۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲٬۲۳۷

وظیفه‌ی حکومت اسلامی از طرفی مقابله با گناه و حرام و از طرف دیگر زمینه‌سازی و حمایت از فعالین و نخبگان فرهنگی و اجتماعی در این زمینه است.

حکومت اسلامی و دینداری مردم

آگاه، مهران کریمی سادات محله: به این دو فراز دقت کنید: «من خودم بارها به شورای انقلاب فرهنگی در دوره‌های مختلف گفتم که شما نمی‌توانید خود را از متدین کردن مردم و وظیفه‌ای که در این راه دارید، برکنار نگه دارید... آن جریان‌های بداخلاق مخالف بودند، می‌گفتند نه، این دینِ دولتی می‌شود. من معتقدم دولت در این زمینه وظیفه دارد، اما وظیفه‌ی دولت چیست؟ وظیفه‌ی دولت درست کردن عقاید مردم است؟ نه، وظیفه‌ی دولت زمینه‌سازی است؛ وظیفه‌ی عملیاتی و میدانی به عهده روحانیت، زبدگان، نخبگان حوزه و دانشگاه است. این وظیفه‌ی میدانی است.» ۱۳۸۹/۰۶/۲۵

«اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانون‌های ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲

فراز اول به یکی از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۸۹ برمی‌گردد و فراز دوم بخشی از بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» است. غرض اینکه این نوع نگاه به وظیفه‌ی حاکمیت در قبال اخلاق، معنویت و دینداری مردم در اندیشه‌ی رهبر انقلاب مسبوق به سابقه است و در این بیانیه صرفا مورد تأکید دوباره قرار گرفته است.

در این نگاه نمی‌توان با قدرت قاهره‌ی حکومتی مردم را دیندار کرد اما در عین حال حکومت اسلامی در قبال دین و اخلاق مردم و جامعه‌ی اسلامی مسئول است. وظیفه‌ی حکومت اسلامی از طرفی مقابله با گناه و حرام و از طرف دیگر زمینه‌سازی و حمایت از فعالین و نخبگان فرهنگی و اجتماعی در این زمینه است. در هر حال حکومت در این عرصه سلباً و ایجاباً مسئول است و وظایف مهمی برعهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.