۲۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۱۲٬۲۳۹

موضوع مذاکره بین ایران و آمریکا سالیان سال است که مطرح و مورد توجه سیاست‌مداران و کارگزاران است و باتوجه‌به شرایط خاص این مقطع تاریخی و به‌رغم نقد و نظرهای جدی در این خصوص و تجربه‌های مکر داخلی و خارجی در این مورد و علامت سوال‌های جدی در این حوزه، باتوجه‌به ملاحظه جوانب مختلف موضوع، نظام جمهوری اسلامی ایران بنابه‌درخواست آمریکا تصمیم به گفت‌وگو و مذاکره با آمریکا گرفت و اولین مرحله از گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن عصر شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ در مسقط آغاز شد و با پایان دور اول مذاکرات، دور دوم آن قرار است هفته جاری برگزار شود. بلافاصله بعد از اتمام دور اول مذاکرات، دو طرف فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند.

آگاه: سپس نگاه اولیه و مثبت طرفین فضای رسانه‌ای در ایران، آمریکا و جهان را تحت‌تاثیر قرار داد و بازارهای مالی جهان و به‌ویژه بازارهای مالی ایران به این گفت‌وگوها واکنش مثبت نشان داد و موجب ریزش قیمت دلار و طلا و سبزپوشی بورس شد و فضای مثبتی در افکار عمومی شکل گرفت؛ اما با فاصله‌ای کم از انتشار فضای مثبت رسانه‌ای، توسعه تحلیل‌های و نگاه‌های افراط‌گرایانه و بدبینانه یا تحلیل‌های بسیار خوش‌بینانه در ایران و گفت‌وگوهای رییس‌جمهور آمریکا و طرف مذاکره‌کننده با ایران و سخنان متناقض ایشان فضای رسانه‌ای و بازارهای مالی به‌ویژه در ایران را مجدداً تحت‌تاثیر قرار داد و نوسانات ارزی و بالارفتن قیمت طلا و سکه را دامن زد؛ همان‌طور که رهبر انقلاب اشاره کردند باید از «خوش‌بینی و بدبینی افراطی» به این گفت‌وگوها پرهیز کرد. باتوجه‌به این وضعیت باید دقت‌نظر بیشتری نسبت به واقعیت مذاکرات داشت؛ آنچه مسلم است آمریکا با یک نگاه راهبردی و منظومه‌ای به مذاکرات نگاه می‌کند که گفت‌وگو و مذاکره تنها بخشی از پازل ایشان برای توسعه راهبردشان است؛ نگاه چندوجهی به موضوع مذاکرات با ایران و پیوست‌های رسانه‌ای و فضای مجازی، پیوست‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک آمریکا و غرب بسیار حایز اهمیت است. به‌صورت طبیعی و قهری ایران نیز باید با هوشمندی کامل در یک نگاه منظومه‌ای و پازل چندوجهی مذاکرات را موردتوجه قرار داده و با طراحی و مدیریت پیوست‌های نظامی و امنیتی و سیاسی و خصوصا رسانه‌ای و فضای مجازی، چه معطوف به افکار عمومی داخل کشور و چه معطوف به افکار عمومی جهان را برعهده گرفته و با درایت و هوشمندی کامل در جریان مذاکرات حضور یافته و نقش موثر خود را مدیریت مذاکرات خصوصا در حوزه رسانه‌ای و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی چه در داخل و چه در خارج نشان دهد، به‌طور نمونه همان‌گونه که برخی کارشناسان رسانه‌ای متذکر شدند دشمن با طراحی مدل تباین، در صدد مدیریت افکار عمومی و رویا فروشی در ایران و فشار آن بر مذاکره‌کنندگان برای اخذ امتیازات بیشتر است. تجربه‌های چندین دور مذاکرات با واشنگتن در حداقل یک‌دهه گذشته نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها همواره از «اثر تباین» (CONTRAST EFFECT) برای تیزکردن و گزنده‌ترکردن تیغ تحریم‌ها و جلوگیری از خوگیرشدن اقتصاد ایران به آن استفاده کرده‌اند.
اثر تباین تکنیکی است که در آن یک طرف مذاکره‌کننده ابتدا با وعده‌های جذاب، انتظارات مثبت یا فضاسازی‌های رسانه‌ای انتظارات بالایی در افکار عمومی ایجاد می‌کند و سپس با مطرح‌کردن خواسته‌های غیرمنتظره یا زیاده‌خواهانه، طرف مقابل را در یک موقعیت احساسی منفی که از خط پایه اولیه هم منفی‌تر است، قرار می‌دهد. این روش طبق محاسبات آمریکا باعث می‌شود که طرف ایرانی در اثر شوک ناشی از احساس ناکامی، تحت‌فشار روانی از سوی افکار عمومی قرار گیرد. به عبارت بهتر طرف ایرانی هزینه‌های عدم توافق را بالا می‌بیند و لاجرم به سمت امتیازدهی یا پذیرش شرایط نامطلوب سوق داده می‌شود. لذا توجه به اصل و چارچوب مذاکرات و همچنین فضای رسانه‌ای آن حائز اهمیت است. نکته مهم در این خصوص این تصویر حقیقی از واقعیت میدانی مذاکرات برگرفته از پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) است که فرمود: «الحرب خدعه».
 اساس و ذات وجودی جنگ، فریب و نیرنگ است؛ باید ضمن ورود و حضور موثر در میدان مذاکره و بده‌بستان منطقی و معقول با حفظ اصول و چارچوب‌ها، به این واقعیت میدانی توجه کرد که وارد عرصه فریب و نیرنگ شده‌ایم و ما نیز باید با درایت و هوشمندی کامل و حفظ اصول و چارچوب‌های اصلی در مذاکرات، توجه به حفظ و توسعه منافع ملی کشور در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت و بهبود وضعیت کشور و مردم را مورد ملاحظه قرار دهیم و درعین‌حال ضمن شناسایی دقیق حرکت طرف‌مقابل و دقت در چینش تکه‌های پازل فریب و نیرنگ رسانه‌ای و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دشمن مدیریت پیوست‌های رسانه‌ای و… را با دقت و جدیت و درایت کامل پیگیری کنیم و این حوزه را از وضعیت رهاشدگی موجود نجات داده و منافع ملی را تضمین کنیم. اهتمام به مرجعیت خبری جمهوری اسلامی ایران در اخبار مذاکرات و جنگ روایت‌ها، همکاری و تعامل بایسته و شایسته با رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی شناسنامه‌دار، ارائه اخبار دسته اول و تحلیل‌های رسمی از مذاکرات از طریق رسانه‌های ملی و شناسنامه‌دار، از اصول رسانه‌ای انتشار اخبار مذاکرات و توسعه مرجعیت خبری جمهوری اسلامی ایران است.
باتوجه‌به این نکات به نظر می‌رسد شورای عالی امنیت ملی، صداوسیما، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایرنا، شورای عالی فضای مجازی و همکاری بخش‌های قضایی و انتظامی با هم‌فکری و همراهی و همکاری تنگاتنگ در این برهه خطیر، همراه و در کنار وزارت امورخارجه، مدیریت رسانه‌ای و فضای مجازی کشور را در این مقطع حساس بر عهده گرفته و مانع از آن شوند که دشمنان خارجی و عوامل داخلی ایشان و یا افراد ناآگاه و عمله بی‌جیره و مواجب دشمنان، چه در جنبه افراطی و چه در نگاه تفریطی، با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، آب در آسیاب دشمن ریخته و منافع ملی کشور، آسایش و آرامش ملت ایران را در مخاطره قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.