سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی در ایران رخ می‌دهد. براساس برخی آمارها و روزانه ۴ نفر کشته می‌شوند. یعنی مرگ یک نفر در هر ۳۶۰ دقیقه. همه ساله با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی این موضوع بیشتر از همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد. عوامل مختلفی  از جمله عوامل انسانی و محیطی در این به وجودآمدن این حوادث نقش دارند. اما متاسفانه ۵۱ درصد بی کیفیت و ناایمن بودن خودروهای کشور عامل اصلی آن است. اما سئوال اینجاست که چه عوامل دیگری باعث افزایش حوادث رانندگی در کشور می شود و باید برای کاهش آن چه اقداماتی انجام داد؟

آگاه ـ در واقع حوادث رانندگی در ایران پس از آلودگی هوا بیشترین قربانی را دارد. ایران یکی از بیشترین تلفات جاده‌ای در جهان را داراست که از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به عوامل انسانی از جمله سرعت زیاد، بی‌احتیاطی رانندگان و بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی (فرهنگ رانندگی) و عوامل فنی و محیطی از جمله خودروهای فرسوده، پایین بودن سطح ایمنی خودروها، کاستی‌ها در کنترل کیفی خودروهای موجود و کیفیت پایین وغیر استاندارد بودن جاده‌ها اشاره کرد. 

هر دقیقه یک تصادف رخ می‌دهد

طبق آمارها سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌های کشور کشته می‌شوند و میزان تصادفات جاده‌ای در کشور ما ۲۰درصد بیشتر از استانداردهای جهانی است. 

سردار هادیانفر رییس پلیس راهور فراجا درباره حوادث رانندگی گفت: «۳۴درصد تصادفات در راه‌های اصلی اتفاق می‌افتد. ۷۵درصد تلفات جانی تصادفات نیز در این مسیرها صورت می‌گیرد. پلیس مسئول پیشگیری از تصادفات نیست بلکه مسوول رسیدگی به تصادفات است.»

رئیس پلیس راهور فراجا درباره آمار تصادفات گفت سال ۱۴۰۲ با چالش شروع شد؛ در طرح نوروزی و در ۳ ماهه اول به دلایل مختلف افزایش بی‌رویه تصادفات را نسبت به سال قبل داشتیم و نزدیک به ۱۵ درصد افزایش جان‌باختگان به نسبت مشابه سال قبل داشتیم. امروز این افزایش به کمتر از ۶ درصد رسیده است. 

بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به عوامل تشدید تصادفات اظهار داشت: کمبود ناوگان عمومی درون شهری و برون شهری کشور، ضعف ایمنی خودروها و همچنین افزایش حجم ترددهای درون و برون شهری از جمله مهمترین عوامل تشدید کننده تصادفات جاده‌ای بوده است. بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی سبب می‌شود که خسارات جبران‌ناپذیری به افراد وارد شود، در حالی‌که می‌توان به‌راحتی مانع آن شد. وی با بیان اینکه بیشتر تصادفات به دلیل خواب‌آلودگی راننده است که این آمار نگران‌کننده است، تصریح کرد: راهکارهایی باید در مدت زمان کوتاه پیش‌بینی شود، البته طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده نصب شیارها، سکوها و چراغ‌های LED  در حال انجام است، ولی این اقدامات مانند مسکن به صورت مقطعی عمل می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه به ازای هر ساعت رانندگی باید ۱۵ دقیقه استراحت کرد و لازم است در اطراف جاده جاذبه‌هایی برای توقف ایجاد شود تا با استراحت رانندگان در کنار این جاذبه‌ها میزان تصادفات کاهش یابد، خاطرنشان‌ کرد: در بحث خواب‌آلودگی راننده‌ها نیز برای کاهش تلفات باید تدابیری مانند نصب لغزاننده‌ها اندیشیده شود تا از تلفات موجود کاسته شود. شیرمحمدی یادآور شد: شناسایی چند نقطه مناسب، تامین روشنایی، استفاده از سازه‌های موقت، استقرار سرویس بهداشتی و واحدهای امدادی به ‌صورت فوری در نقاطی از جاده‌ها، از اقداماتی است که می‌توان انجام داد تا رانندگان به این بهانه در مسیر توقف کرده و استراحت کنند.

احتیاط کنید!

براساس اعلام پلیس بیشترین میزان تصادفات رانندگی و حدود ۱۵درصد این حوادث از ساعت ١٢ شب تا ۴ صبح و از ساعت ۴ تا ۸ صبح که هوا کم‌کم روشن می‌شود، رخ می‌دهد. ۱۵درصد این تصادفات برای عابران اتفاق می‌افتد، بنابراین حدود ۴۰درصد از تصادفاتی که برای عابران‌پیاده روی می‌دهد، در زمان‌های تاریکی هواست.

وخامت راه های کشور

آمار ۱۱ ساله پلیس نشان می‌دهد حدود ۶۳درصد تصادفات در ۳۰کیلومتری اول خارج از شهرها رخ می‌دهد و ۵۱درصد این تصادفات منجر به فوت می‌شود. وضعیت راه‌های کشور در دو دهه اخیر تا حدی تغییر کرده، اما با وجود اصلاح حدود هزار نقطه حادثه‌خیز در این سال‌ها هنوز ۳۳۹۲ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم. براساس اعلام پلیس راه کشور، از این تعداد هزار و ۵۸۵ نقطه پرتصادف و هزار و ۸۰۰ نقطه نیز دارای تصادف هستند.

مقایسه خطاها در تصادف های رانندگی

پرواز ممنوع!

عدد خبر

۸۰درصد تصادفات به‌دلیل سرعت و خواب‌آلودگی در رانندگی است.

۶۳ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد.

۴۹ درصد تصادفات منجر به فوت ناشی از بی‌توجهی به جلو رقم می خورد.

۱۰ درصد از تصادفات رانندگی به‌ علت تغییر ناگهانی مسیر است.

۳۵ درصد خودروهای کشور و ۸۰درصد ناوگان عمومی فرسوده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.