آگاه: هاشم کارگر در مورد آخرین وضعیت صدور کارتملی هوشمند با بیان اینکه در مورد کارت ملی فناوریها تغییر کرده است، گفت: زمانی که کارتملی طراحی شده بود، از بهترین و بهروزترین طراحیها استفاده کردند؛ اما حالا چندین سال از این موضوع گذشته و فناوریها تغییر کرده است و تکنولوژیهای جدید آمده و در حالحاضر بیشتر خدمت بر بستر سرویسهای الکترونیکی برقرار است.
وی با بیان اینکه مبتنی بر کارتملی، سرویسهای الکترونیکی متعددی برقرار کردیم، ادامه داد: فناوریها تغییر کرده و قطعا ما نیز باید در روالهای کاری خود این موضوع را مدنظر قرار دهیم و یکی از این موضوعات نیز کارتملی است و باید کارتملی را باز طراحی کنیم، هم مبتنی بر فناوریهای جدید و هم این باز طراحی مبتنی بر خدمات جدید باشد که قرار است از طریق کارتملی ارائه شود.
کارگر با تاکید بر اینکه ما در حوزه صدور کارتملی، در سازمان ثبتاحوال این ظرفیت را داریم تا حدود دو تا دوونیم میلیون کارتملی به صورت ماهانه صادر کنیم و این ظرفیت سازمان ثبتاحوال بیش از درخواست است، گفت: اما سازمان ثبتاحوال مسئول چاپ اطلاعات هویتی بر روی کارتملی است. یعنی تولید بدنه کارتملی و تراشهگذاری، مطابق قانون برعهده سازمان ثبتاحوال نیست و دوستانی که در این دو زمینه فعالیت میکنند نیز با مشکلاتی مواجه هستند که این مشکلات در حال رفع است و همه دستگاههای دخیل بهاتفاق سازمان برنامه و بودجه دستبهدست هم دادند تا این مشکل را مرتفع کنند.
نسل بعدی کارتملی، شرایط دیگری خواهد داشت
رییس سازمان ثبتاحوال کشور گفت که اگر کارت به سازمان ثبتاحوال برسد، ما ظرفیت آن را داریم که دو تا ۲.۵ میلیون کارتملی در ماه صادر کنیم. وی ادامه داد: نسل بعدی کارتملی، شرایط دیگری خواهد داشت و حتی ظرفیت تولید ما را بیشتر میکند و نگاه ما در نسل بعدی کارتملی این است که در صورت موافقت با نهادهای بالادست و اخذ مجوزهای لازم، نیازمان را به خارج از کشور کاهش دهیم؛ یعنی یکی از مشکلات این است که در حوزه بدنه کارتملی باید مواد اولیه از خارج کشور وارد شود و به دنبال آن هستیم که مبتنی بر فناوریهای روز این اقدام را انجام دهیم، هرچند در طراحی کارتملی به دنبال آن هستیم که طراحی بهتری داشته باشد.
کارتملی از نظر کارکردی تغییر خواهد کرد
کارگر با تاکید بر اینکه کارتملی از نظر کارکردی نیز تغییر خواهد کرد، گفت: وقتی بخواهیم در موضوع کارتملی تغییراتی انجام دهیم، باید مجوز و موافقتهای نهادهای بالادستی را اخذ کنیم و بعد از اخذ این موضوع اطلاعرسانی میشود؛ چراکه کارتملی امر حاکمیتی است و بر اساس قانون باید برای تغییرات، مجوز بگیریم و بعد از آن در مورد مدل جدید کارتملی اطلاعرسانی کنیم و در حالحاضر در مقدمه شروع این حرکت هستیم.
وی در مورد آخرین وضعیت صدور شناسنامه، با بیان اینکه در سال گذشته چاپ شناسنامه را در مراکز استانها متمرکز کردیم، چراکه پیش از آن شناسنامه در هر ادارهای چاپ میشد و این مسئله مشکلاتی را ایجاد میکرد، اظهار کرد:بر این اساس درخواستهای چاپ به این مرکز میآید و شناسنامه بعد از چاپ، از طریق پست در اختیار متقاضی قرار میگیرد.
کمبود شناسنامه نداریم
کارگر با بیان اینکه میتوانیم بگوییم کمبود شناسنامه نداریم، در حالی که هر ساله سازمان ثبتاحوال با این موضوع دستوپنجه نرم میکرد، افزود: با افزایش نظارت، اشتباهات صدور شناسنامه بهشدت کاهش یافته و در توزیع و زمان صدور هماهنگی ایجاد شده است؛ بهگونهای که ممکن بود در یک شهر، یکروزه شناسنامه صادر شود و در یک شهر دیگر، به دلیل نبود شناسنامهخام، چندین روز زمان بَرد تا این مشکلات حل شود و با هماهنگی شرکت پست، شناسنامه از این طریق به دست متقاضی میرسد. وی با بیان اینکه از سوی دیگر با دفاتر پیشخوان هماهنگی انجام شده تا درخواستها را سریعتر به ما ارسال کنند، گفت: در تهران زمانی بود که چند هزار صف صدور شناسنامه داشتیم؛ اما بر اساس گزارشی که مدیرکل ثبت احوال تهران چند روز پیش اعلام کرد این بود که تقریبا در حوزه صدور به روز شدهایم؛ یعنی اگر درخواستی میآید سریع شناسنامه صادر و در اختیار پست قرار خواهیم داد و در صدد آن هستیم زمان را تا آنجایی که میشود سریعتر انجام دهیم.
کارگر با تاکید کرد: دنبال آن هستیم بدون حضور فرد، در خواستش برای شناسنامه را دریافت کنیم؛ یعنی دیگر فرد متقاضی به دفاتر پیشخوان مراجعه اولیه نداشته باشد و بتواند به صورت الکترونیک درخواستش را بفرستد و ما نیز شناسنامه را صادر کنیم. بعد از آن نیز طی فرآیندی شناسنامه قدیمی را از آن فرد میگیریم.
نظر شما