۲۱ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۱:۰۶
کد خبر: ۱۲٬۰۰۳

درآمدی بر یک تصمیم راهبردی

مرتضی مفیدنژاد ـ روزنامه‌نگار

چندسالی است که رهبر انقلاب در آستانه سال نو شمسی و بر اساس دغدغه‌های موجود در نظام اسلامی یا نیازهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه نامی را برای سال جدید برمی‌گزینند و در زمانی که دل‌ها بیشتر از هر زمانی متوجه است (هنگامه تحویل سال)، از یکایک مردم و مسئولین می‌خواهند به این نام‌گذاری و عمل به درون مایه‌ آن پایبند باشند.

آگاه: در باب این اقدام راهبردی و تصمیم استراتژیک ذکر چند نکته حائز اهمیت است:
الف) «این شعارها نه ‌فقط یک امر نمایشی است و نه این‌جور است که ما خیال کنیم در این سال، این شعار همه مشکلات کشور را حل خواهد کرد؛ نه، این تشریفاتی نیست، نمایشی نیست، این خط روشنی را به ما نشان می‌دهد برای رسیدن به پیشرفت واقعی و دست‌یابی به قله پیروزی.»
( بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ۱/۱/۱۳۸۹ )
به‌وضوح پیداست که سیاست‌های کلی و کلانی که در سال‌های گذشته ابلاغ و تصویب شده، راه حرکت و فعالیت ارکان مختلف کشور است، اما در همین راستا این نام‌گذاری‌ها به‌مثابه روغنی است که چرخش چرخ‌دنده‌های ماشین حرکت و توسعه‌ کشور را روان می‌کند. در واقع این نام‌گذاری‌ها تاکید می‌کند که در مسائل و مشکلات کشور کدام مورد باید با دقت و انرژی بیشتری مورد توجه قرار گیرد. نسبت نام سال‌ها با موضوع اقتصاد در یک دهه گذشته حکایت از مسأله‌شدگی ماجرای اقتصاد و مقولاتی همچون تولید دارد.
ب) این نام‌گذاری از آن مقولاتی نیست که با تخصیص بودجه‌های کلان یا تشکیل سمینارها و همایش‌های پی‌درپی و همچنین طراحی بیلبوردهای پرهزینه در عرصه عمل به منصه‌ ظهور برسد. اصولا برخورد نمایشی و نمایشگاهی با این عناوین اصلی‌ترین آفت احتمالی است.  فصل مشترک این نام‌گذاری‌ها آن است که با توجه به ضرورت‌های موجود در جامعه می‌تواند مکمل اندیشه برنامه‌محور در اداره کشور باشد. بر همین اساس پیامد این حرکت تأثیرگذار، تحقق مؤلفه‌هایی همچون دمیدن روحیه تفکر استراتژیک در برنامه‌ریزی‌ها و ایجاد وحدت‌رویه بین سیستم‌ها و واحدهای مختلف است. پس هنگامی که نام سال اعلام می‌شود، بودجه کشور بسته شده است و این نمی‌تواند بهانه خوبی برای مسئولان و دیگر اقشار باشد که در اثر مدنظر قرارندادن آن شعار و عنوان در هنگام تدوین بودجه، در اجرا و تحقق آن به مشکل برخوردیم.
ج) رهبر انقلاب یکی از شئون این نام‌گذاری استراتژیک را در راستان گفتمان‌سازی صورت می‌دهند. وقتی که موضوعی در طول سال‌ها مدام مورد تاکید قرار می‌گیرد، طبیعتا تبدیل‌شدنش به گفتمان مسلط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یکی از دلایل مهم است. فی‌الواقع اگر ایشان تا این حد از موضوع تولید داخلی و حمایت از آن در یک دهه اخیر نگفته بودند و بر آن اصرار نورزیده بودند؛ مشخص نبود که تولید کشور چه سرنوشت تاریکی پیدا می‌کرد. 
د) طبیعتا مخاطب این نامگذاری، هم دولت‌مردان، هم عامه مردم و هم اساتید و نخبگان هستند و این سطح‌بندی و اینکه هر گروه چه وظیفه‌ای دارد، باید توسط دستگاه‌های اجرایی طراحی و توسط رسانه‌ها رونمایی و اطلاع‌رسانی شود. این نکته مهم و اساسی است که در تحقق نام سال، هر کس، کجا و تا چه میزان نقش دارد. پیداکردن نقش‌ها و سپس مطالبه از بخش‌های مربوطه گامی مهم در تحقق عینی نام سال‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.