۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۲٬۶۰۶

آگاه در گزارشی ایده جالب «برمودا» را بررسی می‌کند

مثلث مفقوده گفت‌وگو

نجف‌زاده با یک تاک‌شو فضای تعاملی جدیدی را تعریف کرد

کامران نجف‌زاده که سال‌ها در عرصه خبرنگاری فعالیت کرد و خبرنگار صدا و سیما در فرانسه و آمریکا بوده است، سال‌های اخیر حضورش در سازمان ملل با حواشی بسیاری همراه شد اما این روزها در قامت یک ایده پرداز، برنامه‌ گفت‌وگو محور به‌نام «برمودا» را اجرا می‌کند.

آگاه ـ الناز برکاتی _ خبرنگار سرویس فرهنگی: برنامه «برمودا» از ۳۰ دی ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش شد و در هفته سه نوبت، شب‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه با مهمانانِ خاص خود روی آنتن رفته است. برخی از چهره‌هایی که مدت‌ها غایب بودند، به حاشیه رفته یا در صدا و سیما حاضر نمی‌شدند، حال با میزبانی صمیمانه کامران نجف‌زاده روی صندلی این تاک‌شو نشسته‌اند و از مگوها می‌گویند. 

«برمودا» از زمان انتشارش مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و میلیون‌ها بار در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است و رکورد جدیدی در میان برنامه‌های گفت‌وگو محور را کسب کرده است. باتوجه به بازدیدهای بسیار این برنامه در تلوبیون، آپارات، فضای مجازی و ... می‌توان گفت این تاک‌شو مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. 

مثلثی با حضور آقای «جدی می‌فرمایین؟»

برنامه گفت‎‌وگو محور برمودا با شعار «به وقت پیدا شدن»، فضایی صمیمانه برای گفت‌وگو با چهره‌هایی را فراهم کرده است که تا چندی پیش در رسانه ملی دیده نمی‌شدند یا مسئله مهم پیرامونی و حواشی برایشان پیش آمده و نیز افراد خاصی هستند. نجف‌زاده قصد دارد تا با چالش‌های غافلگیر کننده‌اش مهمان‌هایش را در موقعیتی جدید قرار دهد، مهمان‌هایی که از حوزه‌های گوناگون ورزشی، سیاسی، تاریخی، هنری و ... به برنامه دعوت می‌شوند. این تاک‌شو در اولین قسمت میزبان مهدی تاج، رئیس فدارسیون فوتبال بود که لحظات روپایی زدن تاج سوژه کاربران فضای مجازی شد. برخی از قسمت‌های این تاک‌شو به‌قدری برای مخاطبان جالب بود که در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده و موجب دیده شدن این برنامه شده است. حضور احمد مجدزاده معروف به احمد خطر (همان آقای جدی می‌فرمایید معروف)، که درحال آموزش دادن فن کشتی به حسن یزدانی برای شکست دادن تیلور بود، از آن سکانس‌هایی بود که بازخوردهای بسیاری داشت. تا حدی که تیلور در استوری اینستاگرامش به این صحنه واکنش نشان داد.

حضور برنامه‌های این‌چنینی، با چهره‌های نام آشنای ایران، همچون محمدرضا حیاتی، امیرحسین مدرس، اسدالله یکتا، ابوالفضل پورعرب و ... که هرکدام به نحوی، مدت‌ها از قاب تلویزیون دور شده بودند، فرصتی برای بازگشت رسانه ملی به عرصه قدرت به شمار می‌رود. با بروز و ظهور پلتفرم‌ها و پیشرفت روزافزون شبکه‌های نمایش خانگی، مخاطبان تلویزیون روز به روز کاهش یافتند و به سوی وی‌اودی‌ها کوچ کردند؛ البته باید گفت عدم حضور سلبریتی‌ها در  قاب تلویزیون هم چندان بی‌تاثیر نبوده است.

بستری برای جذب نسل زِد

نسل زد که نسل اینترنت و زیست مجازی هستند، در این فضا رشد کرده و بزرگ شده‌اند و اکثر اوقات خود را در این بستر می‌گذرانند، در واقع ما با نسلی با ارزش‌های متفاوت ار دهه ۶۰ روبرو هستیم، نسلی که توسط غول‌های رسانه‌ای با محتوای مسموم به چالش کشیده می‌شوند. اگر محتواهای سرگرمی و فرهنگی متناسب با این فضا، تمایلات و افکار آن‌ها تولید نشود، دچار تهاجم فرهنگی خواهیم شد. بنابراین بازگشت چهره‌هایی که افراد با آن‌ها خاطره دارند، آن هم در برنامه‌های گفت‌وگومحور و سرگرم کننده همچون برمودا، می‌تواند بستر مناسبی برای جذب مخاطبان از میان رفته رسانه ملی باشد و نسل جدید را هم پای تلویزیون بنشاند.

فاصله مدیران از مواضع قبلی

فضای گفت‌وگو و نقد در جامعه بسیار کم‌رنگ شده و شکاف‌هایی ایجاد شده است، انتشار چنین برنامه‌هایی با حضور چهره‌هایی که کنار گذاشته شده بودند یا حواشی دارند، فرصتی ایجاد می‌کند تا این شکاف‌ها از میان برود. همچنین نشان از آن دارد که مدیران صدا و سیما کمی از مواضع سخت‌گیرانه خود فاصله گرفته‌اند و فضای نقد در رسانه ملی را فراهم کرده‌اند. اما نکته اینجاست که باید در همین مسیر حرکت کرد تا از جذابیت برنامه‌ها کاسته نشود. چون گفت‌وگو و فرهنگ آن، حلقه و مثلث مفقوده این روزهای ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.