۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۲٬۶۸۲

آگاه در گزارشی پروژه سلام ایران را بررسی می‌کند

مبلغان میلیونی فرهنگ اصیل ایرانی

گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی با حضور اینفلوئنسرهای چینی

در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی جزئی انفکاک ناپذیر از زندگی انسان‌ها شده است. اینستاگرام در سال‌های اخیر تحت تاثیر بلاگرها قرار گرفته است و در شکل‌های متفاوتی در زندگی افراد حضور دارند همچنین نقش جدی در فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ دارند. فضای رسانه فقط بلاگری نیست بلکه هر آنچیزی که در تمام فضای رسانه‌ای به آن پرداخته می‌شود و تاثیر گذار است، می‌تواند به عنوان عملیات رسانه‌ای موثر واقع شود.

مبلغان میلیونی فرهنگ اصیل ایرانی

آگاه ـ الناز برکاتی _ خبرنگار سرویس فرهنگی: در روزهای گذشته خبری مبنی بر حضور ۲۰ اینفلوئنسر جوان چینی که در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تیک‌تاک که حدود ۶۰ میلیون دنبال کننده دارد، منتشر شد. این پروژه در قالب برنامه «سلام ایران» و سفری دو هفته‌ای به ایران برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری ایران انجام شد. ۱۶ اسفندماه نیز سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراق فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه هیئت دولت به این برنامه اشاره کرد و گفت: «من مطمئنم با توجه به اینکه این‌ها جوانان فعالی هستند حتما برای نسل جدید چینی‌ها برای بازدید و سفر به ایران موثر هستند.» پیش از این پروژه‌های مشابه در ایران و کشورهای دیگر مانند عربستان هم انجام شده بود که نتایج جالب و خوبی به همراه داشته است. پروژه پیشین ایران «فم‌تریپ» نام داشت که بیشتر کشورهای اروپایی را هدف قرار داده بود اما این پروژه مخصوص گردشگران چینی است. پروژه «فم‌تریپ» توسط فردی به نام هدی رستمی با شعار «Feel Iran» در سال ۹۸ راه‌اندازی شد. او برای اینفلوئنسرها و بلاگرهای شناخته شده خارجی تور گردشگری راه می‌انداخت تا با ارائه تصویری متفاوت از ایران به جذب گردشگران خارجی برای حضور در ایران کمک شود که البته حاشیه‌هایی نیز به همراه داشت. 

پروژه‌ای با چهار محور متفاوت

در این پروژه چهار موضوع طبیعت، تنوع اقلیمی، تاریخی و فرهنگی، جاده ابریشم و خوراک در ۱۲ استان کشور با لحاظ کردن تکراری نبودن مسیرها و جاذبه‌ها برای فعالان مجازی چینی برنامه‌ریزی و درحال برگزاری است. گروه اول با موضوع تنوع اقلیمی و طبیعت از تاریخ ۲۶ بهمن تا ۳ اسفند با سفر به استان‌های تهران، هرمزگان و کرمان از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این استان‌ها بازدید کردند. گروه دوم از اینفلوئنسرها با موضوع تاریخی و فرهنگی از جمعه ۴اسفند با سفر به شهرهای کاشان، اصفهان، یزد، میبد، شیراز و تهران از باغ فین، میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی‌قاپو، کلیسای وانک، یخچال میبد، پاسارگاد، حافظیه و تخت جمشید بازدید کردند. برای گروه سوم از اینفلوئنسرهای چینی با موضوع جاده ابریشم با توجه به موضوع فعالیت، بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی جاده ابریشم برنامه‌ریزی شده است. گروه چهارم از ایفلوئنسرهای چینی با عنوان گردشگری خوراک پس از ورود به کشورمان با جاذبه‌های استان‌های قزوین، زنجان، گیلان و آذربایجان شرقی به ویژه در بخش گردشگری خوراک آشنا خواهند شد.

 در این پروژه هدف آن است تا در شبکه‌های اجتماعی که محتوای گردشگری کمتری از ایران در آن‌ها مانند تیک‌تاک، رد، ویبو منتشر شده است و شبکه‌های مهمی هستند و این اینفلوئنسرهای جوان چینی در آنها فعالند، محتوای مربوط به گردشگری ایران به نمایش گذاشته شود. 

وقوع چنین رویدادها و انجام چنین پروژه‌هایی برای ترویج و گسترش فرهنگ ایران بسیار عالی و اثربخش است. باتوجه به اینکه اکنون عصر رسانه و ارتباطات است و نسل جوان از طریق شبکه‌های اجتماعی به هر اطلاعاتی که نیاز دارند دست پیدا می‌کنند و به راحتی می‌توانند با فرهنگ‌های متفاوت جهان، وقایع و آثار تاریخی متفاوت کشورها آشنا شوند، وجود چنین پروژه‌هایی موجب می‌شود تا علاوه بر اینکه آن ۲۰ اینفلوئنسر با طبیعت و تنوع اقلیمی، تاریخ و فرهنگ، هنر و معماری غنی، و تجربه‌های مذهب ایران آشنا می‌شوند، آن ۶۰ میلیون دنبال کننده نیز تجربه سفر و گردش در ایران را به صورت مجازی تجربه کنند. صنعت گردشگری به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی کشورها، در ایران نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند، این عوامل موجب می‌شود تا ایران به عنوان یک مقصد توریستی جذاب برای گردشگران خارجی شناخته می‌شود.

