طبق مصوبه دولت، از نیمه آذرماه بنزین با سه نرخ به مردم ارائه می‌شود. البته اقدام صورت گرفته از سوی دستگاه اجرا با واکنش‌هایی همراه بود، منتقدان به‌خصوص نمایندگان مجلس می‌گفتند، افزایش قیمت بنزین فشار مضاعف بر معیشت مردم وارد می‌کند.

گام‌های بنزینی دولت

آگاه: در همین رابطه، مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: «اخباری شنیده می‌شود که امیدواریم صحت نداشته باشد، مبنی بر اینکه برای خودروهای جدید سهمیه بنزین قطع خواهد شد. این اقدام خلاف قانون و مقررات است. هر شهروندی حق دارد از وسیله نقلیه مناسب برخوردار باشد؛ چه کسانی که پیشتر خودرو داشته‌اند و چه کسانی که در آینده صاحب خودرو خواهند شد. وظیفه ذاتی دولت است که در راستای تامین حقوق شهروندی تلاش کند. هم در تامین خودرو مناسب و هم در تامین سوخت آن باید حقوق هر شهروند رعایت شود تا از منابع ملی بهره‌مند شوند. دولت نیز باید زمینه بهره‌مندی عادلانه را فراهم کند.»
از همان زمان که خبر مصوبه دولت به بیرون درز کرد، نظرات مختلف از سوی رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی و اقتصادی بیان شد. سخنگوی دولت در چند برنامه صداوسیما حضور یافت و به صورت مبسوط، دلایل قوه مجریه جهت اجرایی شدن این تصمیم را تشریح کرد و سرانجام در روز دوشنبه هفته جاری ـ ۱۰ آذرماه ـ هیات تطبیق مجلس مهر تاییدی بر مصوبه بنزین سه نرخی زد. مجید نصیرپور با اعلام اینکه جلسه هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در موضوع بنزین سه نرخی تشکیل شد، اظهار کرد: بر اساس نظر اکثریت هیات تطبیق، مصوبه جدید دولت در موضوع بنزین سه نرخی با ایراد جدی مواجه نشده و تایید شد. وی در خصوص توقف تخصیص بنزین سهیمه‌ای به خودروهای نوشماره نیز توضیح داد: این موضوع مورد اشکال تعدادی از نمایندگان مجلس بود اما پس از بحث و بررسی در صحن هیات، جمع‌بندی اعضا بر این بود که این مسئله اختیار دولت است و ایرادی به آن وارد نیست. حال که مصوبه دولت با موافقت هیات ۲۵ نفره‌ای که زیر نظر رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود مواجه شد، فاطمه مهاجرانی روز سه‌شنبه خبرنگاران را به ساختمان شیشه‌ای شهید رجایی دعوت کرد و در نشست خبری  توضیحات بیشتری درباره تصمیمی که دولت در این باره گرفت بیان کرد و گفت: جمع نفت و گاز تولیدی در کشور معادل هشت میلیون بشکه نفت در روز و به عبارتی معادل ۱۸۰ میلیارد دلار در سال است. در سال‌های ۹۸ و ۹۹، از صادرات بنزین ۶ تا هشت میلیون دلار درآمد سالانه داشتیم چرا که میزان تولید بیش از مصرف بود، اما در حال حاضر سالانه ۶ میلیارد دلار بنزین وارد می‌کنیم. ظرفیت تولید بنزین در کشور ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و میانگین مصرف روزانه ۱۳۳ میلیون لیتر است. وی با اشاره به افزایش مصرف بنزین در ایام پیک به ۱۶۷ میلیون لیتر، تاکید کرد: این رقم در جنگ ۱۲روزه به ۱۹۷ میلیون لیتر رسید، این در حالی است که تولید همچنان ۱۱۰ میلیون لیتر بود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه قیمت فعلی بنزین حتی صرفه اقتصادی گازسوز کردن خودروها را از بین برده است و اعداد و ارقام نشان می‌دهد که مصرف سی‌ان‌جی به ۹ میلیون لیتر رسیده است درحالی که ظرفیت مصرف کشور ۳۵ میلیون لیتر است، می‌گوید: از سوی دیگر شاهد آلودگی شدید هوا هستیم که ۶۰ درصد آن ناشی از آلاینده‌های متحرک یعنی خودرو و موتورسیکلت‌هاست. در این شرایط سوال این است که آیا دولت باید منابع خود را صرف توسعه میادین مشترک کند و تصمیمات لازم را اخذ کند یا اینکه دست روی دست بگذارد؟ دولت باید سیاست‌های اجرایی را در جهت تامین منافع ملی هدایت کند.
