۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۲٬۴۹۳

 در گزارش سال ۲۰۲۵ شرکت Clarivate آمده است: بیش از ۶۰ درصد از کتابخانه‌های آمریکا در حال بررسی یا برنامه‌ریزی برای استفاده از هوش‌مصنوعی هستند. این تحول بیشتر در چه چیزهایی کرد پیدا کرده؟

انقلاب هوش مصنوعی در کتابخانه‌ها

آگاه:

ـ توصیه هوشمند کتاب: بر اساس تحلیل سابقه مطالعه، الگوهای جست‌وجو و علایق موضوعی کاربران، با هدف افزایش تعامل و رضایت مخاطبان
ـ پاسخگویی به مراجعان: با بهره‌گیری از سامانه‌های مبتنی بر زبان طبیعی که پاسخ‌هایی دقیق، ارجاع‌پذیر و قابل‌استناد از منابع علمی ارائه می‌دهند.
ـ فهرست‌نویسی و رده‌بندی خودکار منابع: با کمک هوش مصنوعی برای تولید متادیتای ساختاریافته، تشخیص روابط میان‌متنی و ارتقای قابلیت کشف محتوا.
ـ شناسایی سریع اطلاعات گمراه‌کننده: برای کمک به راستی‌آزمایی منابع در فضای علمی و عمومی، در جهت تقویت اعتماد به کتابخانه به‌عنوان مرجع دانایی.
ـ تحلیل الگوهای رفتاری کاربران: برای طراحی مسیرهای یادگیری شخصی‌سازی‌شده، تقویت خدمات آموزشی و توسعه تجربه‌های کاربران در استفاده از منابع.
ترجمه کامل مقاله را در وب‌سایت کاغذک بخوانید؛ هوش مصنوعی مولد و آینده خدمات کتابخانه‌ای.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.