آگاه: محمد حمیدیمقدم در نوزدهمین نشست خبری جشنواره سینماحقیقت گفت: واقعیت این است که بدنه سینمای مستند ما از پرسش و جستوجو در جامعه بازمانده؛ حقیقتا امسال خیلی آثار پرچالش یا آثاری که بخواهیم دنبال راهکار برای نمایش آنها باشیم، نداشتیم. هرچند همه اعضای هیات انتخاب مشتاق بودند فیلمهای جسور انتخاب کنند اما ما اغلب با فیلمهای محافظهکارانه مواجه بودیم که از برخی مسائل گذشتند.
دبیر جشنواره ادامه داد: اما آنچه مهم است نگاه مستندسازانه دلسوز است نه نگاه به صندوقهای فاند خارجی. نگاه مستندسازان دلسوز که دنبال حل مشکلات است. شاید فیلمی داشتیم که نمیتوانستیم آن را پخش کنیم اما این فیلم معیار زیباشناختی برای نمایش در جشنواره را نداشته. هر چند خیلی دوست داشتیم این فیلمها را اکران کنیم و سعی میکنیم بتوانیم برخی از این فیلمها را در بخش ویژه با نگاه متفاوت نمایش دهیم.
وارد دوره تحولی پس از جنگ ۱۲روزه شدیم
حمیدیمقدم با بیان اینکه جشنواره سینماحقیقت در شدیدترین بحرانها واقعی بوده است، گفت: ما نه برای مخاطب جنگیدیم و نه تلاشی برای دیده شدن بیانگیزه میکنیم چون احساس میکنیم که جشنواره انگیزه و مولد درونی میخواهد که مخاطب خودش به تماشای جشنواره بیاید. جشنواره امسال نوید این را میدهد که ما وارد یک دوره تحولی خصوصا بعد از جنگ ۱۲روزه شدیم آن هم با همه هجمههایی که به سمت ما چرخید.
نگاه به تولیدات جنگ ۱۲روزه مغرضانه نباشد
وی افزود: بخش ایران در کنار دیگر بخشها امسال بخش ویژهای است. هرچند برخی فضاهای رسانهای ناامیدانه و مغرضانه نگاه میکنند که در زمان جنگ ۱۲روزه هیچ دوربینی هیچ تصویری از جنگ ۱۲روزه ثبت نکرده در حالی که این انفاق افتاده اما رسانهای نشده و مستندسازان دنبال شوآف نیستند. پس از شما دعوت میکنیم امسال به جشنواره بیایید و ببینید فیلمسازان با هر آنچه در توان داشتند امسال در جشنواره حاضر شدند.
حمیدیمقدم ادامه داد: برای فیلمهای بخش جنبی نیز فضایی فراهم خواهد شد تا در جشنواره به نمایش دربیایند. همچنین امسال چندین فیلم سیاسی داریم که در بخش نمایشهای ویژه اکران خواهند شد.
رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی تولید نسبت به گذشته
حمیدیمقدم گفت: امسال برخلاف سالهای گذشته لیست فیلمها را زودتر از نشست خبری اعلام کردیم؛ البته که چالش بیشتری برای نشست و فیلمسازان خواهد داشت اما جذابیتهای خودش را هم دارد.
وی افزود: در جشنواره امسال حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد تولید مستند نسبت به سال گذشته رشد داشته؛ این مهم است در کدام بخش اتفاق افتاده مثلا در بخش فیلمهای کوتاه که مستندها با بودجههای کمتری تولید میشوند، رشد بیشتری داشتیم؛ این نشاندهنده پویایی در سینمای مستند است.
وی درباره تعداد فیلمهای حاضر در هر بخش گفت: امسال ۷۸۰ فیلم به دبیرخانه رسیده بود که در بخش کوتاه مسابقه ملی ۲۵ مستند، در بخش بلند ۲۳ مستند، در بخش نیمه بلند ۲۰ فیلم اکران خواهند شد. همچنین در بخش شهید آوینی ۲۴ فیلم و در بخش دانشجویی ۱۷ فیلم خواهیم داشت.
بخش دانشجویی و عکس؛ دو بخش تازه سینماحقیقت
دبیر جشنواره نوزدهم سینماحقیقت گفت: امسال دو بخش به جشنواره اضافه شده است؛ بخش عکس و بخش دانشجویی. بخش دانشجویی را با تمرکز بر کارهای نو و جدید مورد توجه قرار دادیم. با توجه به اینکه باید سن دانشجویان زیر ۳۰ سال باشد و تا مقطع کارشناسی ارشد باشند، حدود ۳۰ الی ۴۰ فیلم مراجعه داشتند که ۱۷ فیلم انتخاب شد.