مهاجرانی با اشاره به اقدامات دولت برای سرمایه‌گذاری در منابع بالادست نفتی، اظهار کرد: دولت ۱۳۰ میلیارد دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و فرآیند سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز را اصلاح و زمان عقد قرارداد را به پنج ماه کاهش داده، از سوی دیگر با ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری، تلاش کرده که به جذب سرمایه‌گذاران کمک کند. پروژه‌های فشار افزایی، جلوگیری از فلرسوزی، سرمایه‌گذاری بر میادین نفت و گاز و سرمایه‌گذاری بر انرژی خورشیدی و همچنین توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار دولت قرار گرفته است. مسیر اصلاحات از سال گذشته آغاز شد، همچنین اصلاح تعرفه‌ای نیز در دستور کار دولت قرار گرفت. وی با بیان اینکه درخصوص قیمت بنزین قرار نبود مردم را شگفت‌زده کنیم، گفت: پروژه‌های فشار افزایی، جلوگیری از فلرسوزی، سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز و سرمایه‌گذاری روی انرژی خورشیدی و همچنین توسعه حمل و نقل عمومی برای مدیریت و کاهش مصرف در دستور کار دولت قرار گرفته است.
آنچه مشخص است، اجرای مصوبه نباید به یک رویداد یک‌باره تقلیل یابد و لازم است نتایج آن به صورت دوره‌ای به جامعه منتقل شود.
۱- کاهش تراز قاچاق: انتشار داده‌های ماهانه و فصلی از کاهش میزان خروج قاچاق سوخت.
۲- میزان تحقق صرفه‌جویی: گزارش میزان صرفه‌جویی در مصرف کلی بنزین در مقایسه با پیش از مصوبه.
۳- تاثیر جبرانی: گزارش‌هایی از دهک‌های پایین جامعه مبنی بر اینکه یارانه‌های پرداختی، هزینه‌های افزایش‌یافته را پوشش داده است. این گزارش‌ها باید به صورت قابل فهم برای عموم مردم تهیه و اعلام شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
به هرحال، آن‌طور که از نظرات مسئولان و دولتی‌ها برداشت می‌شود اینکه، مصوبه بنزینی را می‌توان در چارچوب برنامه‌های دولت در حوزه انرژی و اصلاح امور بررسی کرد اما تجربه‌ نشان می‌دهد که موفقیت چنین طرح‌هایی بیشتر از آنکه در جزئیات فنی آنها باشد، به نحوه‌ اطلاع‌رسانی و ارتباط صادقانه با جامعه وابسته است. به عبارت دیگر، اجرای آن در گرو «متقاعدسازی» و نه صرفا ابلاغ است. در این بین نمی‌توان نقش و جایگاه رسانه‌ها و مقام‌های دولتی را نادیده گرفت. اولا: رسانه‌ها با ایفای نقش واسطه‌ آگاه و تحلیل‌گر، می‌توانند در ارتقای درک عمومی سهم بسزایی ایفا کنند. تمرکز بر شفافیت داده‌ها، تشریح کامل مکانیزم‌های حمایتی و حفظ رویکردی نقادانه اما سازنده از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ثانیا: دولت نیز موظف است فضای باز و شفافی برای پرسش و پاسخ مستمر فراهم آورد تا پاسخگوی افکار عمومی(توده‌های مردم) و رسانه‌ای‌ها باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.