آگاه: کارشناسان هشدار میدهند که تداوم بیثباتی سیاسی و اقتصادی میتواند به تغییر ناگهانی معادلات بازار بینجامد. اگرچه برخی امیدوارند با ایجاد ثبات نسبی در نرخ ارز و اصلاح تعرفههای وارداتی، تقاضا در بازار خودرو احیا شود، اما تحقق این امر نیازمند تغییرات ساختاری است.
رضا احمدی، کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با «آگاه» میگوید: رکود تورمی در صنعت خودرو تنها بازتابی از بحرانهای ساختاری اقتصاد است. تا زمانی که سیاستگذاران بهجای درمان موضعی، به فکر اصلاحات اساسی در سه حوزه «تولید»، «واردات» و «قیمتگذاری» نباشند، این صنعت در گردابی از ناکارآمدی فرو خواهد رفت. ایجاد شفافیت در واردات، الزام خودروسازان به بهبود کیفیت و مهار تورم از طریق سیاستهای پولی و مالی منسجم، میتواند چراغ راهی برای خروج از این بنبست باشد. در غیر این صورت، بازار خودرو نهتنها به محرکی برای رشد اقتصادی تبدیل نخواهد شد، بلکه به عاملی برای تشدید نارضایتیهای اجتماعی بدل میشود.
این کارشناس می افزاید: بیثباتی اقتصادی، ناامنی سرمایهگذاری، محدودیتهای نقلوانتقال ارز و ابهام در آینده اقتصاد ایران موجبشده است تا سرمایهگذاران داخلی از ورود به بازارهای مولد مانند خودرو اجتناب کنند. در این فضا، بازارهای طلا، سکه و ارز به پناهگاههایی برای حفظ ارزش داراییها تبدیل شدهاند. هرچند برخی تحلیلگران معتقدند این بازارها هم اکنون به «سقف قیمتی» نزدیک شده و ظرفیت رشد انفجاری پیشین را از دست دادهاند.
رشد ۱۵ میلیونی خودروهای داخلی
در قانون بودجه ۱۴۰۴، تعرفه واردات خودروهای سواری (از جمله هیبریدی و برقی) به ۱۰۰ درصد افزایش یافت. هرچند در جلسه اخیر دولت، تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی طبقروال گذشته حفظ شد، اما ابهام در تعیینتکلیف خودروهای بنزینی و رشد سهبرابری «نرخ محاسباتی گمرک» به ۷۰ هزار تومان، فشار مضاعفی بر بازار واردکرده است. کارشناسان هشدار میدهند که اگر تعرفه ۱۰۰ درصدی اجرایی شود، قیمت خودروهای وارداتی بهسطحی غیرقابل دسترس برای مردم خواهد رسید.
افزایش نرخ محاسباتی گمرک نهتنها بر خودروهای وارداتی، بلکه بر بازار خودروهای داخلی نیز تأثیرگذاشته است. تولیدکنندگان داخلی با استناد به قیمتگذاری رقبای خارجی، زمینه افزایش قیمت محصولات خود را فراهم میکنند. اسد کرمی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، تأکید میکند که بخشی از افزایش اخیر قیمتها ناشی از جو روانی حاکم بر بازار ارز است. هرچند قیمت دلار در دو روز گذشته کاهشی بوده، اما این روند تأثیری بر بازار خودرو نداشته و قیمتها همچنان ثابت ماندهاند.
به گفته کرمی، نمایشگاههای خودرو هنوز فعالیت رسمی خود را آغاز نکردهاند و قیمتهای اعلامی در آگهیها بیشتر «گمانهزنی» است. رکود معاملات با وجود کاهشقیمت دلار، خریداران و فروشندگان ترجیح میدهند تا پایان مذاکرات برجامی و شفافشدن تعرفه گمرکی، از معامله خودداری کنند. این انتظار، بازار را به سکون کشانده است. افزایش ۴۰۰ میلیونی قیمت خودروهای لوکس خارجی در مقایسه با رشد ۱۵ میلیونی خودروهای داخلی، شکاف طبقاتی در دسترسی به خودرو را عمیقتر کرده است.
اگر تعرفه ۱۰۰درصدی خودروهای بنزینی وارداتی نهایی شود، کارشناسان پیشبینی میکنند قیمت این خودروها به مرزهای غیرمنطقی خواهد رسید. ازسویدیگر، فشار برای افزایش قیمت خودروهای داخلی ادامه دارد و ممکن است دولت را مجبور به مداخله در قیمتگذاری کند. سناریوی محتمل دیگر، تشدید قاچاق خودرو یا رونق بازارسیاه در صورت تداوم سیاستهای انقباضی است. افزایش تعرفههای گمرکی و نرخ محاسباتی ارز، نهتنها بهانهای برای جهش قیمت خودروهای وارداتی شده، بلکه به ابزاری برای فشار بر بازارداخلی تبدیل شده است. در این میان، مصرفکننده نهایی قربانی اصلی نبود ثبات اقتصادی و سیاستگذاریهای شتابزده است. بهنظر میرسد دولت باید میان حمایت از تولید داخل و جلوگیری از حذف طبقات متوسط از بازار خودرو، راهکاری متعادل بیابد. در غیراین صورت، بازار خودرو به یکی از کانونهای اصلی نارضایتی اجتماعی در سال پیشرو تبدیل خواهد شد.
