آگاه: رسانه که بهعنوان رکن چهارم دموکراسی شناخته میشود، باید پیگیر مطالبات و دغدغههای مردم از مسئولان باشد. در دوره «پسا انقلاب» یک پوستاندازی حسابی در جامعه رسانهای ایران شکل گرفت، ضمن آنکه ما با فضای گسترده مجازی روبهرو شدهایم، از این رو نگاه گذشته به رسانه مقداری تقلیل یافت اما نمیتوان و نباید نقش و جایگاه رسانهها را نادیده گرفت. بهخصوص که جنگ رسانهای علیه کشورمان جدی است. از دهه ۷۰ ما با یک جنگ گستردهای به نام جنگ نرم مواجه شدیم، دشمن ظرفیت و پتانسیل خود را در صحنه رسانه به خط کرد، تا بدین وسیله بتواند با جمهوری اسلامی ایران مبارزه کند. از سال ۸۸ رسانه «بیبیسی» فارسی اعلام موجودیت کرد تا با تشویش اذهان عمومی، فاصلهای بین حاکمیت و مردم ایجاد کند، در فتنه سال ۸۸ شاهد صحنه گردانی این رسانه ضدایرانی بودیم. آنها بهرغم تمامی هزینههای هنگفتی که صورت دادند، نتوانستند پروژه خود را به نام انقلابِ رنگی در ایران پیاده کنند، ازاینرو معاندان ملت پس از گذشت زمان، با یک رسانه جدید - بخوانید اتاق جنگ - وارد میدان شدند و این باردیگر چهره واقعی خود را در همین ابتدای کار به نمایش گذاشتند؛ با اینترنشنال آمدهایم تا با ایران و ایرانی بجنگیم. همان کاری که صهیونیستها با ایران اسلامی میکنند.
شبکه تلویزیونی ایراناینترنشنال در ماه می۲۰۱۷ در لندن تاسیس شد، اما در فوریه ۲۰۲۳ مدیران این شبکه تلویزیونی مدعی شدند به دلیل افزایش تهدیدهای دولت ایران، مقر خود را به واشنگتن منتقل کردهاند.
۳۱ اکتبر ۲۰۱۸ روزنامه گاردین، در گزارش مفصلی به منابع مالی مشکوک این شبکه تلویزیونی تروریستی اشاره کرد و نوشت: بودجه تلویزیون ایراناینترنشنال مستقر در لندن، از طریق شرکتی تامین میشود که رئیس آن یک تاجر عرب است.
این افشاگری که با نگرانیهای فزاینده از تعداد ایستگاههای تلویزیونی وابسته به کشورهای عربی در لندن همزمان شده بود، تردیدهایی را در مورد استقلال خبری ایراناینترنشنال به وجود آورد.
ایراناینترنشنال، در آن مقطع به گزارش گاردین جوابیه داد و مدعی شد یک رسانه مستقل است. اما ادعای این شبکه تروریستی از آنجایی شبیه به طنز بود که طبق اطلاعات مالی شرکت مالک ایراناینترنشنال یعنی شرکت Volant Media، این شرکت در سالهای گذشته به اندازه نیمدرصد هزینههای خود نیز درآمد عملیاتی نداشته است. طبق صورت مالی سال ۲۰۲۳، این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۷۴ هزار پوند و در سال ۲۰۲۳ فقط هفت هزار پوند از تبلیغات و خدمات رسانهای درآمد عملیاتی داشته است. با توجه به هزینه ۱۱۱ میلیون پوندی این شرکت در سال ۲۰۲۳، هزینه مادرخرج و مالک ایراناینترنشنال در سال ۲۰۲۳ برای این شبکه تروریستی ۱۶ هزار برابر درآمدش بوده است. تنها شرکتهایی که به منابع دولتی و حاکمیتی و ثروتهای بادآورده دسترسی دارند، میتوانند این مقدار را بدون دغدغه برای اهداف سیاسی و امنیتی هزینه کنند و ترسی از هزینهکرد بدون بازگشت سرمایه (مالی) نداشته باشند. در گزارش سال ۲۰۱۸ گاردین آمده بود: «به گفته یک منبع، یک کشور عربی ۲۵۰ میلیون دلار (۱۹۷ میلیون پوند) برای کمک به راهاندازی شبکه تلویزیونی ایراناینترنشنال که تبلیغات تجاری ندارد، کمک مالی کرده است. این منبع چارچوب زمانی ارائه نکرده، اما بررسی دقیق اجاره و حقوق کارمندان دفتر آن به یک دوره اولیه پنجساله ۵۰ میلیون دلار در سال اشاره دارد. براساس حسابهای ثبت شده در چهار اکتبر، Volant Media در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۶ میلیون پوند هزینه کرده است.»