وی افزود: در بخش عکس با اهمیت به نظر مستندسازان که دستی بر عکاسی داشتند تصمیم گرفتیم پیوندی بین عکاسی و سینمای مستند ایجاد کنیم. توجه داشتیم که چطور زایش یک عکس به تولید مستند میرسد و وقتی این ایده جرقه خورد، جلسات را تشکیل دادیم. در نهایت بخش عکس را بر پایه روایت در جشنواره نوزدهم پایهگذاری کردیم. امسال خانه هنرمندان با کلاسها، ورکشاپها و اتفاقات ویژه، میزبان بخش عکس خواهد بود؛ همراه با نمایش فیلم و کلاسها.
انتخاب آثار با همراهی مشاوران دبیر جشنواره
حمیدیمقدم درباره بهرهوری از مشاوران دبیر گفت: امسال از گروه مشاوران دبیر در حوزه انتخاب بهره بردیم. دو، سه سالی است که سینماحقیقت وارد این فاز شده و از مشورت شوراهای سیاستگذاری که مبتنی بر صنوف است، کمک میگیرد. نتیجه آنچه در بخش مستند میبینید بین ۱۰ تا ۱۲ نفر از مشاوران مشورت شده است کسانی که در صنوف سینمایی مستند مشغول هستند.
دبیر جشنواره سینماحقیقت درباره نگاه ویژه جشنواره امسال گفت: نگاه ویژه ما امسال به تبعات سینمای تکونولوژیک در سینمای مستند است. همچنین مستند انیمیشن بخش دیگری است که امسال به آن توجه کردهایم. مستند انیمیشن هم برای فرآیند تولید مهم است و هم برای مرکز سینمای گسترش و تجربی و هم مهمترین جایزه مستند سال هم به یک مستند انیمیشن داده شد. تلاش داریم تولیداتی در حوزه معاصر و پرترههایی که نمیشود رئال ساخت را به صورت انیمیشن تولید کنیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از بخشهای مهم ایآر، ویآر و ایکسآر است که آخرین پدیده تلفیق فضاهای ترکیبی و واقعیت افزوده و سینمای مستند است. امسال جلساتی با کارشناسان خارجی خواهیم داشت که ببینیم چطور میتوانیم از این فضا برای تولید مستند بیشتر بهره ببریم.
میزبانی جشنواره از فیلمساز مطرح فلسطینی
دبیر جشنواره نوزدهم سینماحقیقت با اشاره به اهمیت بخش مقاومت در جشنواره گفت: امسال همچون سال گذشته بخش مقاومت غزه و فلسطین خواهیم داشت. این بخش زیر مجموعه بخش بینالملل خواهد بود. رشید مشهرآوی یکی از مطرحترین فیلمسازان فلسطینی است که سال گذشته به دلیل جنگ نتوانست مهمان ما باشد اما امسال چه در افتتاحیه و چه در دیگر بخشها مهمان ما خواهد بود.
دبیر جشنواره سینماحقیقت درباره ملاحظات امنیتی حضور در مناطق آسیبدیده جنگ ۱۲روزه و حمایت مرکز گسترش گفت: اتفاقا یک فیلم داریم که به معضل و مشکلات فیلمسازان و تولید فیلم در اثنای جنگ ۱۲روزه میپردازد. واقعیت این است همه فیلمسازان از همه حوزهها از ملاحظات امنیتی ناراضی بودند که نتوانستند به برخی مناطق برای تولید فیلم دسترسی پیدا کنند.
وی افزود: حدود ۴۰ الی ۵۰ فیلم درباره جنگ ۱۲روزه به جشنواره رسید و به نظر میرسید هر کس با رابطه خود با ارگانها سعی کرده مسئله را حل کند اما واقعیت این است که از اصل قضیه عقبیم. هرچند واکنش هنرمندان به موضوع بیات نشد و این بزرگترین دستاورد ماست که گروههای مختلف فکری درباره این تجاوز فیلم ساختند.
حمیدیمقدم با اشاره به اینکه همراهی با فیلمسازان میتوانست بهتر باشد، گفت: آیا این همراهی با فیلمسازان میتوانست بهتر رخ بدهد؟ ۱۰۰ درصد. بنا داریم پس از اکران فیلمی که دقیقا به همین مسئله امنیتی برای تولید فیلم درباره جنگ ۱۲روزه میپردازد، نشست یا کارگاهی با حضور هنرمندان برگزار کنیم تا تعاملات بهتری رخ بدهد و رویه ثبت رویدادها شکل بهتری بگیرد.
نظر شما