۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱٬۲۱۳

نگاهی به جشنواره چهل و دوم فجر بعد از اعلام آثار راه یافته

در تنوع و تکثر، فرضیه‌های مایوس‌کننده رد شد

جشنواره چهل و دوم فجر به حضور پررنگ فیلمسازان تازه نفس و قدیمی گرم شد

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی شروع به کار کرده است که دبیری آن را برای دومین سال متوالی «مجتبی امینی» عهده‌دار است. بیست و دو فیلم در این دوره در بخش سودای سیمرغ حضور خواهند داشت که در این میان پنج تجربه اولی حضور دارند. اعضای هیات انتخاب این دوره «داریوش ارجمند»، «حسین زندباف»، «روح الله سهرابی»، «محمدضا عباسیان»، «محمدحسین لطیفی»، «احمد مرادپور» و «محمدحسین نیرومند» بوده‌اند که به انتخاب این آثار پرداخته‌اند.

در تنوع و تکثر، فرضیه‌های مایوس‌کننده رد شد

 آگاه/ زهرا بذرافکن: اسامی راه یافتگان به جشنواره چهل و دوم فیلم فجر امسال در حالی اعلام شد که بسیاری از هنرمندانی که در سال‌های اخیر کم کار شده و یا نامی از آنان در میان نبوده و متقاضی حضور در جشنواره بوده اند. صد و شش فیلم متقاضی حضور در جشنواره چهل و دوم فجر بودند که در بخش سودای سیمرغ بیست و دو فیلم، در بخش نگاه نو دوازده فیلم، در بخش پویانمایی چهار فیلم و همچنین دو فیلم رزرو سودای سیمرغ توسط دبیر این جشنواره، «مجتبی امینی» صبح امروز اعلام شد.

حضور پررنگ فیلمسازان چراغ جشنواره را روشن کرد

در حالی که در سال گذشته برخی هنرمندان از حضور در دوره قبل این جشنواره امتناع کردند، گویا انتظار چندانی برای حضور هنرمندان در دوره جدید جشنواره نمی‌رفت، با این حال از مدتی پیش، برخی فیلمسازان شناخته شده همچون «رامبد جوان»، «مهران مدیری» و «محمد کارت» اعلام کردند که آثار جدیدی در دست ساخت دارند و احتمالا راهی جشنواره چهل و دوم فجر می‌شوند. جشنواره‌ای که در دوره‌های اخیر دستخوش وقایعی شده بود که دخالتی در آن نداشته اما دامنش را گرفت. مخاطب عمومی هم احتمال کم فروغ شدن این جشنواره را می‌داد، اما اعلام آمادگی هنرمندان و فیلمسازان برای حضور در این بستر مهم حمایتی و رقابتی، این فرضیه‌های مایوس‌کننده را بر هم زد. در لیست متقاضیان جشنواره فیلم فجر امسال آثاری همچون «زودپز» اثر رامبد جوان، «ساعت شش صبح» اثر مهران مدیری، «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری، «نفس‌خور» اثر محمد کارت و «لاک پشت» اثر بهمن کامیار که کارگردانی فیلم «در وجه حامل» را در کارنامه خود دارد، حضور داشتند. با این حال این فیلم‌ها به جشنواره چهل و دوم نرسیدند. هنوز دقیقا مشخص نیست که چرا شاهد حضور و رقابت این فیلمسازان در جشنواره نیستیم اما دلیل این عدم حضور از پایان نیافتن مراحل ساخت تا رد شدن از نگاه هیات داوران جشنواره اعلام شده و می‌تواند باشد.

تاکید جشنواره چهل و دوم به عنصر تکثر و تنوع

سبد اکران جشنواره در این دوره نشانی است بر این که امسال شاهد رقابت تمام و کمالی خواهیم بود؛ چرا که آثاری در ژانرهای متنوع و با دربرگیری مفاهیم و موضوعات مختلف و مهمی در جشنواره حضور دارند؛ از گونه سینمایی دفاع مقدس گرفته تا کمدی، اجتماعی، ورزشی، تخیلی، اکشن و سیاسی-تاریخی معاصر در جشنواره چهل و دوم حاضر هستند که به بیان هیات داوران همه این فیلم‌ها حرفی برای گفتن دارند. به علاوه، امسال همانند سال‌های گذشته، حضور پر رنگ سازمان‌ها و ارگان‌ها در نقش تامین‌کننده و حامی را نیز شاهدیم که به ترتیب «بنیاد سینمایی فارابی» دوازده فیلم، «سازمان سینمایی سوره» هفت فیلم و «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» چهار فیلم را تولید و از این فضا حمایت می‌کنند. قابل توجه است که علی‌رغم حضور قوی این سازمان‌ها اما عنصر تکثر و تنوع چنانچه گفته شد در جشنواره به خوبی حفظ شده و حتی به تایید هیات داوران نسبت‌ به همه دوره‌های جشنواره فجر، ارتقا پیدا کرده است. همچنین هیات داوران از تنوع جغرافیایی خوب در فیلم‌های حاضر در جشنواره با اشاره به تنوع فرهنگی و تاریخی کشور ما در هر نقطه جغرافیایی ابراز امیدواری کردند.

اولی‌ها قوی‌تر از قدیمی‌ها

به گفته هیات داوران فجر چهل و دوم، حضور فیلم‌ اولی‌ها امسال در این جشنواره بسیار قوی است، همانطور که اعلام شد پنج فیلم از بخش اولین ساخته‌ها/نگاه نو جشنواره در بخش سودای سیمرغ حضور دارند که این از قوت حضور فیلمسازان تازه نفس سینمای ایران در جشنواره و به علاوه در سال سینمایی جدید خبر می‌دهد. اعضای هیات انتخاب فیلم فجر چهل و دوم همچنین اشاره کردند که در آثار فیلمسازان تازه ورود، توجه به فیلمنامه بسیار پررنگ‌تر از آثار قدیمی‌ها بوده است. از فیلم‌های حاضر در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر، پنج فیلمِ «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی، «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی، «قلب رقه» کاری از خیرالله تقیانی‌پور، «مجنون» به کارگردانی مهدی شاه‌محمدی و «نپتون» از محمد ابراهیم غفاریان از فیلم‌هایی بودند که همزمان در دسته کاراولی‌ها و بخش سودای سیمرغ حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.