حراج خودروهای وارداتی در سال جدید
سعید غلامی باغی، معاون بهرهبرداری و فروش سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی، در مصاحبهای با اشاره به اینکه نخستین مرحله عرضه خودرو در حراج خردهفروشی در سال جدید از ۱۹ فروردین ماه آغاز شد، گفت: باتوجه به استقبال از عرضه خودرو در حراج خردهفروشی سازمان در اسفند ماه سال گذشته، روند عرضه خودرو در سال جدید نیز ادامه خواهد یافت. معاون بهرهبرداری و فروش سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی، با اشاره به اینکه در اولین مرحله از حراج خرده فروشی چهار دستگاه خودروی وارداتی در استان مازندران برگزار میشود، گفت: چهار دستگاه خودروی رنو فلوئنس مدل ۲۰۱۵ با قیمت پایه ۷۰۰ میلیون تومان به حراج گذاشته میشود.
تغییرات قیمت خودرو در هفته سوم فروردین ۱۴۰۴
قیمت آریسان ۲ صفر مدل ۱۴۰۴ ارتقا یافته، امروز به حوالی ۵۹۰ میلیون تومان رسیده است. این خودرو نسبت به ابتدای هفته ۳۰ میلیون تومان گرانتر شده است.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲، ۷۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. قیمت این خودرو نسبت به ابتدای هفته تغییری نداشته است.
قیمت پژو ۲۰۷ دندهای TU۵ فرمان هیدرولیک صفر مدل ۱۴۰۴ ۸۸۰ میلیون تومان شده است. قیمت این خودرو نسبت به معاملات ابتدای هفته ۱۰ میلیون تومان گرانتر شده است.
قیمت تارا اتوماتیک V۲ سال ۱۴۰۳ یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است که نسبت به معاملات ابتدای هفته ۶۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
قیمت تارا دندهای V۱ مدل ۱۴۰۳ به ۹۱۵ میلیون تومان رسید، این خودرو در معاملات امروز خود نسبت به ابتدای هفته ۲۰ میلیون تومان گرانتر شده است.
قیمت دنا اتوماتیک توربو ساده مدل EF۷ سال ۱۴۰۳ نیز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده است، قیمت این خودرو نسبت به ابتدای هفته ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
قیمت رانا پلاس ارتقا یافته سال ۱۴۰۳ نیز به قیمت ۷۵۰ میلیون تومان معامله میشود که نسبت به ابتدای هفته ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
قیمت رانا پلاس ارتقا یافته سال ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۶۸۵ میلیون تومان معامله میشود که نسبت به ابتدای هفته افزایش قیمت نداشته است.
قیمت سمند سورن پلاس صفر سال ۱۴۰۴ مدل EF۷ دوگانه سوز نیز ۹۳۵ میلیون تومان است. قیمت این خودرو نسبت به ابتدای هفته تغییری نداشته است.
قیمت هایما ۱۴۰۴ مدلX۷ ۱.۶ لیتر توربو نیز دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است که نسبت به معاملات ابتدای هفته ۵۰ میلیون تومان گرانتر شده است.
قیمت اطلس G دندهای ۱۴۰۳ امروز به ۶۵۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت این خودرو نسبت به ابتدای هفته ۵۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
قیمت پراید وانت مدل ۱۵۱ SE تیپ DA با لاینر سال ۱۴۰۳ نیز به قیمت ۳۸۰ میلیون تومان معامله میشود که نسبت به معاملات ابتدای هفته ۱۰ میلیون تومان گرانتر شده است.
ساینا S دندهای دوگانه سوز مدل ۱۴۰۳ نیز حوالی ۵۸۵ میلیون تومان ارزشگذاری شده است، این خودرو نسبت به معاملات ابتدای هفته ۱۵ میلیون تومان گرانتر شده است.
قیمت ساینا S اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ نیز ۶۰۰ میلیون تومان است که نسبت به قیمت ابتدای هفته ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
قیمت سهند S دندهای بنزینی سال ۱۴۰۳، به قیمت ۵۷۰ میلیون تومان اعلام شده است که نسبت به معاملات ابتدای هفته ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت است.
قیمت شاهین G اتومات CVT سال ۱۴۰۳ نیز یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان گزارش شده است که نسبت به ابتدای هفته ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
قیمت شاهین دندهای صفر مدل G سال ۱۴۰۳ نیز ۹۱۰ میلیون تومان ارزشگذاری شده است. این خودرو نسبت به ابتدای هفته ۱۵ میلیون تومان گرانتر شده است.
کوییک GX L دندهای مدل ۱۴۰۴ به قیمت ۵۴۰ میلیون تومان معامله میشود که نسبت به معاملات ابتدای هفته افزایش قیمت نداشته است.
قیمت کوییک آر صفر مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۴۸۵ میلیون تومان معامله میشود، این خودرو نسبت به معاملات ابتدای هفته ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
نظر شما