همایش «فرهنگ و فناوری؛ از ترس تا همزیستی» با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی و انتشارات علمی و فرهنگی و با حضور نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد شکرچی استاد جامعه‌شناسی، سیدجمال هادیان زواره، نویسنده و پژوهشگر، امیر سحرخیز کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن و مشکات اسدی پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی در مرکز همایش‌های دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

زبان فارسی در فضای دیجیتال در حال حذف تدریجی است

آگاه: احمد شکرچی، استاد جامعه‌شناسی، در این همایش نسبت به کاهش سهم و خطر حذف تدریجی آن از شبکه جهانی دانش هشدار داد و گفت: اگر می‌خواهیم در این تحول فناورانه عظیم، فرهنگ ایرانی ادامه حیات دهد و در بازار کار باقی بمانیم، باید اقدامات اساسی در زمینه تولید محتوای فارسی ماشین‌خوان انجام دهیم. 
وی افزود: در سال ۲۰۲۲ سهم زبان فارسی از محتوای آنلاین جهان حدود ۳.۵‌درصد بود در حالی که جمعیت فارسی‌زبانان تنها یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. اما این سهم در سال ۲۰۲۵ به ۱.۲ درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده روندی نگران‌کننده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، زبان فارسی در معرض حذف تدریجی از فضای دیجیتال قرار می‌گیرد.

هوش مصنوعی ابزاری برای ارتقای هنر است
سید جمال هادیان، مدیر انتشارات علمی و فرهنگی، با اشاره به اهمیت خلاقیت در هنر و نقش هوش مصنوعی در آینده این حوزه گفت: ایده مهم‌ترین مرحله در خلق آثار هنری است و ذهن انسان از مسیر تداعی آزاد برای ایده‌پردازی حرکت می‌کند.
هادیان در سخنان خود سه اصل تداعی آزاد را تشریح کرد و گفت: اصل مجاورت، مشابهت و تباین پایه‌های اصلی تداعی آزاد هستند. وقتی می‌گوییم «فیل» ناخودآگاه هندوستان به ذهن می‌آید؛ این نمونه‌ای از اصل مجاورت است. یا شباهت گوش‌فیل به بادبزن از اصل مشابهت و یادآوری سیب با هبوط از اصل تباین ناشی می‌شود. این روندها نشان می‌دهند که دریای ایده هیچ‌گاه ساحل مشخصی ندارد. این پژوهشگر افزود: تداعی آزاد مسیری است که هنرمندان برای خلق آثار خود طی می‌کنند. این روند از سطح مبتدی تا حرفه‌ای متفاوت است و در آثار هنرمندانی که از استعاره‌های گرافیکی پیچیده استفاده می‌کنند به‌خوبی دیده می‌شود.
امیر سحرخیز، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن، در این همایش تخصصی از تولید نخستین انیمیشن سینمایی ایران که به‌صورت کامل با استفاده از هوش‌مصنوعی ساخته شده خبر داد و گفت: دموی انیمیشن بلند سینمایی اقیانوس سیاه که برای گروه سنی نوجوان طراحی شده، با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده و امروز آن را برای نخستین‌بار به نمایش گذاشتیم. این کارگردان افزود: در آینده ممکن است فیلم‌سازی هم مانند رمان‌نویسی به کاری فردی تبدیل شود. هر کسی که ایده‌ای در ذهن دارد با ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند آن را به یک اثر قابل‌ارائه تبدیل کند.
برای توسعه صنایع فرهنگی، نیازمند حمایت رگولاتوری و فناوری‌های نو هستیم
مشکات اسدی، پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و فعال اجتماعی، با اشاره به تأثیر گسترده فناوری اطلاعات بر جامعه افزود: در گذشته تمرکز ما بر توضیح ضرورت فناوری اطلاعات بود. اما امروز این ضرورت دیگر موضوع بحث نیست؛ چرا که فناوری اطلاعات در تجربه زیستی مردم جاری شده است.
وی با اشاره به بحث صنایع خلاق گفت: در سال‌های اخیر درباره صنایع خلاق زیاد صحبت می‌شود اما باید پرسید سهم واقعی این صنایع از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور چقدر است؟ اگر بخواهیم فرهنگ به سهمی واقعی در اقتصاد ملی و بازار بین‌المللی برسد، نیازمند شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ و مقیاس‌پذیر در حوزه فرهنگ هستیم. رگولاتور اصلی حوزه فرهنگ باید زمینه را برای شکل‌گیری این بنگاه‌ها فراهم کند و نقش تسهیل‌گر داشته باشد. از سوی دیگر ورود استارتاپ‌های نوآور در عرصه فرهنگ و فناوری نیز ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.