فرهنگ مفهوم پیچیده‌ای است که تعاریف متعدد و متنوعی از آن داده شده است. برای مدت‌ها “فرهنگ” به مجموعه ای از فعالیت های فکری و هنری محدود می شد و سپس تعریف نسبتا جامع و تا حدی دقیق از فرهنگ ارائه شد اما، با وجود این تعریف صرفا به جنبه‌های معنوی مساله پرداخته شده بود.

آگاه ـ فرهنگ مجموعه بسیار پیچیده و گسترده ای است که انسان در جریان تکامل اجتماعی و تاریخی پدید می آورد و مانند الماسی است که به سختی شکل می‌گیرد. فرهنگ هر جامعه سطح ترقی تکنولوژی، تولید، آموزش، علم، خبر و ادبیات دوره خاصی از تحول اجتماعی را نشان می دهد. امام خمینی (ره) در باره فرهنگ و نقش وجودی و جوهری آن در زندگی انسان‌ها می‌فرماید:«فرهنگ یک کارخانه آدم سازی است، چنانچه انبیا هم برای همین معنا آمده‌اند که آدم درست کنند». فرهنگ عمومی یکی از آن مسائل جدی و اساسی است که رهبر معظم انقلاب بر توجه به آن تاکید بسیاری دارند چرا که طبق بیانات رهبری در دیدار اعضای‌ شوراهای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ استان‌ها در سال ۷۴ ، «فرهنگ برای هدایت و اداره‌ی فرهنگ عمومی در جامعه، یک کار ویژه لازم است، اصلاح فرهنگ عمومی، از همه‌ کارها مهم‌تر است؛ چون این کار، محور همه‌ی کارهای دیگر است.» این جمله‌ای است که بعضی‌ها گاهی فراموش می‌کنند. در جریان برگزاری هشتصد و هفدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور، از ۳ تابلوی نفیس مزین به بیانات مقام معظم رهبری با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد. یکی از این تابلوها به فرمایش رهبر معظم انقلاب یعنی جمله‌ی «اصلاح فرهنگ عمومی از همه کارها مهم‌تر است» مزین شده و و به تذهیب یکی از هنرمندان مطرح کشور درآمده است.

مسئله فرهنگ عمومی و اعتلای صنایع فرهنگی کشور همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب بوده است.تاکییدات رهبر انقلاب و منظومه فکری ایشان در جلسات متعددی که به صورت تخصصی با فعالان حوزه فرهنگ داشته‌اند، نمایانگر آن است که فعالیت فرهنگی تغییرات در عرصه‌ای است که بر مبنای آن جامعه فرصت رشد و شکوفایی پیدا خواهد کرد بنابراین ما باید به درک درستی از مفهوم فرهنگ برسیم. اما چنانچه پیداست سخنان عظیم الشان رهبری پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود، این درحالی است که یکی از بیانات ایشان در این حوزه آن است که ما در قبال فرهنگ کشور و فرهنگ عمومی آن، مسئولیت شرعی و قانونی داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.