۲۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۱۶٬۱۵۲

مهر با ترافیک می‌رسد

رضا ظریفی _ دبیر تحریریه

آگاه: شمارش معکوس برای آغاز سال تحصیلی و افزایش چندبرابری حجم ترافیک در پایتخت و شهرهای بزرگ کشور آغاز شده است. این مناسبت یکی از معدود ایامی است که نهادهایی چون شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، پلیس راهور و ... دور یک میز جمع می‌شوند تا برای چند روز هم که شده، مدیریت جامع‌تری برای کنترل عبور و مرور در شهرها و به‌ویژه پایتخت اتخاذ شود.  اگرچه این برنامه‌ریزی در یک دهه اخیر و کمی بیشتر با جدیت مورد توجه بوده است، اما هر سال تقریبا مشکلات مشابه تکرار می‌شوند تا شهروندان به ترافیک مهرماه عادت کنند. برای کنترل این وضعیت، راهکارهای علمی و عملیاتی وجود دارد که مرور و به‌کاربستن آنها خالی‌ازلطف نخواهد بود.
  اجرای طرح زوج و فرد هوشمند و گسترده‌تر: اجرای طرح زوج و فرد، اگر چه دارای تبعیض بین رانندگان مختلف است، اما جزو ابزارهای موجود برای کنترل ترافیک است که در سال‌های قبل نیز تجربه شده است. در نسخه به‌روزرسانی شده این طرح می‌توان در ساعات ابتدایی صبح (۶ تا ۹ صبح) تردد خودروهای تک‌سرنشین و بدون حضور دانش‌‎آموزان یا مسافران شهری را محدود کرد. این طرح باید به‌صورت پویا و بر اساس سطح آلودگی و ترافیک فعال شود.
تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی ویژه دانش‌آموزان: اگر چه هرازگاهی چند دستگاه اتوبوس یا واگن مترو به حمل‌ونقل عمومی شهرها افزوده می‌شود، اما در روزهای ابتدایی سال تحصیلی می‌توان در مسیرهای پرتردد اتوبوس‌های ویژه مدارس را مشخص کرد تا مورد استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان قرار گیرد. همچنین در مترو می‌توان واگن‌های دانش‌آموزان یا فرهنگیان را در نظر گرفت. ضمن اینکه ارائه کارت بلیت‌های رایگان یا با تخفیف بالا راهکاری برای ترغیب به استفاده بیشتر از حمل‌ونقل عمومی است.  اتوبوس‌های ویژه مدارس: اختصاص خطوط خاص اتوبوس‌برقی (بی‌آرتی) برای دانش‌آموزان با مسیرهای پرتردد، از ایستگاه‌های مترو تا مدارس. اجرای سامانه سهمیه‌بندی تردد خودروهای شخصی در اطراف مدارس: در محدوده اطراف مدارس به‌ویژه در ساعات تردد (۷:۳۰ تا ۸:۳۰ و ۱۲ تا ۱۴)، تردد خودروهای غیرساکن محدود شود. این طرح با نصب تابلوهای هوشمند و اعمال جریمه برای خودروهای متخلف امکانپذیر است. ترویج و تسهیل استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی: اگر چه دوچرخه‌سواری در تهران به دلیل شیب خیابان‌ها کاری سخت و دشوار است، اما می‌توان در مسیرهای کوتاه منزل تا مدرسه از این وسیله نقلیه پاک و حتی پیاده‌روی استفاده کرد. این امر در برخی شهرهای بزرگ کشور که مسطح هستند، می‌تواند با درنظرگرفتن محل نگهداری دوچرخه در حیاط مدرسه یا محیط‌های عمومی اطراف تسهیل شود. حتی خانواده‌ها می‌توانند با هماهنگی یکدیگر گروه‌های پیاده‌روی را ایجاد کنند تا فرزندانشان در مسیرهای مشترک با یکدیگر پیاده‌روی کنند. طراحی مسیرهای کوتاه دوچرخه‌سواری منتهی به مدارس هم به این مسئله کمک می‌کند.  مدیریت هوشمند تقاضای سفر: یکی دیگر از کارهای موثر در کنترل ترافیک نوبت‌بندی تردد والدین است. به‌عبارت‌دیگر مدارس می‌توانند به صورت نوبتی ساعات تحویل و دریافت دانش‌آموزان را مدیریت کنند تا از تجمع خودروها در ساعات خاص جلوگیری شود. مثلا دانش‌آموزان مقاطع مختلف با فاصله زمانی ۱۰ دقیقه‌ای از یکدیگر تعطیل شوند تا ناگهان تعداد زیادی از دانش‌آموزان از مدرسه خارج نشوند. یکی دیگر از راهکارها افزایش تعداد قطارها و اتوبوس‌هاست. اگر چه در این زمینه هم کمبودهای زیادی وجود دارد، اما شاید بتوان با نوسازی و بهسازی برخی اتوبوس‌ها یا واگن‌های مترو به کنترل بهتر ترافیک و کاست از آن، کمک کرد.  خلاصه اینکه برای کنترل ترافیک پایتخت و دیگر شهرهای کشور، همزمان با بازگشایی مدارس برنامه‌های زیادی وجود دارد که باید دید در چه سطحی و با چه توانی به انجام خواهند رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.