۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۱۸٬۶۵۶

اجرای سخت‌گیرانه طرح زوج‌وفرد از در منازل، همزمان با بازگشایی مدارس و بلاتکلیفی سرویس‌ها، گلایه خانواده‌ها و سردرگمی رانندگان را در پی داشته است.

اجرای طرح زوج‌وفرد روی موج انتقاد

آگاه: دیروز دوشنبه ۱۷ آذر ماه وضعیت هوا در تهران قرمز نبود و هواشناسی هم بارش باران را پیش‌بینی کرده بود. مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات هم به دلیل آلودگی هوا تعطیل نبودند اما با تصمیم اخیر کارگروه اضطرار آلودگی هوا طرح زوج‌وفرد از در منازل اجرا شد تا پلیس با خودروهایی که رقم آخر پلاک سه‌رقمی‌شان فرد بود برخورد کند و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برایشان اعمال شود. این موضوع با موجی از انتقادات به دلیل در نظر نگرفتن ابعاد مختلف همراه شد.
تهران از ابتدای امسال ۱۱۰ روز هوای ناسالم را پشت سر گذاشته، که فقط در یکی، دو هفته اخیر طرح زوج‌وفرد برای آن اجرا شد. این طرح یکی از سختگیرانه‌ترین طرح‌هاست چرا که هم زمان اجرای آن طولانی‌تر است (از ساعت ۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰) و از در منازل اجرا می‌شود و هم در کنارش، پلیس امکان توقیف چند ساعته خودرو را دارد.

مشکلات خانواده‌ها و تاثیر بر سرویس مدارس
با بازگشایی مدارس، خانواده‌ها بیش از گذشته تحت فشار قرار گرفته‌اند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات، مربوط به سرویس مدارس است. بسیاری از سرویس‌ها به دلیل مغایرت پلاک با روز زوج یا فرد، امکان تردد ندارند و در صورت آمدن به خیابان‌ها، مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی می‌شوند. این موضوع باعث شده برخی رانندگان از ارائه سرویس منصرف شوند و خانواده‌ها ناچار به استفاده از خودروی شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی شوند؛ تاکسی‌های اینترنتی هم به دلیل اجرای همین طرح کمتر شده یا نرخشان بیشتر است.
حتی برخی سرویس‌ها برای اینکه بتوانند دانش‌آموزان را به مدرسه برسانند، کودکان را خارج از ظرفیت مجاز در خودرویی سوار می‌کنند که پلاکش با روز تردد همخوانی دارد؛ اقدامی که به گفته والدین، امنیت دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد و نتیجه مستقیم سخت‌گیری‌های ناشی از اجرای طرح از در منازل است.
البته دیروز و پس از چند روز انتقاد شهروندان، پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که سرویس‌های مدارس در صورت داشتن مجوز رسمی سرویس مدارس می‌توانند در طرح زوج‌وفرد تردد کنند. با اعلام رسمی فهرست پلاک‌های سرویس مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش به شهرداری تهران و سپس اعلام شهرداری به پلیس راهور تهران بزرگ، امکان تردد قانونی این خودروها فراهم می‌شود.
اما مشکل اینجاست که بسیاری از سرویس‌های مدارس و پیمانکاران برای دریافت برچسب رسمی سرویس مدارس اقدام کرده‌اند، اما هنوز برچسبی دریافت نکرده‌اند. در نبود این برچسب، رانندگان پرسش مهمی مطرح می‌کنند: معیار پلیس برای تشخیص سرویس رسمی مدرسه چیست؟ والدین می‌گویند تا زمانی که برچسب‌ها صادر نشود، سرویس‌ها عملا در معرض جریمه‌اند و تکلیف آنها مشخص نیست و از بردن بچه‌ها ممانعت می‌کنند.
اجرای طرح‌ها برای مقابله با آلودگی هوا شاید مسکن بسیار ضعیفی باشد و راهکار اساسی نیست. در شرایط تورم کنونی نیز این جریمه‌ها برای بسیاری خارج از توان مالی است لذا فشار ناشی از اجرای طرح ترافیکی از در منازل، ناهماهنگی در اطلاع‌رسانی، نبود برچسب سرویس مدارس، نبود معیار ثابت برای تعطیلی مدارس، مجموعه‌ای از مشکلات را ایجاد کرده که مستقیم بر زندگی خانواده‌ها اثر گذاشته است. بنابراین دست‌اندرکاران و مسئولان کمیته اضطرار آلودگی هوا باید تصمیم بهتری اتخاذ کنند که شهروندان علاوه بر معضلات آلودگی هوا با چالش‌های دیگر روبه‌رو نشوند.
این در حالی است که ظاهرا برای رفع آلودگی هوا هم مانند دیگر مشکلات چشم مسئولان به دست مردم است. یعنی در شرایطی که قانون هوای پاک تنها ۳۰ درصد اجرا شده و مردم چوب ترک فعل نهادهای مسئول در زمینه کاهش آلودگی هوا را می‌خورند این بار هم باید زحمت بی‌عملی مسئولان را تحمل کنند و از حق استفاده از خودروی شخصی خود که عوارض مربوط به آن را هم پرداخت کرده‌اند، بگذرند تا هوا آلوده‌تر نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.