از زمانی که اینترنشنال، متولد شد همواره از ناامنی و اغتشاش در خاک ایران حمایت میکند، آخرین نمونه آن مربوط به درگذشت یک دختر جوان به نام«مهسا امینی» بود. در همان مقطع این ضدرسانه پای کارآمد و تاآنجا که توانست با افکار عمومی بازی کرد تا القا کند جمهوری اسلامی ایران با نقش و جایگاه زنان در جامعه مشکل دارد و نمیتواند حضور یک زن مقتدر را تحمل کند. با دروغ پراکنیهای زیاد و دعوت از مردم برای حضور در تجمعات غیرقانونی مدعی میشدند جنبش کذاب زن، زندگی، آزادی میتواند نتیجه دهد، به شرط آنکه مقابل نظام بایدد. راهبرد و سیاست، اینترنشنال را صهیونیستها ترسیم کردهاند و همچنان بر این اتاق جنگ خود احاطه دارند، برایناساس پس از شکست در سال ۱۴۰۱ برآن شدند با توطئه جدید، رسانه خود را باردیگر در تقابل با ایران قرار دهند. ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ رژیم اشغالگر با ترور و شهادت تعدادی از فرماندهان نیروهای مسلح و دانشمندان هستهای، جنگ با ایران را کلید زد و به حمایت های ویژه اینترنشنال دلخوش کرد تا بلندگوی آنها در سزمینهای اشغالی باشد. خبرنگار به آنجا (تل آویو) اعزام کردند تا جلاد را دلسوز مردم جلوه دهند. با نخستوزیر صهیونیستی مصاحبه میکنند تا به صورت مستقیم مواضع خود علیه مردمی که دارد آنها را از طریق انواع جنگافزارهایش هدف قرار میدهد، اعلام دارد. به هرحال در وضعیت جنگی، حضور سرکرده یک جبهه درگیر در یک رسانه چه معنایی دارد، زیرا نتانیاهو این روزها در معدودی از رسانهها و شبکههای اسرائیلی خودنمایی کرده است و این یعنی ایراناینترنشنال از شبکههای مستقر در اراضی اشغالی و سایر کشورهای غربی صهیونیستیتر است. شبکه صهیونی اینترنشنال که در خبرهایش با استناد به گزارشها و اخبارش، ایجاد ارعاب و هراسافکنی و نیز وحشت از قحطی و کمبود اقلام اساسی زندگی مردم را در دستور کار دارد و طرف مقابل را به «سانسور» اخبار واقعی نبرد با رژیم متهم میکند، خود به سانسورچی اخبار منفی به ضرر اسرائیل تبدیل شده است. از نخستین برنامههای اتاق فکر ایراناینترنشنال، تزریق دروغ فرار مقامهای ایرانی است که بدین وسیله ترس و وحشت را در میان مردم القا کنند.
وضعیت سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، یکی دیگر از محورهای مهم دروغپراکنی رسانه اینترنشنال بوده که از زمان جانشینیاش به جای سردار سلیمانی، خط فضاسازی غیرواقعی درباره او آغاز شد و تا جنگ اسرائیل علیه کشورمان ادامه یافت.
اینترنشنال، در مقطعی مدعی بازداشت خانگی سردار قاآنی شد؛ آنهم در حالی که پیش از آن خبر از به شهادت رسیدن سردار داده بود. یعنی یک روز سردار قاآنی را شهید معرفی میکنند و روز دیگر اتهام جاسوسی به او میزنند. همین دروغپراکنیها و ایستادگی مقابل ایرانیها و حمایت از صهیونیستها منجر به شکلگیری پویش «تحریم اینترنشنال» در اینستاگرام، توییتر و دیگر بسترهای داخلی و مجازی با همراهی ایرانیان شد. حتی کارکرد شبکهای که برخلاف رقبایی سنتی مانند «بیبیسی فارسی» از تظاهر به بیطرفی نیز فاصله گرفت تا تمایزی چشمگیر بین خود و این رقبا به تصویر بکشد، به مذاق برخی اپوزیسیون خوش نیامد. در همین راستا، مهدی خلجی، تحلیلگر سیاسی و کارشناس شبکههای خارجی با بیان اینکه اگر در دوران جنگ نبودیم این حرفها را نمیزدم، میگوید: اینترنشنال با کلیپسازیهای دروغین، مردم را گمراه میکند و میتوان برعلیه این شبکه شکایت کرد. از لحاظ اخلاقی و شرافت انسانی، کار این شبکه مردود و برخلاف قوانین روزنامهنگاری است، اما آنچه مسلم است اینکه در جنگ تحمیلی که رژیم صهیونیستی با حمایت ایالات متحده علیه ایران به راه انداخته «صهیونیست اینترنشنال» در ستاد تبلیغات جنگ نتانیاهو تمام ظرفیتهایش را به کار انداخته و صراحتا با ایران وارد جنگ سخت و نرم شده است، اما حنای آنها برای مردم ما رنگی ندارد.
۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۳٬۹۵۱
وظیفه رسانهها در جوامع دموکراتیک امروزی شامل نقد و بررسی و نظارت بر عملکرد حاکمیت، اطلاعرسانی شفاف، افزایش آگاهی عمومی در حوزههای مختلف توسعه، فرهنگ مشارکت مدنی، تشویق و تقویت روحیه مطالبهگری شهروندان و... است.

نظر شما