آگاه: قلب این رویداد بزرگ در شهر سنندج میتپد. پیادهراه فردوسی، از میدان آزادی تا میدان انقلاب، میزبان جشنی بود که بیش از دهها هزار نفر از مردم را به خود جذب کرد. این حضور، نهتنها شامل مردم خونگرم سنندج و سایر شهرهای کردستان میشد، بلکه موکبها و مهمانانی از اقصی نقاط ایران، از خراسان تا آذربایجان و از سیستان تا گیلان نیز در آن مشارکت داشتند. این همگرایی ملی به جشن، هویتی فراتر از یک مناسبت محلی بخشید و آن را به یک رویداد ملی با پیامی از همدلی و ارادت به پیامبر اسلام (ص) تبدیل کرد. این جشن، تجلیگاه واقعی همدلی و همبستگی بود و نشان داد که جشن امت احمد از یک سنت منطقهای، به یک نماد ملی درآمده است.
سیمای مردمی یک جشن ملی
یکی از برجستهترین ویژگیهای این جشن، ماهیت کاملا مردمی و خدمتمحور آن بود. بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰غرفه در مسیر ۶۰۰ متری پیادهراه فردوسی مستقر شدند که با مشارکت و فعالیت گروههای خودجوش مردمی اداره میشدند. این غرفهها طیف وسیعی از خدمات را به صورت رایگان به مردم ارائه میدادند. در بخش پذیرایی، موکبها با پخت و توزیع پنج هزار پرس غذای گرم و نیز نذورات مردمی از مهمانان پذیرایی کردند.
علاوه بر این، غرفههای متنوع فرهنگی و اجتماعی نیز برپا شده بود که فعالیتهای هنری، مشاورهای و آموزشی ارائه میدادند. از غرفههایی که برنامههای نقاشی و قصه برای کودکان تدارک دیده بودند تا غرفههایی که به آموزش مسائل اجتماعی و خانوادگی میپرداختند. حضور موکبهایی از استانهای مختلف مانند تهران، قم، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان، جلوهای از همبستگی ملی را به نمایش گذاشت. حتی یک زن لبنانی مقیم تهران، با برپایی غرفهای، به روایت مقاومت مردم غزه پرداخت و پیام همدلی فراملی را به جشن آورد. این رویکرد، جشن را از یک مراسم رسمی به یک بستر فعال برای مشارکت و خدمترسانی مردمی تبدیل کرد.
فضای جشن نیز با برنامههای شاد و معنوی پر شده بود. دو جایگاه اصلی در طول مسیر، میزبان اجراهایی برای تمام سنین و سلیقهها بودند. گروههای بومی دفنوازی و مولودیخوانی از کردستان، نغمههای ارادت به پیامبر (ص) را طنینانداز میکردند، درحالیکه هنرمندان و چهرههای ملی مانند عبدالرضا هلالی، مهدی یغمایی و مجریان کودک همچون ملیکا زارعی به روی صحنه رفتند. این تلفیق هنری هوشمندانه بین سنتهای بومی و برنامههای ملی، باعث جذب گسترده مخاطبان و تقویت پیام وحدت شد.
امت احمد در سرتاسر ایران
جشن امت احمد در سال جاری، فراتر از سنندج، به یک جریان سراسری تبدیل شد. معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد که این جشن به صورت ویژه در هشت استان کشور برگزار میشود. این استانها شامل کردستان، سیستان و بلوچستان، گلستان، هرمزگان، تهران، قم، اصفهان و فارس بودند. انتخاب استانهای تلفیقی (شیعه و سنی) مانند سیستان و بلوچستان، گلستان و هرمزگان، نشان از تمرکز استراتژیک بر مناطق حساس و نیاز به تقویت همگرایی مذهبی داشت.
روایتهایی از استانها
در شهرهای مختلف، این جشن با آیینهای متفاوتی برگزار شد که هرکدام ویژگیهای خاص خود را داشتند. در همدان، این رویداد با عنوان «شادپیمایی امت احمد (ص)» برگزار میشود که شامل شادپیماییهای خانوادگی و خودرویی در روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهریور است. همچنین، شهر قم امروز، ۱۸ شهریور، میزبان جشن بزرگی به همین مناسبت است. در شهر جویم استان فارس، مراسم با حضور گسترده و پرشور علمای شیعه و سنی در روز گذشته برگزار شد. پوشش رسانهای گسترده این رویداد نیز قابلتوجه بود؛ برنامههایی از جشن امت احمد از شبکههای تلویزیونی ملی و استانی سیما به نمایش درآمد.
روایت شور و شعور در یک قاب
جشن امت احمد، یک رویداد فرهنگی و اجتماعی کمنظیر بود و هست که ابعاد مختلفی از ارادت مردمی، وحدت ملی و همبستگی اجتماعی را به نمایش گذاشت. این جشن، بیش از یک مراسم رسمی، یک حرکت مردمی بود که بیش از ۸۰ درصد فعالیتهای اجرایی آن توسط مردم و گروههای خودجوش صورت گرفت. برگزاری این رویداد در چندین استان و به خصوص در مناطقی که از نظر مذهبی دارای بافت تلفیقی هستند، به تقویت پیوندهای شیعه و سنی کمک شایانی کرد. در نهایت، جشن بزرگ امت احمد در سنندج با حضور و مشارکت مردم از سراسر کشور، تبدیل به نمادی برجسته از همگرایی و عشق به پیامبر رحمت شد و پیامی از شور و همدلی عمیق را به جهان مخابره کرد.
نظر شما