ادبیات ورزشی در ایران را یک مرد به قبل و بعد از خود تقسیم کرد: حمیدرضا صدر. نویسنده، پژوهشگر، منتقد و البته فوتبالی‌نویسی که با تحلیل‌های متفاوتش در برنامه‌های ورزشی تلویزیون، خیلی زود محبوب شد و بعد با کتاب‌های ورزشی درخشانش، جایی در دل اهالی ادبیات پیدا کرد.

یک روایت جهانی از فوتبال

آگاه ـ محمدصالح سلطانی ـ آگاه حوزه کتاب: ادبیات ورزشی در ایران را یک مرد به قبل و بعد از خود تقسیم کرد: حمیدرضا صدر. نویسنده، پژوهشگر، منتقد و البته فوتبالی‌نویسی که با تحلیل‌های متفاوتش در برنامه‌های ورزشی تلویزیون، خیلی زود محبوب شد و بعد با کتاب‌های ورزشی درخشانش، جایی در دل اهالی ادبیات پیدا کرد. صدر با «نیمکت داغ» و «پیراهن‌های همیشه» نوع متفاوتی از جستارنویسی فوتبالی را به ادبیات ما هدیه کرد؛ با قلمی روان، دایره لغاتی گسترده و جمله‌بندی‌هایی فکر شده که چیزی ورای یک بازی را از فوتبال بیرون می‌کشید و لذت مواجهه با ابعادی از زندگی را در این بازیِ دونیمه‌ای جستجو می‌کرد. قلم قدرتمند صدر در تیرماه ۱۴۰۰ و پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان، از حرکت ایستاد اما به نظر می‌رسد راه او را گروه دیگری از نویسندگان ایرانی ادامه خواهند داد. «شب بخیر آقای توفیق» اگرچه دوسال پس از درگذشت دکتر صدر نوشته شده اما بیش از هرچیز یادآور دقت نظر او در مواجهه با فوتبال است. 

«علی میرمیرانی» که یکی از طنزنویس‌های باسابقه‌ی مطبوعات است و مدت‌ها با نام «ابراهیم رها» در رسانه‌ها قلم زده، حالا و در تجربه‌ای جدید یک مجموعه ‌یادداشت فوتبالی را راهی بازار نشر کرده است. «شب بخیر آقای توفیق» کتابی کم‌حجم در ۱۲۰ صفحه است که هر بخش از آن، راوی یکی از لحظات ماندگار تاریخ جام‌های جهانی فوتبال است. از فینال جام ۱۹۷۰ تا حذف تلخ ایران از جام ۲۰۱۸. از گل استثنایی رابین فن‌پرسی به اسپانیا در جام ۲۰۱۴ تا قهرمانی انگلیس در جام ۱۹۶۶. میرمیرانی در «شب بخیر آقای توفیق» تمام اتفاقات مهم و ماندگار تاریخ جام جهانی فوتبال را به سبک خود روایت کرده است؛ با توصیفاتی پرجزئیات، دایره لغاتی گسترده و جمله‌هایی تراش‌خورده. میرمیرانی در «شب بخیر آقای توفیق» خواسته یا ناخواسته قدم در مسیری گذاشته که تقریبا یک دهه پیش حمیدرضا صدر پیمودن آن را آغاز کرده ‌بود. مسیری که فوتبال را از دریچه‌ی ادبیات، تاریخ و سیاست تماشا می‌کند و فرامتنِ این بازیِ جهان‌گیر را از دل متنِ جذاب و نفس‌گیرِ آن بیرون می‌کشد. 

در این روزهای دم عید که هیجان لیگ‌های معتبر فوتبال دنیا به اوج رسیده و در کشور خودمان هم بازی حساس استقلال-پرسپولیس حرارت لیگ خلیج فارس را بالا برده، «شب بخیر آقای توفیق» می‌تواند یک هم‌نشین خوب برای فوتبال‌دوست‌ها باشد؛ یک خاطره‌نگاری جانانه از مهم‌ترین تورنمنت تاریخ ورزش؛ یک مرور دل‌نشین بر همه‌ی آن‌ چیزهایی که بخش مهمی از کودکی همه‌ی ما شیفتگان مستطیل سبز را ساخته است؛ و یک مجموعه‌روایت جذاب از لحظه‌های نابی که «جام جهانی فوتبال» را به یکی از مهم‌ترین اتفاقات تمام تاریخ تبدیل کرده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.