بستری برای گسترش تمدن ایرانی و اسلامی 

وجود تمدن و تاریخ غنی، فرهنگ چند وجهی و طبیعت خیره‌کننده ایران ظرفیت بالقوه‌ای برای رشد و توسعه دارد. جذب گردشگران خارجی یکی از نیازهای اصلی صنعت گردشگری ایران است و پروژه سلام ایران موجب می‌شود تا ضمن بهبود زیرساخت‌های گردشگری و ارتقای کیفیت خدمات، تبلیغات و بازاریابی مناسبی برای جذب توریست محسوب شود، زیرا یکی از راهکارهای تبلیغ و معرفی کشور نزد جوامع بین‌المللی به نوعی استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی پر مخاطب است که کشورهای مختلف دنیا به عنوان مرجع از شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنند. چنین شخصیت‌هایی قدرت تاثیرگذاری بسیاری بر افکار عمومی دارند و می‌توانند با انتشار محتوای مربوط به این تور ظرفیت‌های گردشگری کشور به ویژه خراسان رضوی تنوع اقلیمی، زیست‌بوم استان، جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و حتی طبیعت‌گردی را به جهان معرفی کنند. علاوه بر مزیت اقتصادی که موجب رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور می‌شود، عامل مهمی برای گسترش فرهنگ ایرانی و دین اسلام است. 

فعالان چینی در این تور سفری به حرم مطهر رضوی هم داشتند که همین امر موجب می‌شود با اسلام و فرهنگ شیعه آشنا شوند و میلیون نفر را هم از سراسر جهان با اسلام آشنا کنند. چنین پروژه‌هایی می‌تواند بستری مناسب برای ترویج و گسترش اسلام را هم فراهم کند چرا که اگر نگاهی به جغرافیای جهان اسلام از یک طرف و همچنین تاریخ کشورهای اسلامی داشته باشیم، می‌بینیم که از دو منظور جهان اسلام می‌تواند در قالب صنعت توریسم پتانسیل خوبی داشته باشد. ایران به عنوان یک کشور اسلامی با مردمان مسلمان، آثار فراوانی شامل مساجد میادین شهری، شهرهای قدیمی آثار تاریخی متعدد، بناهای متعدد، عبادتگاه‌ها و روستاهای قدیمی، خشتی و گلی بسیاری دارد که علاوه بر جذب توریسم عاملی برای گسترش اسلام و ارزش‌های اسلامی به شمار می‌روند. حضور گردشگران درکشورهای اسلامی بسیاری از تبلیغات سوئی که علیه جهان اسلام می شود را خنثی خواهد کرد و این دستاورد از منظر فرهنگ تمدنی و سیاسی نیز بحث صنعت توریسم به شناساندن فرهنگ و تمدن اسلامی  و معرفی و ترویج دین الهی به دیگر کشورها کمک‌های شایانی می‌کند. 

اما در کنار تمام مزایایی که دارد معایب و چالش‌های خاص خود را هم به همراه دارد. توسعه نادرست گردشگری و تعارضات و سوءتفاهمات میان فرهنگ را افزایش می‌دهد. گردشگرانی که خارج از این گونه پروژه‌ها وارد ایران می‌شوند ممکن است با برخی مسائل مواجه شوند که به لحاظ فرهنگی متفاوت از فرهنگ خودشان باشد یا رفتار و عملکردی خارج از عرف، شان و هنجارهای ایرانی داشته باشند، بنابراین باید به این منظر توجه داشت و سیاستی خاص برای حل مسائل و چالش‌های احتمالی اتخاذ کرد. 

سیم کارت‌هایی مجزا برای گردشگران 

موضوع اینترنت طبقاتی و ارایه سیم کارت به گردشگران برای اولین بار از سوی عزت الله ضرغامی، وزیر گردشگری مطرح شد و قرار بود سیم کارت‌هایی بدون فیلتر و با امتیازهای خاص در اختیار گردشگران قرار بگیرد، این نوع سیم کارت‌ها نوعی رانت به حساب می‌آید چرا که افراد می‌توانند با پرداخت پول بیشتر از سیم کارت‌های بدون فیلتر بهره‌مند شوند. همین موضوع اینترنت طبقاتی را هم پر رنگ‌تر می‌کند. در صورتی که می‌توان این مسئله را از طریق رومینگ بین‌المللی بر روی سیم‌کارت‌های افراد خارجی برطرف کرد.

در نهایت چنین راهبردی برای ارتقا و اعتلای صنعت گردشگری و جذل گردشگران خارجی و معرفی فرهنگ، تمدن و واقعیت جامعه ایرانی در جهان امری مطلوب و مناسب است که اگر همه ابعاد آن به خوبی سنجیده شود خروجی موثری خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.