‌کنند و می‌توانند در بلندمدت به کاهش فقر جامعه کمک کنند. خضری درباره ملزومات کارآفرینی برای بانوان خاطر نشان کرد: کارآفرینی برای زنان نیازمند ملزوماتی است که حمایت‌های دولتی از جمله این نیازها محسوب می‌شود زیرا هرچه زنان تلاش کنند اما حمایت دولتی نداشته باشند یا به منابع مالی دسترسی پیدا نکنند یا اینکه آموزش مناسب ندیده باشند؛ به نتیجه مطلوب نمی‌رسند. وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به هدف مثبت جلوگیری از بیکاری و فقر اجتماعی برسیم، باید بستر مناسب برای زنان ایجاد شود و با انجام همفکری اقتصادی، بخشی از مدیریت امور به آنها سپرده شود.
خضری یادآور شد: هرچه قوانین مشاغل خانگی و امکانات به لحاظ دولتی و زیرساختی برای خانواده‌ها فراهم شود؛ به تناسب آن فقر اجتماعی و اقتصادی خانواده و جامعه از بین می‌رود. در سال‌های اخیر حمایت خوبی در حوزه مشاغل خانواده انجام شده؛ معافیت‌های مالیاتی، ارائه وام‌های کم بهره همچنین تعریف مشاغل خانوادگی و دسته‌بندی آنها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله این اقدامات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.